Tørkost til tænder

Men som Marianne har fået at vide af tandlægen, så kan man også børste for hårdt, så tandhalsene bliver blottede :slight_smile:

Jeg læste engang et indlæg om tænder og tørfoder af en “gammel” opdrætter, Rita Henriksen fra Løvehulen.
(Har tilladelse til at genbruge det).

Vedr. Oral foder i det hele taget, så tror jeg måske nok der kan være en del forskel
på om det er en voksen kat med fuldt udvoksede tænder der spiser det, eller om det
gives til en killing/ungdyr der dårligt har fået sine voksne tænder endnu !
Og som jeg oplever mine store kastrater ÆDE foderet, så skovler de det nærmest ind, tygger et par få gange,
hvilket er svært med et flænsebid, og så sluger de resten !
Måske netop foderet fylder mere i en lille mund og laver derved større skader !

Jeg har læst på nogle internationale lister, at dyrlægerne i USA nu har fundet frem til at tørfoder, og særligt de
store og mere ru produkter der jo egentlig er lavet for at afhjælpe mundproblemer, slet ikke bør gives til katte der
har problemer med tænder eller tandkød. De mener det nærmest forværre problemet med tandkøddet, idet det
faktisk virker i kattens mund som hvis vi andre spiser et stk. hårdt ristet toastbrød, krydder osv.
Jeg syntes det virker helt logisk og det understøtter bare hvad jeg personligt altid selv har ment !

Så nu er det vådfoder og kød i stykker til katte med mundproblemer der anbefales, og tænk…er det så ikke bare
lidt tilbage til naturen igen …? Herligt :slight_smile:

[COLOR=black]Jeg mener også selv, at tørfoder slet ikke kommer op omkring tandhalsene, hvor problemerne opstår. Det knuses til nød, hvis katten ikke bare sluger det.[/COLOR]

[COLOR=black]Ellers kan det fremme lysten til daggamle kyllinger at rive maveskindet op (på kyllingen) eller at smøre noget GUF på den.[/COLOR]
Prøv også at binde en snor i den, hiv den rundt og op og ned og lad katten fange den.

Jeg læste engang et indlæg om tænder og tørfoder af en “gammel” opdrætter, Rita Henriksen fra Løvehulen.
(Har tilladelse til at genbruge det).

Vedr. Oral foder i det hele taget, så tror jeg måske nok der kan være en del forskel
på om det er en voksen kat med fuldt udvoksede tænder der spiser det, eller om det
gives til en killing/ungdyr der dårligt har fået sine voksne tænder endnu !
Og som jeg oplever mine store kastrater ÆDE foderet, så skovler de det nærmest ind, tygger et par få gange,
hvilket er svært med et flænsebid, og så sluger de resten !
Måske netop foderet fylder mere i en lille mund og laver derved større skader !

Jeg har læst på nogle internationale lister, at dyrlægerne i USA nu har fundet frem til at tørfoder, og særligt de
store og mere ru produkter der jo egentlig er lavet for at afhjælpe mundproblemer, slet ikke bør gives til katte der
har problemer med tænder eller tandkød. De mener det nærmest forværre problemet med tandkøddet, idet det
faktisk virker i kattens mund som hvis vi andre spiser et stk. hårdt ristet toastbrød, krydder osv.
Jeg syntes det virker helt logisk og det understøtter bare hvad jeg personligt altid selv har ment !

Så nu er det vådfoder og kød i stykker til katte med mundproblemer der anbefales, og tænk…er det så ikke bare
lidt tilbage til naturen igen …? Herligt :slight_smile:

[COLOR=black]Jeg mener også selv, at tørfoder slet ikke kommer op omkring tandhalsene, hvor problemerne opstår. Det knuses til nød, hvis katten ikke bare sluger det.[/COLOR]

[COLOR=black]Ellers kan det fremme lysten til daggamle kyllinger at rive maveskindet op (på kyllingen) eller at smøre noget GUF på den.[/COLOR]
Prøv også at binde en snor i den, hiv den rundt og op og ned og lad katten fange den.

Det giver rigtig godt mening, Hanne.

