Tørfoder til store munde

Hej

Jeg synes, det meste tørfoder er lavet i meget små bidder, som mine norske skovkatte bliver nødt til at skovle ind. Derfor leder jeg efter et godt tørfoder, hvor de får noget at tygge på, så deres tænder bliver holdt vedlige.
Jeg bruger lige for tiden Acana, men størrelsen på bidderne er så små, at Xirkeline taber dem ud over det hele :tihi:

Kender I et godt foder med store bidder?

Jeg ved godt der er RC maine coon og Sanabelle, men de indeholder BHA/gallater, og det vil jeg ikke bruge.

Hvad giver I, der har store katte, af foder?

Mvh

Charlotte :slight_smile:

Jeg har endnu til gode at opleve at katte tygger deres tørfoder, de nærmere “knækker” det i passende størrelse - et “knæk” er som regel nok - og vupti er det væk. Jeg kan i al fald ikke se forskellen på om mine får ex RC´s MCO foder eller alm. størrelse briketter.

Skal en kat tygge, så er det altså større stykker kød, hvad enten det er råt eller kogt, og så flår de det mere end de tygger. Så jeg kigger end ikke efter størrelsen, men hvad indholdet i tørfoderet er, og så får de lov at bruge tænderne på daggamle kyllinger og kødstrimler.

Jeg har endnu til gode at opleve at katte tygger deres tørfoder, de nærmere “knækker” det i passende størrelse - et “knæk” er som regel nok - og vupti er det væk. Jeg kan i al fald ikke se forskellen på om mine får ex RC´s MCO foder eller alm. størrelse briketter.

Det også fordi Xirkeline har svært ved at spise foderet, da det ryger ud af munden på hende. Det er et være rod, når frøken gravko spiser :wink:

Jeg giver ikke mine katte råt kød, så det er ikke en mulighed.

Jeg har ikke store katte, men siamesere er også tit forslugne :slight_smile:
Hvis du vil holde tænderne ved lige, skal du bruge det foder, der er beregnet til at rense tænder. De andre virker ikke positivt på tænderne, selv om man måske skulle tro det (det gjorde jeg i hvertfald, indtil jeg blev rettet af dyrlægen).
Her hedder det Hill’s Oral Care. Det er store bidder.
RC Siamese er også pænt store bidder - med det har nok de samme indholdstoffer du nævner du ikke vil bruge, når det er RC? Jeg kan ikke huske det, for det er flere år siden vi har brugt det.

Her hedder det Hill’s Oral Care. Det er store bidder.

Ja, jeg har også kigget lidt på det. Jeg synes bare, det er ret dyrt, når man så tænker på kornindholdet.

Jeg vil jo helst have noget med meget kød i, derfor har jeg også kigget lidt på Golden Eagle. Nogen, der kender størrelsen på bidderne?

Jeg giver mine Sanabelle Dental, men det vil du jo ikke bruge :slight_smile:

Jeg giver mine Sanabelle Dental, men det vil du jo ikke bruge :slight_smile:

Jeg havde tænkt på det, men jeg bare så nervøs for de gallater. Er dental større end bidderne i grandevarianten?

[QUOTE=CatsRule;595581]Ja, jeg har også kigget lidt på det. Jeg synes bare, det er ret dyrt, når man så tænker på kornindholdet.
[/QUOTE]
Har du kigget på zooplus? Det koster meget mindre dér end i en dyrehandel.

Men det forstår jeg godt, det med kødindholdet. Jeg kan ikke helt tillade mig at tænke på den måde, desværre, med en kat der er multi-foderallergiker. Der er en liste af ting, der ikke må være i foderet, og det begrænser udvalget ganske enormt.

Kattes tænder er vel egentlig slet ikke lavet til at tygge, de er lavet til at flænse og flå når man ser på dem?
Der er jo ikke nogen tyggeflader?

[QUOTE=CatsRule;595589][/INDENT]

Jeg havde tænkt på det, men jeg bare så nervøs for de gallater. Er dental større end bidderne i grandevarianten?[/QUOTE]

Sanabelle Dental er aflange med takker på, og de er nok nogenlunde samme størrelse som Grande, men når jeg blander dem i deres øvrige foder, så spiser de rent faktisk tørfoderet frem for at sluge det. Så jeg er ret glad for ordningen, og så er de helt vilde med dem.

