[quote=birtheras;136359]1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8.
Løbe-Nr.
Navn.
Art.
Fører.
Hjemsted.
Brutto Register-
Tonnage.
Rederi.
Ladning.
Rejse.
Sted.
Tid.
Vind- og Vejrforhold.
Art. Oplysninger. Optagelses-Sted og Datum.
68. Albert.
3m. Skonnert.
C. K. Fabricius.
Marstal.
144.
A. H. Petersen.
Sild.
Helmsdale
(Skotland)—
Königsberg.
3 Mil ØNØ. af Sandhammaren.
Østersøen.
1/11 1900.
SØ.lig. Labert.
Kollision. Kl. 51/2 FM. saas om St. B. fra A., som med klart brændende Sidelys
laa bidevind ØNØ. over, en modgaaende Damper — «Gotland» af Gøteborg.
Kl. 6, da G. havdes 4 Streger om St. B., blev Roret i G lagt B. B. og kort
efter løb G. ind i A.’s St. B.’s Bov og bortrev Klyverbom og Bovspryd med
Rigning. A. toges paa Slæb og indbugseredes samme Dags EM. Kl 41/2 til
Malmø. Kun G.’s grønne Sidelys var set fra A. Umiddelbart forinden
Kollisionen blev A.’s Ror lagt B. B., men dette kunde ikke forhinden
Sammenstødet.
Anm. G.’s Rederi erstattede Skaden paa A. ved Udbetaling af 7000 Kr.
Søforklaring i Malmø
d. 10/11 1900.
Bønner og Havre.
Königsberg–Poole.
Korsaskär (Øland).
13/12 1900.
SV.lig. Regntykning.
Grundstødning. Kl. 21/2 EM. paa Styrmandens Vagt grundstødte A. Anker udsattes
og Varpning forsøgtes, men uden Resultat. D. 14. telegraferedes til Karlskrona
efter Bjærgnings-Damper; men Kl. 10 EM. steg Vandet saa meget, at
det lykkedes at bringe A. flot ved egen Hjælp. D. 15. Kl. 4 EM. ankom
Dykker-Damperen «Eol» af Karlskrona, der indbragte A. dertil, hvor det
viste sig, at Skibet ingen Skade havde taget.
Anm. Kapt. F. ikendtes en Bøde paa 10 Kr. til Statskassen for Undladelse af
Anmeldelse af Søulykken i første danske Havn.
Søforhør i Ærøskjøbing
d. 17/12 1901.
69. Alfa.
Skruedamper.
N. T. Nielsen.
Esbjerg.
630.
Dpsk. Selsk.
«Vesterhavet
».
Trælast.
Sverige—London.
Kaiser Wilhelm—Kanalen.
28/5 1900.
Taage.
Kollision. Med Lods om Bord, og efter dennes Ordre gaaende med langsom
Fart, observeredes fra A. en modgaaende Damper — «Hernösand» af Hamburg.
Fra A. gaves 1 Damppibe-Tone, hvilket besvaredes med 2 fra H.,
som dengang saas om B. B. forude. Strax efter gav H. 3 korte Toner,
hvorpaa A. svarede med samme Signal, og Maskinen kastedes «Fuld Kraft
Bak». Da A.’s Lods erklærede, at H. ikke kunde passeres om B. B., lagdes
Roret St. B. og Maskinen sattes paa «Langsom Kraft Frem». Saa snart Forskibet
viste klart, kastedes Maskinen atter «Fuld Kraft Bak» for at hjælpe
paa Drejet. Under Passagen, som skete om St. B., tørnede H. mod A.’s
St. B.’s Laaring og brækkede en Plade oven for Dækket i ca. 8 Fods Længde.
Søforhør i Næstved
d. 5/7 1900.
70. Amalienborg.
Skruedamper.
C. E. Dømel.
Kjøbenhavn.
1344.
Dpsk. Selsk.
«Dannebrog
».
Ledig.
Rouen—Blyth.
Le Havre’s Red.
5/1 1900.
—
Kollision. Kl. 23/4 EM. paasejledes A. om St. B. agter af en græsk Damper
«Manoussis», som var medgaaende, og tæt ved A. forsøgte med St. B.’s Ror
at gaa agten om A. Ved Kollisionen bøjedes A.’s Gelænder, den øverste
Plade agter brækkedes, flere Dæksbjælker beskadigedes, og Dækket sprængtes
i Naadderne paa flere Steder.
Søforhør ved Kbhvn.’s Søog
Handelsret d. 30/4 1900.
71. Ane.
3m. Skonnert.
Peter Jørgensen.
Thurø.
153.
J. Ph. Jørgensen.
Flasker.
Gøteborg—London.
Nordsøen.
31/12 1900.
NØ.lig. Storm.
2 Mand druknede
ved
at skylles over
Bord.
Søskade.
Kl. 61/2 FM., da A. laa underdrejet, slog en voldsom Sø ind over
Dækket, hvorved Kapt. Peter Jørgensen af Thurø og svensk Ungmand
C. B. H. Holmblad skylledes over Bord og druknede. Den 3die Mand
paa Vagten skylledes væk fra Rattet og mistede Bevidstheden en kort Tid.
Styrmanden, som var til Køjs, kom kort efter op; men noget Redningsforsøg
kunde under de daværende Omstændigheder — Storm og høj Sø — ikke
foretages, og i Mørket hverken saas eller hørtes de Overbordfaldne. A. fik
ved den samme Braadsø betydelig Skade paa det Opstaaende.
Søforhør ved Sunds Gudme
Herreder og Lehn Birk
d. 12/3 1900.
72. Anna.
Skonnert.
P. M. Jensen.
Hasle.
67.
J. Herskind.
Mursten.
Hasle—Slesvig.
Havnsø Nakke. Storstrømmen.
19/4 1900.
VNV.lig. Frisk Kuling.
Grundstødning. K. 5 FM., umiddelbart forinden Vending skulde foretages, grundstødte
A. Da Skibet ikke med Assistance fra Land kunde bringes flot,
rekvireredes d. 21. en Slæbedamper fra Stege, som for 600 Kr. bragte A af
Grunden. Under Bjærgningen mistedes et Anker med 15 Fv. Kætting. Da
Skibet ingen Skade havde taget, fortsattes Rejsen d. 1/5.
Søforhør i Hasle d. 18/5 1900.
73. Anna.
Skonnert.
C. P. List.
Holbæk.
131.
P. Smith.
Trælast.
Sverige—
Newcastle.
Sjollen (Flinterenden).
19/10 1900.
N.lig. Frisk Kul. Klart.
Grundstødning. Kl 51/2 FM. grundstødte A. og blev læk. Ved Assistance af
«Svitzers B. E.» bragtes Skibet samme Dag flot og bugseredes til Malmø,
hvor Ladningen efter Dykker-Undersøgelse blev udlosset.
Anm. Aarsagen til Grundstødningen angives at være Strømsætning og Fejl i
det engelske Søkort, hvorefter der blev navigeret i A. I Kortet var nemlig
Dybden paa Strandings-Stedet angivet at være 2 Fv., medens den kun er
2, 4 Meter.
Søforklaring i Malmø
d. 26/10 1900.
Søforhør i Holbæk
d. 14/3 1901.[/quote]
[bigkiss][bigkiss][bigkiss]
Tusind tak… du kan bare alt på en Pc…