Tak for alle jeres svar. det skal lige siges at ingen af mine to katte har problemer med tænderne, de er pæne hvide og flot lyserød tandkød, så det er udelukket for at forbygge.

jeg kan godt se at det ikke er smart at give tandtørkost til katte der har ondt i bisserne, men det skulle mine jo ikke gerne have, jeg sys hvertfald de har flotte tænder :slight_smile:

Kan jeg evt. få noget hjælp her ang råt´? jeg har prøvet kyllinge fillet, hakket okse/svinekød og det gider de ikke. Hvor køber man de kyllinger? Er der nogle der bor i Esbjerg jeg kan prøve at købe et par stykker af? da jeg mindes at have hørt at man kun kan købe store mængder af det.

Hm… der er da nogle tankevækkende svar her i tråden…

Jeg blander (ganske lidt) Hills oral care i foderet hos mine… skal ikke kunne sige, om det hjælper. De er hhv 1 og 9 år, mine katte…og der er ingen problemer med tænderne. Derudover giver jeg dagg kyllinger, som dog desværrekun én af dem gider. Og rå kyllingelår spiser begge drengene med glæde… Men tøsepigen på 1 år gider ingen af delene.

Min den gamle har lært at spise rå kylling(elår) ved at få kogt kylling - det elsker han…som jeg så har kogt mindre og mindre, og til sidst spiste han det råt. Man må være lidt snu af og til :slight_smile:

[QUOTE=Mega;796410]Jeg læste engang et indlæg om tænder og tørfoder af en “gammel” opdrætter, Rita Henriksen fra Løvehulen.
(Har tilladelse til at genbruge det).

Vedr. Oral foder i det hele taget, så tror jeg måske nok der kan være en del forskel
på om det er en voksen kat med fuldt udvoksede tænder der spiser det, eller om det
gives til en killing/ungdyr der dårligt har fået sine voksne tænder endnu !
Og som jeg oplever mine store kastrater ÆDE foderet, så skovler de det nærmest ind, tygger et par få gange,
hvilket er svært med et flænsebid, og så sluger de resten !
Måske netop foderet fylder mere i en lille mund og laver derved større skader !

Jeg har læst på nogle internationale lister, at dyrlægerne i USA nu har fundet frem til at tørfoder, og særligt de
store og mere ru produkter der jo egentlig er lavet for at afhjælpe mundproblemer, slet ikke bør gives til katte der
har problemer med tænder eller tandkød. De mener det nærmest forværre problemet med tandkøddet, idet det
faktisk virker i kattens mund som hvis vi andre spiser et stk. hårdt ristet toastbrød, krydder osv.
Jeg syntes det virker helt logisk og det understøtter bare hvad jeg personligt altid selv har ment !

Så nu er det vådfoder og kød i stykker til katte med mundproblemer der anbefales, og tænk…er det så ikke bare
lidt tilbage til naturen igen …? Herligt :slight_smile:

[COLOR=black]Jeg mener også selv, at tørfoder slet ikke kommer op omkring tandhalsene, hvor problemerne opstår. Det knuses til nød, hvis katten ikke bare sluger det.[/COLOR]

[COLOR=black]Ellers kan det fremme lysten til daggamle kyllinger at rive maveskindet op (på kyllingen) eller at smøre noget GUF på den.[/COLOR]
Prøv også at binde en snor i den, hiv den rundt og op og ned og lad katten fange den.

[/QUOTE]

det er jo sådan set det jeg skriver i mit indlæg…
At det splinter inde i munden, og derved skader det følsomme tandkød, og det kan gøre ondt, når det splinter inde i munden… lidt logisk i mit hoved… så de store runde bidder synes jeg ikke om, så heller de flade, som ikke splinter på samme måde

Splintre er vel trods at så meget sagt. Jeg synes det fungerer godt med mest vådfoder (ind imellem råt), og så en smule t/d eller d/d (også store hårde bidder), imens jeg er på arbejde. På alm. tørfoder synes jeg, at mine katte får røde kanter på tandkødet. Og med så lidt tørfoder som de får, så kan jeg godt acceptere, at det ikke lige er det mest kødholdige.