Transport af mange katte samtidig

Øhh… lille problem…

Jeg har 4 transportkasser og 6 katte…

Hvis kassen ellers er stor nok - hvordan klarer jeres katte så tranport med 2 i en kasse ? - vil lige høre for jeg har aldrig før haft problemstillingen.

Jeg kan sagtens gå ud og købe 2 mere - det er ikke det - men hvordan håndterer kattene egentlig at være 2 i en kasse under transport…

Er det bedre/værre eller ligemeget ? for hvis det er lige meget - så behøver jeg ikke flere kasser…

Mine to piger foretrækker at være i samme kasse, så har erhvervet mig en ekstra stor til dem. :slight_smile: Drengene ved jeg egentlig ikke.

Det kommer an på kattene, prøv at sætte dem ind og se hvad der sker og vælg den rigtige kombianion, altså dem som kan lide hinanden bedst.
Jeg kan sagtens have tre+ Burmesere i en kasse, men Briterne vil aldeles ikke dele og være så tæt på en artsfælle:)

Marina

Mine tre gamle, vil helst sidde i samme transportbur. Jeg har en stor Atlas som er beregnet til hunde, og her er plads nok til dem alle tre …Dog har jeg altid en ekstra med, hvis ulykken skulle være ude, og der er en som ser sig sur på de andre.

Mine katte kører gerne i bil, men kun, hvis deres bur er dækket til med en tæppe, de bliver køresyge hvis de kan kikke ud.

Hej

Vi har mellem 8-11 katte evt. + killinger + hund, der næsten altid kommer afsted samtidig (evt. ad to gange fordi vores fertile hunkatte er lidt er vaccinerede, dvs. før en planlagt parring) de fleste af vores katte, syntes det er rarest at være to i en kasse (Killinger propper vi bare ind hvor der er plads:))
Så vi klarer os med 4 - 5 kasser. + hunden meget stolt på forsædet.

Hilsen
Birthe & co

Jeg har så prøvet, at en af mine gik fuldstændig i panik i sin transportkasse
og bed og rev, og da vi nåede frem, blødte han på snuden. Han havde kørt
bil flere gange før helt uden problemer, så jeg ved ikke, hvad der trickede
ham. Siden den oplevelse har jeg aldrig overvejet at sætte to af mine
sammen - tør slet ikke tænke tanken, hvis der havde været en mere i
kassen den dag.

[quote=Alice;297850]
Mine katte kører gerne i bil, men kun, hvis deres bur er dækket til med en tæppe, de bliver køresyge hvis de kan kikke ud.[/quote]

Enig, mine har også bedst af ikke at se ud. Det stresser dem mere og de kan ske at blive dårlige (er Diego blevet én gang)

Mine har det bedst sammen (og med at kunne kigge ud - man skal jo ikke gå glip af noget, det kan jo være, det er noget godt!)

Som regel har man jo ikke brug for at transportere 6 katte samtidigt. Med den mængde kan du vel få dyrlægen hjem til det årlige tjek :slight_smile:

Jeg har kun 2 transportkasser nu (min niece har lige lånt en til én transport for en veninde - og ødelagt en kasse). Og i øjeblikket har jeg 7 katte.
De 4 killinger er lige blevet vaccineret i dag og kan være i den store kasse, men ellers skal jeg måske bare have mig en mellemstørrelse, når jeg en dag falder over den rigtige.

Flykra og Vívil deler en stor transportkasse. Det har de altid gjort og Vívil har en beroligende effekt på Flykra, så den kombination virker rigtigt godt. Artos er altid alene i transportkassen, men har en gang delt kasse med Flykra (=godt resultat) og en gang med Vívil (=meget dårlig idé). Tror det kommer meget an på kattene og kombinationen :slight_smile:

mine deler gerne- faktisk er det det der giver mest ro. da jeg havde min hvide huskat også har de været tre i en almindelig lille box. de var afsted i to- men dr dyr var så farlig at de kravlede ind i den samme. men nu er siam også glade for at ligge tæt.
ex. kan brune mor, 5 killinger (spæde) og rynke være i en af bentes kuber - men så kan de heller ikke vende sig uden en af dem falder ud ( behøver jeg at sige at den hurtigt blev fjernet og erstattet ed en større?)

Tak for alle jeres input !!

nu er jeg da lidt mere rolig … den rette kombi kat er tricket kan jeg læse :slight_smile:

Efter at have set hvor galt det kan gå to katte i samme kasse, som kommer op at slås pga stress forårsaget af en pludselig høj lyd udenfor, så ville jeg ALDRIG putte to dyr i samme kasse.

