Bentley V12 Hb’s mor her… Jeg ved der er mange tråde omkring det med foder o.s.v. men jeg syns jeg bliver skør i hovedet af at sidde og læse de mange forskellige tråde…
Så jeg har lige et spørgsmål… Bentley er Hellig Birma… Kører nu på RC Kitten 36 - men jeg vil så gerne prøve noget andet når jeg er blevet færdig med den 10 kg. pose jeg har.
Jeg har jo så kigget i jeres mange tråde… jeg havde egentlig kigget lidt på Sanabelle men kan forstå at det nok ikke er det bedste…
nogle af jer fodrer med Porta, andre med Animonda(hvilket har rimelige gode tal, syns jeg… og prisen er fornuftig… Men hvad er bedst?? Porta eller Animonda… umiddelbart er det jo rart man kan få vådt i Animonda også så efter min mening og pengepung er det nok en af de to, det vil blive fremover…
Men hvilken er bedst… Under alle omstændigheder er det Kitten/killingefoder indtil august 2014 og jeg regner med at skulle bestille foder omkring februar
man SKAL ikke nødvendigvis have killingefoder indtil man er et år se på katten ! Foder - prøv dig lidt frem- det er næsten religiøst. Og så se på hvad katten trives på - nogen elsker porta- andre får tynd mave. Rigtig mange blander, simpelthen for at sikre sig at katten får lidt af hvert rent ernæringsmæssigt. om der så står hills,iams,sanabelle,porta,animonda osv osv er et spørgsmål om holdninger og pengepung. Men som udgangspunkt : kød koster.
Ofr evt et lidt dyrere basis foder med godt med kød i og så skift lidt mellem hvad du blander i
Animonda Carny vådfoder er OK - Animonda tørfoder husker jeg som værende et aldeles uinteressant foder sammensætnings-mæssigt.
Billigt vådfoder faktisk ofte er rigtig fint og uden alt muligt ligegyldigt (korn/sukker) tilsat. F.eks. LUX fra ALDI og Animondi Carny.
Men billigt tørfoder er typisk smækfyldt med kulhydrat, så her kan det være en fordel at gå efter middelklasse- til dyre tørfoderprodukter. Dog er Portas tørfoder dog vist ikke så dyrt, men har et fint højt proteinindhold. Det eneste er, at ikke alle katte tåler det lige godt i maven - tilvæn i det mindste langsomt!
Det kan godt være noget foder ser dyrt ud men som pivnu skriver så skal man også kigge på kulhydratter . Jo mindre der er jo mindre spiser de og de laver hellere ikke så meget på bakken .
Ved der er en del der siger hold op du bruger dyrt foder, men som jeg siger de spiser mindre .
Jeg har en der er totalt kræsen, hun spiser porta cornfrit, og så spiser hun: alt hvad hundene får og hun kan få lov til. Dog ikke leverpostej der sætter hun grænsen. Hun er 5 år og har det flotteste tandsæt og er i perfekt foderstand. Jeg har opgivet hende. Hun får hvad hun vil. Hun ved tilsyneladende temmelig godt hvad der er bedst for hende så mit råd er også - bland forskelligt efter hvad katten trives på og kan lide. Jeg har dog sat grænsen ved at hun må leve af hundenes tørfoder…
Mange tak for jeres svar… dvs. jo dyrere højere protein indhold- jo mindre spiser de-pga. større mæthed? Det er bedre at have basisfoderet iorden, og så give lidt extra ved siden som vådtfoder, der er noget af det billige?? har jeg forstået det korrekt?
Vil det sige: Applaws, Orijen , Wildcat og dem der??? og self. langsom overgang/tilvænning … tro mig jeg kender godt til når katte ikke kan tåle foderet…
Men man kunne jo købe poser a 400 grams og se om katten i det hele taget vil have det…
Nu Bentley, har været vant til at få både RC og Hills… fra opdrætterens side - Hills er jeg bare ikke tilhænger af… jeg har kun gode erfaringer med RC - der har mine katte aldrig haft problemer… men jeg hører bare så megget med RC at det fra Lidl/Aldi faktisk er bedre - men er det rigtigt???
