Tørret afføring omkring numsehullet

Jeg håber I kloge mennesker kan hjælpe mig med at spørgsmål.

Olivia har i den tid vi har været hendes mennesker (ca. 4 måneder) haft tendens til at der sidder tørret afføring omkring numsehullet konstant. Det er tørre sorte klumper af varierende størrelse og de sidder IKKE i pelsen men omkring selve numsehullet.

Jeg har ikke indtryk af at det generer hende, da hun ikke kører måsen over gulvet eller lader til at lægge mærke til det på anden måde. Hendes afføring i kassen er hvad jeg vil kalde normal og kun af og til lidt blødere.

Vi fodrer hende med Bozita tørkost, den der hedder “Indoor & Sterilised” Bozita Feline Indoor & Sterilised | zooplus.nl , som hun elsker. Jeg er begyndt at fodre hende med Bozita vådkost også hver morgen Bozita natvoer 6 x 410 g | zooplus.nl . Hun har afføring ca. 1 gang i døgnet og tisser flere gange.

Det generer os mennesker, at hun render rundt med tørret afføring og isør min forlovede synes det er noget vi bør fjerne for hende, når hun ikke gør det selv. Vi har prøvet at tørre hende bagi med milde fugtige numseservietter, men det er aldrig en succes. Olivia kan ikke lide at blive holdt og da især ikke når vi også formaster os til at rode med hendes numse :mad: Vi træner “oppe i armene hos os” med hende og hun bliver bedre og bedre langsomt. I starten ville hun prøve at vrikke sig væk/ned med det samme. Nu spinder hun mens hun er oppe og hygger i 30-60 sekunder, alt efter humør, før hun vil væk. Afføringen er så tør at den ikke bare sådan er til at tørre af - den sidder godt fast!. Vi har prøvet at svøbe hende i håndklæde for at berolige og holde hende fast, men vi er ikke gode til det og hun undslipper hurtigt.

Jeg har aldrig oplevet hverken hund eller kat (ikke at jeg har den store kæmpe erfaring på området), der ikke selv holder måsen ren med mindre de har tynd afføring eller er syge.

Bør vi være bekymrede over hun ikke selv holder numsen ren?

Mvh. Mettsen

Vores har som regel lidt krymmel siddende. Det gælder dem allesammen. Som regel er det ikke ret meget men det er sjældent der slet ikke sidder en anelse. Jeg prøver at lade være med at kigge for meget på det/tænke for meget over det. Det er ikke sådan ligefrem dinglebær, heldigvis. Og det er ikke fordi de ikke vasker sig. De har heller ikke tynd mave. Jeg har egentlig bare regnet med at det var fordi de ikke har så meget pels der at man kan se det :slight_smile:

Er hun overvægtig? Da Snehvide var for tyk, sad der også undertiden lidt klumper på hende, som hun åbenbart havde svært ved at nå om til. Det holdt op, da hun tabte sig… :slight_smile:

Hmmm godt spørgsmål. Olivia har været igennem en del efter hun flyttede ind hos os. Hun hostede da vi fik hende hjem og vi har med dyrlægens hjælp fundet frem til, at damen har astma. Hun har været på en stærk prednisolon kur - hun er stadig på 1/4 pille hver anden dag. Da hun var på den stærkeste dosis i ca. 2 uger (1 pille hver dag) var hendes appetit helt ude af kontrol. Hun sov og spiste og der var ikke energi til andet. Jeg afmålte hendes tørkost (har jeg altid gjort) og hun fik lov at vente 24 timer før næste portion blev serveret (meget utilfreds var damen). Efter hun er gået grundigt ned i dosis og er blevet mere som sig selv har jeg ikke været helt så striks med at vente 24 timer og jeg er også begyndt med vådkosten. Da hun var ved dyrlægen sidst (før prednisolon-kuren startede) vejede hun 4,3 kg.

Det er ikke alle katte, som fjerner deres “krymmel” fra deres numse. Så I bør lade hende være, for hendes reaktion fortæller at hun synes det er et overgreb. Jeg har ikke oplevet nogle katte, som bryder sig om at få pillet ved deres numsehul.
Min egen kat har det også og hendes reaktion på mit forsøg på at fjerne det var det samme, så jeg har valgt at leve med hendes “krymmel”.

Fodrer du hende kun 1 gang i døgnet? Hendes foder bør fordeles over hele døgnet, for eller ødelægger du fuldstændigt hendes stofskifte og naturlige appetitregulering. Katten er bygget til mange små måltider i løbet af dagen.

Hun får sin døgndosis tørkost ca. kl. 17 og har da hun ikke var på prednisolon styret det fint at fordele indtaget over hele døgnet. Jeg er begyndt at fodre med vådkost også, som skrevet tidligere. Så nu får hun 1/3 vådkost når jeg står op om formiddagen og 2/3 tørkost sen eftermiddag.

Da hun var på højden af sin prednisolon-kur og sulten var ekstrem fordelte jeg hendes tørkost med 1/3 ca. hver 8. time.

[QUOTE=velfa;1145214]Det er ikke alle katte, som fjerner deres “krymmel” fra deres numse. Så I bør lade hende være, for hendes reaktion fortæller at hun synes det er et overgreb. Jeg har ikke oplevet nogle katte, som bryder sig om at få pillet ved deres numsehul.
Min egen kat har det også og hendes reaktion på mit forsøg på at fjerne det var det samme, så jeg har valgt at leve med hendes “krymmel”.[/QUOTE]

Jeg tror vi lader krymlen, som du kalder det, sidde :slight_smile: