Træner du din kat?

En ny bølge har taget sin start i USA. Historien viser, at det, der starter i USA, ofte ender i DK også.

I staterne er katte agility det seneste nye:-)
Hvad siger I til den idé?

Var det noget for jer?

Træner i overhovedet jeres katte?

Meld frisk ind. Glæder mig til at læse jeres indlæg -thumbs

Nej jeg træner ikke nogen af mine…de kan nok unoder, uden jeg behøver at lærer dem flere -høhø

Vi har få og simple regler her i huset og de forstår alle et nej i en bestemt tone…om de så adlyder, er jo straks en anden sag -rulleøjne

Lige en lille præcision:-)

Med træning mener jeg ikke den gængse daglige opdragelse af mislingerne, men en eller anden form form for træning, der ligger ud over dette. Fx klikkertræning eller andet.

MVH

Tror der er mange der klikkertræner, der var en artikel i MinVenKatten.
Jeg gør så ikke, jeg er nok for doven. Men de fleste kommer som regel når jeg kalder, det er vel også en form for træning -høhø

Bjørn “klikkertræner” (banker to gange i bordet med en finger) med Jerry hver aften, når vi er færdige med at spise. Jerry kan være i den dybeste søvn, men han vågner på stedet, når han hører de to bank. Og så drøner han om til Bjørn og svinger poten henover bordkanten. For de to bank betyder, at der er guf til ham. Jeg vil tro, vi kan klikkertræne Jerry (og også nogle af de andre) til mange forskellige ting, hvis vi ville.

Jeg så Agillity da jeg var på katte-visit/udstilling i USA, næstsidste billede - se’fø’lig en aby der vandt:-)
http://www.sundisk.dk/WA.htm

Jeg tror det kunne være spændene… Men jeg ville skulle have en til at lærer mig hvordan.

Når jeg er færdig med skolen (eller nået lidt længere hen med opgaverne pyyyha:-)) så overvejer jeg at starte nogle træningshold for alle med katte, som kunne tænke sig det.
Alternativt - da katte er svære at flytte med - overvejer jeg at komme hjem til folk og lave sessioner med deres egne dyr.

Det med at banke i bordet er godt fundet på. En klikker er jo bare en markør, dvs en lyd, der markerer en adfærd, som man ønsker at forstærke. Alle lyde og lysblink kan derfor bruges. herunder at banke i bordet.

:slight_smile:

Næ jeg træner heller ikke mine misser, men Victoria ved at når fjernsynet bliver slukket og lyset dæmpet så er det sengetid og så smutter hun i forvejen…

Jeg klikker trænner min kat, hvilket har været en vigtig del af hans vægtab, da det eer en god måde at få ham til at bevæge sig mere på (han er inde kat)

Det er dog sat lidt på pause, da jeg har fået hvalp hjem, og har slet ikke overskud til at træne både hund og kat lige nu…

Jeg regner med at gå igang igen, når min krop har vænnet sig til det at passe hvalp -høhø

Kender følelsen:-) Har også fået hund og man skal lige have nye rutiner lagt ind:-)

Jeg har klikkertrænet mine misser, men det er på pause lige nu, står og skal flytte lige om lidt, men nrår det er gjort og overstået så går vi i gang igen.

Jeg prøver at klikketræne. Det går fint med min hus pige. Hun er lidt sky overfor mennesker men elsker at træne, lige så snart jeg finder klikkeren frem begynder hun at spinde så jeg tror faktisk at hun -love det.
Min hus dreng gider kun 2-3 klik også er det tid til at kigge på andre spænende ting -playkitty1 -catsleep .
Min skovpige er meget fokuseret på godbiden og har nok ikke helt fattet at godbiden først kommer efter klikket -græd . Men jeg fortsætter med dem alle 3 og håber de til sidst fanger interesse for det.

