Tørkost til tænder

jeg har overvejet at købe noget tørkost der er specielt udvirklet til at hjælpe på tænderne, jeg har tænkt bare at blande lidt i deres andet foder bare som forbyggende, hvad syntes i om det ? Jg har overvejet det da de ikke vil have råt eller vådt. :frowning:

Jeg sys det er svært hvad man skal vælge, der er jo både.

Royal canin oral sensitive 30
royal canin dental (fra dyrlægen)

Hills oral care
Hills T/D
Hills vetessentails feline young adult som både skulle være godt for tænder, fordøjelse, imunforsvar og pels.

Jeg mindes at Jens Ruhnau sagde til et tandforedrag, at tørkost ikke har nogen synderlig gavnlig virkning på tænder.

Stik du hellere katten en kylle (daggammel kylling), som den kan bruge lidt kræfter på i stedet for. Tørfoderet har ingen indvirkning som sådan på tænderne, og tørkosten er primært lavet så mennesker har nemmere ved at fodre deres kat.

Som skrevet i teksten gider de ikke råt og vådfoder.

Hvis man giver den en gammel kylling… er det så ikke noget med man skal ‘vise’ dem det før de gider…
selvfølgelig ikke alle katte men nogle…

[QUOTE=DK Zaphy;795408]Hvis man giver den en gammel kylling… er det så ikke noget med man skal ‘vise’ dem det før de gider…
selvfølgelig ikke alle katte men nogle…[/QUOTE]

Min oplevelse er de skal været vænnet til kyllinger fra de er små - ingen af mine gider andet end at lege med dem.

Tandbøstning er nøglen til en sund mund

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;795450]Min oplevelse er de skal været vænnet til kyllinger fra de er små - ingen af mine gider andet end at lege med dem.

Tandbøstning er nøglen til en sund mund[/QUOTE]
ah okay. jeg er ikke selv erfaring med det nemlig

Jeg har i perioden blandet Royal Canin Oral Sensitive i missernes fodder (ca. 10-15g om dagen) - det lader til at virke. Bisserne er i hvertfald fine på dem begge.

Spørgsmålet er så, om de ville have været fine alligevel? :slight_smile: Ligesom mennesker så har nogle katte supersunde tænder og tandkød, uanset hvad du præsenterer dem for, mens andre helt tydeligt skal have noget hjælp.

Det eneste tørfoder, jeg mener at have hørt Jens Ruhnau anbefale, er Hills’ tandfoder - men jeg kan ikke huske hvorfor :slight_smile:

Almindelig tørkost har ingen indvirkning på at holde tænderne rene. Det har jeg faktisk også læst, at Hill’s ligefrem skriver på deres site. Men tørfoder, der er fremstillet specifikt med henblik på tænder, er måske noget andet? Mine får lidt Hill’s Vetessential - ikke så meget for tændernes skyld, men fordi de synes, det smager gåååt.

Og det nytter jo ikke så meget at råde til at give råt, hvis katten ikke vil have det. Hvis katten ikke er vænnet til råt fra killing, kan det være rigtig svært. Man kan også få forskellige tyggesnacks - men hvor meget effekt de har, ved jeg ikke. Tandbørstning eller andre former for rengøring af tænderne er jo også en mulighed. Måske husker jeg forkert, men jeg mener, at noget af det tandpasta, man kan få til katte, har en effekt i sig selv - også selv om man ikke bruger en børste?

Nej, det er nærmere omvendt - tandbørstningen har en effekt uanset om du bruger tandpasta eller ej :slight_smile:

Der eksisterer en hel del hundeguffer med f.eks. tørret kylling (især BARF-butikker har mange) og de kan i mindre stykker sagtens bruges til katte. De har en større slibeværdi end nogen form for tørfoder og selvom en kat ikke vil spise råt, kan der sagtens være en smagsvariant her, som katten kan lide. Galliano spiser gerne tørrede oksehalse og tørret kyllingehjerte (det sidste har jeg dog kun set i Sverige)

Ja, klart nok :slight_smile: Men jeg mener bare også, jeg fik at vide, at tandpastaen havde en effekt i sig selv. Jeg kan bare ikke huske, hvad det var for noget tandpasta.

Mine kan rigtig godt lide dem her. Det er tørrede grisetarme - og sådan lugter de så også :høhø: Men jeg tror, de er udmærkede.

Jeg har hørt Jens Ruhnau udtale, at tandstensfoder er “bedre end ingenting”, men det allerbedste er at børste kattens tænder.
Altså at TD har en effekt, men den er minimal.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;795601]Jeg har hørt Jens Ruhnau udtale, at tandstensfoder er “bedre end ingenting”, men det allerbedste er at børste kattens tænder.
Altså at TD har en effekt, men den er minimal.[/QUOTE]

en effekt på hvad - det må vel være til dem der danner tandsten? Det må gøre direkte ondt at spise store tørkostpiller og have inficeret trandkød.

Jeg tror at det er ment som en forebyggelse og ikke en behandling…

Og ja for den da, tænk når fodret tygges splinter det og og flyver rundt iunden i munden og rammer så det ømme tandkød… uffff avs

[QUOTE=Hanne P;795770]

Og ja for den da, tænk når fodret tygges splinter det og og flyver rundt iunden i munden og rammer så det ømme tandkød… uffff avs[/QUOTE]

Ja - men jeg husker at Raiku sagde at den eneste behandling, ud over antibiotika, netop var at massere det ømme tandkød ofte. Hun talte om tandbørstning og fingertutter, men princippet er måske det samme med foderet? I hvertfald, det ømme tandkød skal generes for at det bliver bedre. Deværre, for mislingerne er ikke begejstrede. :frowning:

Jeg har fået at vide at decideret tand-tørfoder kan hjælpe, men det skal bruges rent, ikke opblandet. Alt andet tørfoder har nærmest den modsatte effekt, det sætter sig på tænderne.

Det er jo ikke en behandling, men forebyggende. Jeg formoder det er mod tandsten :slight_smile:

Inficeret tandkød skal naturligvis behandles ligesom alle andre former for sygdom.

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;795450]Min oplevelse er de skal været vænnet til kyllinger fra de er små - ingen af mine gider andet end at lege med dem.
[/QUOTE]

Det er ikke min oplevelse. :slight_smile: Min oplevelse er at nogle voksne skal have lidt hjælp til at lære det - her leg med kyllingen. Det blev til at man kunne spise et ben eller en vinge, og så alle ben og vinger, og så hele kyllen, men et tog tid at lære…

jeg har også voksne katte som har lært det med kyller - det er helt klart nemmere med killinger/ungkatte (de går jo naturligt i gang) - men det er ikke umuligt at lære voksne katte

Præcis!