Træning?

er det muligt at vende en kat fra at gemme sig under sofaen eller sengen?

han er en lille han killing på 4½ måned og jeg har haft ham i 2½ uge og det går rigtigt godt med ham men han vil bare meget gerne gemme sig under min sofa eller min seng og det mener jeg altså ikke at han skal.

jeg har prøvet med en “hold dig væk” spray men den holder kun en enkelt dag og det var skønt for i stedet for at gemme sig lå han i min seng og var utroligt kælen men nu er han tilbage og gemme sig under sofaen og han bliver derinde i flere timer i træk selv om han har en fin hule han kan ligge i, vil han hellere ligge på gulvet under sofaen.:argh:

har i et lille trick eller andet der kan hjælpe andet?

[quote=diator;238503]er det muligt at vende en kat fra at gemme sig under sofaen eller sengen?

han er en lille han killing på 4½ måned og jeg har haft ham i 2½ uge og det går rigtigt godt med ham men han vil bare meget gerne gemme sig under min sofa eller min seng og det mener jeg altså ikke at han skal.

jeg har prøvet med en “hold dig væk” spray men den holder kun en enkelt dag og det var skønt for i stedet for at gemme sig lå han i min seng og var utroligt kælen men nu er han tilbage og gemme sig under sofaen og han bliver derinde i flere timer i træk selv om han har en fin hule han kan ligge i, vil han hellere ligge på gulvet under sofaen.:argh:

har i et lille trick eller andet der kan hjælpe andet?[/quote]

Tror ikke, at du kan træne det væk. Mine lå også under sofaen de første to uger, og er i dag de største kælepotter :slight_smile: Tror bare at han skal have lidt mere tid. Måske du kunne give ham lidt godbidder el. andet lækkert, når han er fremme?
Personligt ville jeg ikke bruge “gå-væk” spray, da det (efter min mening) stresser katten unødigt. Hos os hjalp det også, at sidde på gulvet og hygge os, når de så kom frem, fik de en godbid og en nussetur :slight_smile:
Held og lykke med det :slight_smile:

ok tak for det hurtige svar jeg vil prøve at lade ham være indtil han selv kommer frem

hvad du mener at katten skal og hvad katten gerne vil er 2 meget forskellige ting :slight_smile:

jeg har 6 stk - og det er meget forskelligt hvor de har lyst til at være. Langt de fleste katte elsker huler… steder hvor de kan være i fred og stresse af. Og det lyder til at din kat gerne vil have fred et sted hvor du ikke kan komme til den…

det skal du for guds skyld give den lov til - for alternativet er at mis bliver stresset og stressede katte kan finde på de underligste ting… urenlihed, møbelkrads og meget andet upraktisk…

Køb evt et par huler til den som du kan have stående ved siden af dig i sofaen og ved siden af din hovedpude og se om mis ikke finder sig til rette… og så lad være med hele tiden at røre den for der er mange katte der ikke gider blive rørt ved hele tiden :slight_smile:

Men brug for alt i verden ikke gå væk sprays… brug hellere Feliway i kontakterne så han bliver tryg ved rummene… for katte gemmer sig ofte hvis de ikke er trygge :slight_smile:

[quote=Battlestar;238511]Køb evt et par huler til den som du kan have stående ved siden af dig i sofaen og ved siden af din hovedpude og se om mis ikke finder sig til rette… og så lad være med hele tiden at røre den for der er mange katte der ikke gider blive rørt ved hele tiden :slight_smile:

Men brug for alt i verden ikke gå væk sprays… brug hellere Feliway i kontakterne så han bliver tryg ved rummene… for katte gemmer sig ofte hvis de ikke er trygge :)[/quote]

Gud! havde helt glemt alt om feliway :ups: Det er et rigtigt godt råd :slight_smile:
Evt. kan man supplere med en felifriend spray og spraye et par huler med det…så kan det være den ligger der og ikke under sofaen. Men ja, masser af huler/gemmesteder, hvor den kan ligge og kigge på dig og samtidig føle sig tryg/beskyttet :slight_smile: Da vi fik Artos, havde vi nullerputsenge, huler og tæpper liggende, så han kunde ligge og se de andre katte an. Det syntes han var alletiders :thumbup:

Har fået en lille misser her i denne uge, hun er så 2 måneder plus måske lidt mere, tror ikke der er nogen der præsis ved hvor gammel hun er.

Jeg lader hende bare være det hun vil under sengen, hun er jo fremme det meste af tiden, men hopper ind under sengen når hun ikke er helt tryg ved situationen.

Når jeg leger med hende og hun for sat i sit legetøjs bytte trækker hun det bagelæns ind under sengen hvor jeg så kan hente det ud fra så vi kan lege videre:-)

Synes bare det er en fordel katten især når den er ny har sit egent helle sted hvor den kan trække sig tilbage til når den har behov for det:-)