-kat1 -pote -pote -pote -pote

Det er dejligt at læse:-)

Da jeg kun havde 2 katte, trænede jeg meget med dem. :slight_smile:

Oscar kunne sidde med til bords og spise af en tallerken UDEN at sætte poterne op eller hoppe op på bordet (dyyyyyygtig mis), og han var super god til at gå i sele og snor. Han kunne også apportere og komme, når man kaldte, og vidste desuden lige præcis, hvad han måtte og ikke måtte. :smiley:

Rokki har lært at drikke af vandhanen, kommer når jeg kalder og lystrer med det samme et “nej”. Sele og snor prøvede jeg også at vænne ham til, men det var og er bare ikke hans kop te, så han får lov til at slippe! :smiley:

Men efterhånden, som der er kommet flere katte til, er det altså blevet lidt så som så både med træning og opdragelse. -toshy -fløjte

Nu om dage har vi faktisk kun én husregel hjemme hos os (bortset fra, at der naturligvis ikke må kradses i møblerne eller besørges udenfor bakken); nemlig at kattene ikke må gå på bordene, når der er mad på dem! :slight_smile:

Cats rule, dogs drool… eller er det mon “cats rule, people drool”? :stuck_out_tongue:

Ja men træner man ikke næsten ubevidst sine katte?
Grunden til jeg siger det kommer her. Når jeg har små hitter, så lærer de lynhurtigt, når jeg siger: “Små misser kom” og banker på kanten af tallerknen, så er der mad. Hvis jeg bare siger: “Små misser kom”, men lader være med at banke på kanten af tallerknen, så kan jeg kalde til jeg bliver grøn i hovedet, de kommer ikke.
Leopold, min bengal, træner jeg med hver dag. Jeg bruger ikke klikker eller godbidder, nej det er min stemme og en masse ros som belønning. Det har så gjort, at hvis han smutter ud for mig, kan jeg altid kalde ham til mig igen. Sidst han var på springtur, fandt jeg ham i skoven, hvor det var ved at blive mørkt og finde en kat med der er gyldenbrun med mørke pletter i den belysning, er næsten umulig.
Jeg prøvede at snakke med ham, som når vi har sele på og går tur. Jeg spurgte ham om han var min smukke dreng og straks røg halen op. Dernæste fortalte jeg ham hvor dygtig han var og så står han stille, for så skal der nusses. Vi nussese et stykke tid og så kunne vi ellers begynde at gå hjemad. På et tidspunkt synes Leopold der manglede noget, så han satte sig ned og kiggede op på mig, jeg lod selen glide ned over hans hoved og han løftede venstre forben, så den kunne spændes fast om maven. Så gik turen hjemad i bedste stil.
Knus Elin

Jo selvom klikkeren er lagt på hylden, bliver Rottweielr stadig opdraget…

Han er dog heldigvis ved at nå en alder, hvor NEJ eller ROTTWEILER virker -høhø

Men om knægten gider komme når man kalder? Næ ikke med mindre man også lige samtidigt rasler med noget foder eller en pose -høhø

Rasterzoo: Ja jeg arbejder hellere ikke gratis :smiley: Klog kat! -thumbs

Min Cirrus kan High5, og så kan han blive siddende hvor jeg sætter ham. Samt få til at løbe/springe rundt over borde, sofa og møbler efter en blyant jeg holder i hånden, som en rigtig cirkusløve.

Jeg synes det har givet en anden opmærksomhed fra ham, på mit ansigt. Men desværre også på den måde at han griber fat i mig hele tiden, og plager efter godbidder. Og han er generelt orienteret imod mine hænder for meget, synes jeg. Cirrus er dog også den kat som altid altid altid er lige ved siden af mig.

Ninjo har jeg derfor bevidst ikke lært noget. Og jeg værdsætter meget den kommunikation jeg har med ham.

Min Wulfi har jeg indtil videre valgt at kommunikere med uden klikker, men hun skulle hurtigt lære det, og jeg er nok også ved at træne hende lidt. Hun er meget intelligent og vil gerne træne. Men jeg synes det er så fint at Wulfi kigger på mit ansigt så meget, er bange for ødelægge det vi har eller ændre det. Hendes charmetricks synes jeg nemlig er søde som de er.

Jeg vil være lidt enig i, at kattene trænes ubevist.
Mine elsker at være med på toilettet, så når jeg går derud, tapper jeg et par gange med fingrene på døren, så kommer det styrtende.
Desuden kan jeg også sige: Skal i med mor i bad!?, så er de ude på badeværelset før mig -hahaha

Det er jo ikke bevist træning jeg har lavet med dem.

Jeg kan også hvis Alma ligger ved siden af eller tæt på sige: Alma? Hver gang “siger” hun, et miav som lyder grangivelig som: Ja? mens hun kigger afventende på mig.

Hører de lyden af snakcskuffen kommer de susende og sidder pænt og afventer hvad mor finder:)