Det er en snart ældre test fra Tænk, der engang påstod, at tørfoder fra ALDI var lige så godt som mærkerne fra dyrehandlen. Det passer altså ikke!
Det var en helt absurd dårlig test, hvor at deres krav til foderet var meget lave, og de sammenblandede nogle faktorer, så ret vigtige værdier i foderet (f.eks. for meget magnesium) kom til at tælle meget lidt på bedømmelsen. Der ud over er f.eks. tørfoder fra ALDI meget dårligt deklareret, og man kan simpelthen ikke sammenligne analyse-tallene alene uden at skele til ingredienserne.
Men jo, der er selvfølgelig også foder i dyrehandlen, der er dårligt. Det er desværre ikke så nemt, at dyrt foder altid er lig med godt foder.
Jeg vil dog generalisere så meget og vove den påstand, at mht. tørfoder, så kan det godt være, at dyrt tørfoder, ikke altid er lig med det bedste tørfoder, men du kan typisk regne med, at billigt tørfoder er blandt noget af det dårligste tørfoder.
Som sagt før kan billigt vådfoder ofte være rigtig godt! Giv du bare begge ting - både vådt og tørt. Du kan sagtens give 2-400 g. vådfoder om dagen, og så tørfoder for resten.
En kat, der fanger meget af sin mad selv, kan sikkert godt fungere fint med et knapt så godt tørfoder, som supplement. Fordi den primært lever af det mad, som den er skabt til; muse og fugle.
Men efter min mening er vi især med vores indendørskatte død og pine forpligtet til at give dem et overordenligt velafbalanceret foder. For når kattene ikke har noget andet valg, end at spise det vi serverer, så betyder det altså faktisk rigtig meget, om der f.eks. er for meget magnesium i foderet.
[QUOTE=Bentley;1138506]Mange tak for jeres svar… dvs. jo dyrere højere protein indhold- jo mindre spiser de-pga. større mæthed? Det er bedre at have basisfoderet iorden, og så give lidt extra ved siden som vådtfoder, der er noget af det billige?? har jeg forstået det korrekt?
Vil det sige: Applaws, Orijen , Wildcat og dem der??? og self. langsom overgang/tilvænning … tro mig jeg kender godt til når katte ikke kan tåle foderet…
Men man kunne jo købe poser a 400 grams og se om katten i det hele taget vil have det…
Nu Bentley, har været vant til at få både RC og Hills… fra opdrætterens side - Hills er jeg bare ikke tilhænger af… jeg har kun gode erfaringer med RC - der har mine katte aldrig haft problemer… men jeg hører bare så megget med RC at det fra Lidl/Aldi faktisk er bedre - men er det rigtigt???[/QUOTE]
Mine to drenge får splatmave, hvis der er for meget Applaws i deres tørforderblanding - derfor udgør det maks. 25% af helheden. Måske er det mine, der er for sarte, men jeg ville anbefale dig at holde godt øje med, om dine kan tåle kun at spise kornfrit. Hvis ikke, så bland noget andet i - der findes glimrende typer på markedet, der stadig har et højt proteinindhold, selvom de også indeholder lidt korn.
Jeg ville sige, at vådfoder bør være hovedmåltidet og tørfoderet kun et supplement, men det bedste er at prøve sig frem og se, hvad ens katte trives bedst på.
Jeg kender ikke Aldis eller Lidls tørfoder, så der kan jeg ikke udtale mig.
Det du linker til virker fornuftigt og køber man de to gange 6 kg er prisen også ok- og gider de ikke æde det kan det som regel altid sælges herinde så prøv dig lidt frem . Kattens behov ændrer sig forøvrigt over tid ! hvad der fungerer et år er måske for fedt eller magert året efter osv. Men når du prøver noget nyt så lad være med at blande en hel 10 kg tønde hvis nu de ikke vil spise det, ikke trives eller…
Ok. Jeg tror også bare jeg laver en blanding til ham, så jeg ved han får det, han skal have… jeg skal bare have fundet de helt rigtige foder, der skal bruges