Jeg bruger Olivers Large Breed til min Maine Coon, da han også har det med at smide tørfoderet alle mulige steder, hvis det er for småt. :slight_smile:

Har du kigget på zooplus? Det koster meget mindre dér end i en dyrehandel.

Ja, jeg set på zooplus. Jeg tror også, jeg vil prøve det. Så vil jeg nok blande det med noget højprotein foder, som Acana eller Orijen.

Kattes tænder er vel egentlig slet ikke lavet til at tygge, de er lavet til at flænse og flå når man ser på dem?
Der er jo ikke nogen tyggeflader?

Nej, det er rigtigt. De får vel plejet deres tænder, når de flænser musens pels og skind. De er ikke lavet til at male foderet, så jo tørfoder er unaturligt, men hvad er ikke det nu til dags.

Jeg bruger Olivers Large Breed til min Maine Coon, da han også har det med at smide tørfoderet alle mulige steder, hvis det er for småt. :slight_smile:

Det brugte jeg også på et tidspunkt, men de kræsne katte ville ikke spise det efter en uge. Desværre… :(:S

Jeg blander det med Acana, som udgør 2/4 dele, Iams anti-hairball 1/4 og Sanabelle Dental 1/4. Så har jeg hverken problemer med hårbolde, eller at de sluger maden.

Jeg blander det med Acana, som udgør 2/4 dele, Iams anti-hairball 1/4 og Sanabelle Dental 1/4. Så har jeg hverken problemer med hårbolde, eller at de sluger maden.

Det lyder som en god blanding. Jeg ved ikke om min BHA/Gallat-frygt er ubegrundet. Så måske skulle jeg prøve sanabelle alligevel.

BHA og BHT bruges jo også i menneskeføde - og siges at være uskadelige i små mængder. Dertil er der den noget alternative vinkel på sagen, at katte jo ikke lever tilnærmelsesvist så længe som mennesker, og derfor generelt ikke er i samme risiko. Men hvis de til gengæld nu tænkes at få betydeligt højere dosis, så opvejer det vel hurtigt. Jeg ved det ikke. T/D var før i tiden det eneste tandfoder, der ‘virkede’, jeg aner ikke om det stadig forholder sig sådan. Jeg har overvejet om der burde indgå lidt i fodringen igen, når nu de andre katte alligevel skal fodres totalt adskildt fra min foderallergiker, men jeg har ærlig talt også svært ved at beslutte mig for BHA/BHT-dilemmaet. Men der kommer mere og mere råt her i huset.

Arion har lige lavet en variant som er til large breed cat. Maxizoo havde den på tilbud til 289,- kr. for 10 kg og vi købte en sæk, her i huset faldt det i meget god jord :slight_smile: Bidderne er ikke helt lige så store som MCO foder fra RC, men tæt på.

BHA og BHT bruges jo også i menneskeføde - og siges at være uskadelige i små mængder. Dertil er der den noget alternative vinkel på sagen, at katte jo ikke lever tilnærmelsesvist så længe som mennesker, og derfor generelt ikke er i samme risiko. Men hvis de til gengæld nu tænkes at få betydeligt højere dosis, så opvejer det vel hurtigt. Jeg ved det ikke. T/D var før i tiden det eneste tandfoder, der ‘virkede’, jeg aner ikke om det stadig forholder sig sådan. Jeg har overvejet om der burde indgå lidt i fodringen igen, når nu de andre katte alligevel skal fodres totalt adskildt fra min foderallergiker, men jeg har ærlig talt også svært ved at beslutte mig for BHA/BHT-dilemmaet. Men der kommer mere og mere råt her i huset.

Ja, det er et irriterende problem det med BHA/BHT. Selvfølgelig er det en lav dosis, der er i foderet, men igen, man er ikke helt sikker på virkningen af stoffet igennem længere tid. Man tør jo ikke tage nogen chancer med ens små gulddråber :hjerte:

Arion har lige lavet en variant som er til large breed cat. Maxizoo havde den på tilbud til 289,- kr. for 10 kg og vi købte en sæk, her i huset faldt det i meget god jord :slight_smile: Bidderne er ikke helt lige så store som MCO foder fra RC, men tæt på.

Jeg synes der er lidt for meget korn i. Jeg kan heller ikke se indholdet af magnesium, så jeg ved ikke, om det passer til neutraliserede missere :slight_smile:

Jeg bruger DETTE
Det er ret store bidder… jeg har ingen problemer med eksem eller dårlig mave, som mine katte har haft ved andre fodertyper…