Jeg kom til disse katte et halvt år efter dette var sket (i en adfærdsbehandling) i et sidste desperat forsøg på at føre dem sammen igen. De havde gået adskilte med forgæves sammenføringsforsøg siden episoden - og nej det lykkedes aldrig at lære dem at nyde livet sammen som før “ulykken”. Det var oplevelsen simpelthen for grim til for begge katte. Hertil kom, at den ene kat også havde draget en association mellem oplevelsen og en tidlig elsket ejer - hvilket den heller ikke blev helbredt for.

Den ene kat måtte derfor flytte.
Det er en af de værste adfærdsbehandlinger jeg har stået i. Før ejeren valgte en kasse fremfor 2, sov disse to katte i ske hver dag og knuselskede hinanden… Årsagen til, at de ikke gør det i dag var en kasse med to i. Og den vished lever ejeren med hver dag.

Så nej det ville jeg aldrig gøre.

Jeg har desværre set slagsmål mellem to dyr i samme kasse/bur før. Disse to katte er derfor ikke enestående.

MVH

køb den der hedder dogman det er godt nok hundebur… men det er i canvas og du kan klappe den sammen så den ikke fylder meget… det er en stor fordel for plast kasse og andre tingester fylder meget .

jeg kører med begge mine katte i samme bur.

Herhjemme har mor og datter været i transportkasse sammen siden lillepigen var gammel nok til og showe… og det har includeret en 10 timers tur til Lichtenfels, og andre lange ture… og de ligger bare og hygger og nusser hinanden. :wink:

Da vi udstillede vores Briter havde vi 2 kasser. I den ene havde vi den ene han og hunnen. Det gik altid fint. Det var katte med et godt nervesystem. :slight_smile:
Men vores 2 Somali ville jeg ALDRIG putte i samme kasse. Jeg har set dem slås og det tør jeg ikke risikere. For hvis det er dyrlægebesøg ville de blive stresset og det ville stensikkert ende med slagsmål.

Jeg har ikke prøvet med vores MCO, men jeg tror godt Quini kunne komme i en kasse med enten den ene eller anden pige, for han bliver mere nysgerrig end bange. Men tilgengæld er de så store, at de nok slet ikke kan være 2 i den store kasse :høhø:

Så det kommer helt an på hvordan kattene tackler bilkørsel, dyrlæge eller hvorfor det er at man skal have dem med. :slight_smile:

[quote=lenschow;297919]Efter at have set hvor galt det kan gå to katte i samme kasse, som kommer op at slås pga stress forårsaget af en pludselig høj lyd udenfor, så ville jeg ALDRIG putte to dyr i samme kasse.

Jeg kom til disse katte et halvt år efter dette var sket (i en adfærdsbehandling) i et sidste desperat forsøg på at føre dem sammen igen. De havde gået adskilte med forgæves sammenføringsforsøg siden episoden - og nej det lykkedes aldrig at lære dem at nyde livet sammen som før “ulykken”. Det var oplevelsen simpelthen for grim til for begge katte. Hertil kom, at den ene kat også havde draget en association mellem oplevelsen og en tidlig elsket ejer - hvilket den heller ikke blev helbredt for.

Den ene kat måtte derfor flytte.
Det er en af de værste adfærdsbehandlinger jeg har stået i. Før ejeren valgte en kasse fremfor 2, sov disse to katte i ske hver dag og knuselskede hinanden… Årsagen til, at de ikke gør det i dag var en kasse med to i. Og den vished lever ejeren med hver dag.

Så nej det ville jeg aldrig gøre.

Jeg har desværre set slagsmål mellem to dyr i samme kasse/bur før. Disse to katte er derfor ikke enestående.

MVH[/quote]

Mon ikke det her er et af de enestående eksempler??
Jeg synes det er et skræmmebillede at sætte op.

Jeg har da ikke hørt om at det er gået SÅ galt før.
Self. kan katte komme op og slås, men jeg savner at høre om der var tale om 2 fertile dyr, evt race som er lidt mere på stikkerne eller hvad.
Ex 2 fertile hanner kan nok godt tænde af, i en stresset situation og snæver plads.

Jeg har altid mine fler sammen i en transport, under hensyntagen til match kattene i mellem som flere nævner.

Jeg har dem i hver deres kasse når jeg transportere dem. :slight_smile:

Fakta er, at transport er stressende og der kan ske noget, så en kat reagerer uforudset - uanset hvor gode venner de så end er.
Problemet er så, at den anden kat ikke kan fjerne sig, som den ville kunne hjemme.

Og jeg har så en pige der panikker mere når hun fragtes alene end hun gør sammen med hendes mor… For mig handler det også om at vurdere de enkelte katte. Drengene jeg har, fragtes fint alene, så der er ingen grund til at de skal dele kasse. Men min ene pige bliver temmelig desperat hvis hun skal fragtes uden hendes mor. I de 4 år jeg har transporteret hende er der endnu ikke sket noget, så jeg vælger at tage den chance, fremfor at hun går helt i baglås over at skulle være alene i kassen.