Tørfoder til ældre kat

Min eksil-husmis måtte en tur til dyrlægen igår, da hun ikke rigtig kunne tisse og jamrede… :brist: Det er højst sandsynligt blæresten, så jeg skal have undet et tørfoder, der forebygger blæresten og har reduceret mængden af kulhydrater,da hun er lidt rund.

Hun får 100g vådfoder med ekstra vand i 2 gange om dagen og tørfoder afmålt i passende dagsrationer.

Jeg har kigget på diverse senior tørfoder på zooplus, men det er jo noget af en jungle. Det skal helst være med fjerkræ, da missen ikke bryder sig om fisk.

Jeg håber I kan anbefale et godt foder til en ældre dame. Der langsom er blevet mindre aktiv.

Hvis hun har urinvejsproblemer, skal hun have masser af vådfoder. Hvorfor skal hun have tørfoder overhovedet:? Dyrlægen har tørfoder specielt beregnet til urinvejsproblemer, mener jeg.

Hun har ikke haft urinvejsproblemer før nu. Hun er 11½ og det er nok kommet efter at vi ikke kan få det tørfoder, som hun har spist hele sit liv. Specifik FCD(urinary). Vores dyrlæge vil ikke tage det hjem længere pga. for lidt salg. Vi er de eneste, som bruger det.
Måske skulle jeg så prøve at finde tørfoderet et andet sted, men vil også lige høre erfaringer om andet seniorfoder.

Jeg ville også give mere vådt - så meget som hun overhoved kan og vil spise.
Jo mere væske gennem nyrerne jo bedre.

Er det blærebetændelse eller -sten, hun led af i går?

[QUOTE=velfa;969507]Hun har ikke haft urinvejsproblemer før nu. Hun er 11½ og det er nok kommet efter at vi ikke kan få det tørfoder, som hun har spist hele sit liv. Specifik FCD(urinary). Vores dyrlæge vil ikke tage det hjem længere pga. for lidt salg. Vi er de eneste, som bruger det.
Måske skulle jeg så prøve at finde tørfoderet et andet sted, men vil også lige høre erfaringer om andet seniorfoder.[/QUOTE]

Nårh, så kig evt. på medicanimal.com eller chemistdirect.co.uk :slight_smile:

Men jeg vil som de andre også anbefale vådfoder i stor stil :slight_smile: Selvfølgelig UDEN sukker!

[QUOTE=velfa;969507]Hun har ikke haft urinvejsproblemer før nu. Hun er 11½ og det er nok kommet efter at vi ikke kan få det tørfoder, som hun har spist hele sit liv. Specifik FCD(urinary). Vores dyrlæge vil ikke tage det hjem længere pga. for lidt salg. Vi er de eneste, som bruger det.
Måske skulle jeg så prøve at finde tørfoderet et andet sted, men vil også lige høre erfaringer om andet seniorfoder.[/QUOTE]

Når problemet er opstået efter et foderskift, vil jeg anbefale at skifte tilbage til det gamle foder. Hvis jeres egen dyrlæge ikke forhandler det mere, så prøv om ikke en anden i området stadig gør. Ellers kan købes her:http://shop.netdyredoktor.dk/pl/KATTEFODER_192.aspx

Det er mere sandsynligt, at det er en blærebetændelse. Det er meget sjældent, at hunkatte får problemer med sten, der blokerer urinrøret, fordi deres urinrør er ret bredt i forhold til hannernes.

Men om det er det ene eller andet, vil jeg mene hun skal have vådfoder, vådfoder og vådfoder - blæren skal skylles godt igennem - og fremover skal hun have meget vådt. En kat har ikke behov for tørfoder, det er fordi vi mennesker synes det er praktisk.