Træne kat til at skelne mellem farver

Det er nu ikke helt rigtigt - de er farveblinde på samme måde som nogle mennesker kan være det, nemlig at det kan knibe med at skelne visse grønne og blå nuancer fra hinanden. Til gengæld kan katte se ultraviolet, det kan vi jo ikke …

NP

Jeg må indrømme, at jeg aldrig har sat mig ind i kattens syn på farver - det er meget spændende, hvis de kan se ultraviolette nuancer som bier…

Hvor finder man noget mere om det?

MVH Helle

[quote=lenschow;146572]Mislingen: http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?t=4758

Der kan du få lidt hjælp fra Maiken og jeg. Du er også velkommen til at kontakte mig, hvis du har spørgsmål. Jeg er af og til i KBH hvis du har lyst til at jeg kommer og viser dig det ved lejlighed.

I tråden jeg linker til her, kan du (Mislingen) se Maiken betinge klikkeren på en bette killing - du behøver ikke betinge den altid. Nogle gange er det bedste bare at gå i gang med små nemme øvelser og så drager katten hurtig associationen mellem klik og godbid.

Man siger, at markøren dvs i dette tilfælde kliklyden - bygger bro mellem en udvist adfærd og konsekvensen/den positive forstærkning.

Min måde at indlære diskriminering på er også en smule anderledes end metoden, der er beskrevet på siden. Jeg benytter en metode der hedder Fejlfri Diskrimineringstræning (Terrace). Jeg vil gerne forklare den senere.

Spørg endelig, hvis der er mere. Det glæder mig altid, når folk vil træne katte:-)

MVH Helle[/quote]

Tak for link og sikke en god video, det ser jo nemt ud, når en professionel klikkertræner :wink:
Og tak for tilbuddet, utrolig sødt af dig, så det kan være jeg benytter mig af det. Jeg vil starte med små nemme øvelser og se, hvad de synes om det.

[quote=Niels Peter;146867]Det er nu ikke helt rigtigt - de er farveblinde på samme måde som nogle mennesker kan være det, nemlig at det kan knibe med at skelne visse grønne og blå nuancer fra hinanden. Til gengæld kan katte se ultraviolet, det kan vi jo ikke …

NP[/quote]

[quote=lenschow;147044]Jeg må indrømme, at jeg aldrig har sat mig ind i kattens syn på farver - det er meget spændende, hvis de kan se ultraviolette nuancer som bier…

Hvor finder man noget mere om det?

MVH Helle[/quote]

Jeg har ikke tænkt over at de ser anderledes end os, det kunne være sjovt at se, hvordan hjemmet ser ud for katten.

Jeg fandt det her via google, men man kan sikkert finde meget mere info, hvis man bruger lidt tid på det.

http://www.kittyshow.com/x_cat_vision.htm

http://www.oejendyrlaegen.dk/hvad_kan_kat_hund_se.shtml

Der står ikke rigtig noget om UV syn hos katte.

Tusind tak for linksene-)

MVH

Ja, man burde kunne lære katte at skelne mellem farver, men da de ikke ser som vi ser kan det være svært at vælge to farver de kan skelne fra hinanden. Endvidere er det heller ikke sikkert at alle katte ser på samme måde. Jeg ved at ved de heste forsøg der har været har nogle kunnet skelne mellem flere farver end andre.
Jeg ville hellere (som andre skriver at de gør) vælge forskellige former. F.eks. et “uldent” hårelastik og et alm. glat et. :slight_smile:

Enig - og da vi ikke kan opleve verden med en kats øjne, så får vi aldrig et 100 % sikkert svar. Faktisk ved vi ikke en gang om du og jeg, som er samme art, ser verden ens…

Helle - nej, jeg har en kammerat der er rigtig farveblind (og ikke bare rød-grøn-farveblind), damn det er nogle syrede farver som han synes er behagelige at se på :smiley:

Det kender jeg fra min egen far:-) En dag kom han i en helt ny træningsdragt han havde købt selv - den var helt pastelfarvet lyserød… øh far… :slight_smile:

Her følger jeg lige med

Helle - Haha, hvor sjovt. Kan lige se det for mig

[quote=Eva K;148865]Ja, man burde kunne lære katte at skelne mellem farver, men da de ikke ser som vi ser kan det være svært at vælge to farver de kan skelne fra hinanden. Endvidere er det heller ikke sikkert at alle katte ser på samme måde. Jeg ved at ved de heste forsøg der har været har nogle kunnet skelne mellem flere farver end andre.
Jeg ville hellere (som andre skriver at de gør) vælge forskellige former. F.eks. et “uldent” hårelastik og et alm. glat et. :)[/quote]

Det lyder som en god ide med forskellige elastiktyper.
Jeg bruger mest sorte glatte elastikker, så jeg tror jeg vil købe nogle uldne hvide til kattene. Så er der stor forskel mellem både farve og form.

Hvorfor elastikker egentlig?

Ved det ikke, men mine er selv vild med hårelastikker og napper gerne et af mine og leger med det læææænge. Kan jo være det bare er en forlængelse af en naturlig fascination? :slight_smile:

Godt spørgsmål, jeg ved ikke hvorfor de er så vilde med elastikker. Det er også relativt nyt, det er sket inden for de sidste par måneder. Mus og bolde er yt.
Den lille Makeda stjæler dem, hvis de ligger og flyder. Jeg har en lille kurv med spænder og elastikker hængende på badeværelset. Det første hun gør, når hun kommer ud på badeværelset er at hoppe op ved vasken og strække sig, så hun kan nå kurven og stjæle en elastik. Det skøre kræ har endda prøvet at få elastikken af mit håndled -høhø
De leger med dem igesom en mus, kaster dem op i luften og tjatter til dem på gulvet. Løber afsted med dem i munden og gir dem til mig, så jeg kan kaste dem osv.

Okay så er jeg med:-)
Jeg ville nemlig vælge en større ting og to ting, der slet ikke er ens, når det var første gang en kat skulle lære det. Jeg har fx valgt et hvidt stearinlys og en høj vase af træ. Jeg skal også have lagt vores program herind - vil I ikke huske mig på det:-)

Jeg har et par gode tips, men glemmer det så snart jeg logger ud:-) Jeg husker som en si. Utroligt jeg kan træne katte overhovedet haha

Husk mig på det:-)

mvh

[quote=lenschow;151211]Okay så er jeg med:-)
Jeg ville nemlig vælge en større ting og to ting, der slet ikke er ens, når det var første gang en kat skulle lære det. Jeg har fx valgt et hvidt stearinlys og en høj vase af træ. Jeg skal også have lagt vores program herind - vil I ikke huske mig på det:-)

Jeg har et par gode tips, men glemmer det så snart jeg logger ud:-) Jeg husker som en si. Utroligt jeg kan træne katte overhovedet haha

Husk mig på det:-)

mvh[/quote]

Ok, jeg kan godt se, der er noget større forskel end på elastikkerne.

Helle, kan Eddie ikke få en hotline, hvor han kan kontaktes, når du skal mindes om noget.
Så kan han skrige dig ind i hovedet, når du skal huske noget :smiley:

Jo det kan han sagtens:-) Eneste problem er, at jeg - med vores evne til at stimulus filtrerer som det hedder i fagsprog hihi - har sorteret ham fra som STØJ!

haha