Tørfoder til MCO'er

En i vores omgangskreds spørger om tørkosten som specialkost til MCO er godt og om det kan anbefales?

Jer som har MCO’er kan I anbefale dette eller? :?

Hvis det er det fra RC, så blev mine katte fedtede af det, der er åbenbart en underlig form for fedt i det. Deres pels er pænere med almindelig godt foder til voksne (mine er voksne).

Bruger du noget specielt mærke?

Mine har været pæne på Hills, Acana, Sanabelle, og også alminelig RC til voksne.

RC MCO-foderet er egenlig det eneste, de har fungeret dårligt på. -tihi

Jeg fodre ikke min maine coon med noget specialt. Tror vist det der er den primære pointe med RC maine coon er størrelsen på tørfoder stykkerne :slight_smile:

Min får bl.a. applaws, hill’s, pro plan, iams og porta 21

Bedre med rå kød/fisk så den kan bruge tænderne på den måde også vælge noget ordenlig foder …

Aplaws, orijen og acana ville jeg helt klart sige .

Her fodres alle med Feline Finest grainfree… der suppleres med vådkost af mange forskellige mærker - og MCO’en får mindst 200 g råt kød dagligt (resten af banden vil ikke have den slags ækle ting) …
Det rå er med til at sikre motion af tandkød… vådkostensikrer væskeindtagelsen og hjælper med til at undgå overvægt… det samme gælder tørfoderet uden kulhydrater…

Har samme oplevelse som Sheer ang RC maine coon foder… godt nok var det mine skovsere som blev fede - men det er vel lige meget hvilken race… problemet er at kattene tager uforholdsmæssigt meget på af fodervarianten…

[quote=R500;398466]Bedre med rå kød/fisk så den kan bruge tænderne på den måde også vælge noget ordenlig foder …

Aplaws, orijen og acana ville jeg helt klart sige .[/quote]

Jeg er enig - foder i den stil der her nævnes. Vores gider dog ikke Acana, men har det også fint med Feline finest grainfree - og så har vi også Sanabelle i blandingen. Vi har prøvet med at fodre særskilt med de forskellige fodertyper, men blandingen af alle i samme skål, er det mest populære. Og KYLLER - det er et par af dem helt vilde med. Jeg ved ikke hvorfor, men vådfoder er vores ikke specielt vilde med - heller ikke Porta 21.

Her vi altædende…det er kun missernes menneske der er kræsen
Tørkost: Feline Porta 21, James F., Orienje, Applaws og selvom der er korn i Sannabelle…fik jeg 10 med hjem fra Billund…det var mest for nyhedsværdien og som aldig syntes mine kræ det er SÅ spændende
Desuden oksekød, grisekød i alle afskygninger, vådfoder RC og FP21, og Hille A/D,…har lige idag købt 12 pakker RC…d.v.s. 12 pakker med 12 poser i hver pakke. Det er sovsen mine dyr elsker…så når de er færdige ligger der 23937454532 indskrumpede bussemænd på tallerknerne :slight_smile:
Desuden spiser de KYYYYYLLER og Fisk både rå og tilberedt, men skal man kunne nå det sidste så skal man godt nok rubbe skankerne for de kan finde på at stikke af med det jeg står med. ISÆR Ouna og Habibi (datter og mor) OG ranya (hjerneløs) er de værste OG så lige Cedille som ligefrem ryster at ivrighed og lyst NÅR hun nedsvælger en hel sejfillet (for 2 minutter efter at kaste halvdelen op)…pladsen i maven er mindre end hvad hendes lyst til sejfillet er :tihi:

Mange tak for Jeres svar som er givet videre :ok:

Det er mit indtryk, at der er mange faktorer, der spiller ind mht foder, og at man til en vis grad må konsultere brugerne - dvs kattene - om, hvad de vil spise, og hvad de trives med. Og så håbe, at de to ting kan kombineres :tihi:

Nogle katte tager på af RC MCO - jeg kendte så en MCO, der bestemt ikke tog på af det. Generne spiller meget ind her, tror jeg, for hans mor var også meget slank.
Jeg har indtryk af, at menneskenes holdning til deres egen kost spiller meget ind mht valg af kattemad: I disse år er megen protein og nærmest så lidt som muligt af kulhydrat “in” - for 10 år siden var det omvendt :?
Tørfoder og klumpende kattegrus har en stor del af æren for, at der nu er flere husstande i DK med kat end med hund. For det er blevet nemt at have kat!
For nemt, vil nogen mene.

Og valg af det rigtige foder kan blive en ren videnskab - eller religion :?

[quote=MiSi;399079]I disse år er megen protein og nærmest så lidt som muligt af kulhydrat “in” - for 10 år siden var det omvendt :?
[/quote]

Det har muligvis også noget med ny viden at gøre - man bliver jo som regel klogere med tiden :slight_smile:

mine får Iams hairball og Porta 21 and og ris…

jeg vil ikke anbefale RCs - mine kunne godt lide det men pelsen blev dårlig og Ramses kastede op af det…

den har en coating på pillerne der sætter sig i halsen hvis de sluger pillerne hele og som generer… man behøver blot se på skålen maden har været i - den bliver meget ulækker…

Mine har tidligere fået RC - virkede fint for dem…
Men jeg er skiftet til Sanabelle - og de er blevet flottere i pelsen, og min lidt sarte prinsesses mave er mere stabil nu… Skal til at blande Iams i blandingen også.
De får vådfoder af alle mulige mærker - billige som dyre. :slight_smile: