Tun på dåse til katte

vores gaia har tabt sig en smule og det skyldes at ional ikke vil lade hende spise i fred, men nu er vi begyndt at give hende tun på dåse som hun elsker, men sker der noget ved at vi ca hver 2 dag giver hende en ½ ds tun i vand. hun spiser stadig lidt tørkost, men ikke så meget igen og hun skulle meget gerne få det ½ kilo hun tabt tilbage igen.

Ville ikke give så meget tun . Jeg ville sætte katten for sig selv og give hende ro til og spise. Det gør vi med Morgan han spiser på badeværelset, for de brune madøre vi har fået i huset , spiser så hurtig at han slet ikke kan følge med .

Det er ikke en god idé…hun får for mange tungemetaller med den mængde tun. :S
Der har været mange spørgsmål gående på det samme herinde. :slight_smile:

Hvis hun ikke kan spise i fred for Ional, så luk ham fra mens hun spiser.

Giv hende vådfoderaf en god kvalitet, dvs uden sukker, det er rigtig godt til at stabilisere vægten…

Tun er jo ikke godt…men…vores gamle Henna(ABY) som blev 16 år …hun spiste gennem mange år hver eneste dag en dåse tun. :slight_smile:

Havde en kollega som havde perser…den spiste også en dåse tun hver dag og blev 17.

Vores får det en sjælden gang…og de elsker det :smiley:

Men…det er jo ikke kattemad…men hvor usundt det er, er jeg nu noget i tvivl om.
En gang talte jeg med min dyrlæge om det og som han sagde…tun i dåse er fra de unge og små tunfisk som ikke er nået at blive så fyldt med tungmetaller endnu :slight_smile:

[QUOTE=Sim-Sim;1144664]Det er ikke en god idé…hun får for mange tungemetaller med den mængde tun. :S
Der har været mange spørgsmål gående på det samme herinde. :slight_smile:

Hvis hun ikke kan spise i fred for Ional, så luk ham fra mens hun spiser.

Giv hende vådfoder, det er rigtig godt til at stabilisere vægten…[/QUOTE]

det er netop tungmetallerne vi er nervøse for, vi har prøvet alverdens vådfoder og det er da godtnok under hendes værdighed at spise det. vi kan ikke rigtig få hende til at spise tørfoder bare sån lige, men tun vil hun gerne guffe. ional bliver lukket ude/inde når vi foder gaia så hun kan spise i fred.

Har du prøvet noget af det gode fra Zooplus…som fx Porta 21, Almo Nature, Applaws, Schezir osv…jeg mener man også kan få dem med tun i…måske kan hun lide det ?

Der er også dette problem, desværre:

almo og porta har vi prøvet, hun snuser til det og så går hun sin vej og vi har prøvet at “sulte” hende en hel dag for at få hende til at spise det, men hun gør det ikke. skal så lige sige at da vi fik hende som 3 årig havde hun levet af rc mco hele sit liv og det er stort det eneste hun gider spise

Hvis hun er småtspisende ville jeg også være nervøs for at det var for ensidigt,
så hun ikke fik alle de næringsstoffer hun har behov for.

Så heller finde en af de gode fuldkost vådfodre med tun på zooplus, som Sim-Sim nævner.

Jamen, hvis hun vil spise RC MCO, så er det da det hun skal have. :ok:

Du kan jo prøve, at hælde lidt af vandet fra en dåse tun i en portion vådfoder…evt en mikro-theskefuld af tunen…for at få hende i gang med vådfoder. :slight_smile:

Johnny…har du prøvet deres varianter med tun i…af de mærker jeg nævner …?

Applaws laver vådfoder med tun (vel de samme som vi spiser, men uden salt etc), som mine er vilde med - måske det er en lille smule bedre? Jeg har lige serveret en dåse for drengene og måtte derpå fluks selv fise i køkkenskabet og åbne en dåse ‘mennesketun’ - det lugtede så fantastisk at det fik MIT mundvand til at løbe…

[QUOTE=Tea;1144672]Hvis hun er småtspisende ville jeg også være nervøs for at det var for ensidigt,

Så heller finde en af de gode fuldkost vådfodre med tun på zooplus, som Sim-Sim nævner.[/QUOTE]

Ja… kalk, f.eks.
Og tun (og rejer) indeholder for store mængder magnesium, der kan give blæresten…
Jeg går ud fra at det kattefuldfoder der er lavet med tun tager højde for dette, mon ikke?

[QUOTE=Ann R;1144676]Ja… kalk, f.eks.
Og tun (og rejer) indeholder for store mængder magnesium, der kan give blæresten…
Jeg går ud fra at det kattefuldfoder der er lavet med tun tager højde for dette, mon ikke?[/QUOTE]

Og Taurinmangel er jo ikke godt…men jeg tror, at det vådfoder man kan købe med tun tager hensyn til kattes behov for næringsstoffer…og ligeledes hvad der ikke er godt for dem, bla for meget magnesium.

[QUOTE=Tea;1144672]Hvis hun er småtspisende ville jeg også være nervøs for at det var for ensidigt,

Så heller finde en af de gode fuldkost vådfodre med tun på zooplus, som Sim-Sim nævner.[/QUOTE]

Jo, men spiser hun tørfoder ved siden af skulle hun jo være dækket.
Og jeg mener ikke at de alle som Sim-Sim nævner er fuldfoder…bruger dem også selv, men de har altid tørfoder stående ved siden af her :slight_smile:

[QUOTE=Coon Danica;1144678]Jo, men spiser hun tørfoder ved siden af skulle hun jo være dækket.
Og jeg mener ikke at de alle som Sim-Sim nævner er fuldfoder…bruger dem også selv, men de har altid tørfoder stående ved siden af her :)[/QUOTE]

Nej…de typer vådfoder jeg nævner er ikke fuldfoder, derfor får mine også tørfoder ved siden af, det serveres ad libitum. :slight_smile:

vi har prøvet flere forskellige varianter med tun uden held, om det så helt præcis lige er en af de varianter der nævnes kan jeg ikke huske. det er jo heller ikke planen at hun skal fodres med tun i flere uger, det er kun indtil hun opnår sin normalvægt igen

Johnny…prøv at give hende Hill’s a/d…det skulle få hende i gang med vægtøgning til normalvægten.

Og så får jeg lige en idé.:D…RC Renal med tun vådfoder…det er ganske vist nyrediæt, men Knirke eeeeeeeelsker det, hun spiser aldrig de andres Porta 21 eller andet vådfoder., det elskede hun ellers tidligere, men ikke efter Renal kom på bordet. :smiley:
Renal er fuldfoder, der er protein i af en høj kvalitet, men letomsættelig art.

Og jeg må indrømme…det ville jeg ikke være bange for at gøre et stykke tid for at få lidt sul på kroppen…hvis hun samtidig får et godt tørfoder :slight_smile:

Er der en her som ikke rigtig vil spise…har bl.a brugt det når en har fået trukket tænder ud…så står den på tun som jeg ved de ikke kan lade være :slight_smile:

Hvorfor tror du hun tager på af tun?

Sportsudøvere fx, spiser rå mængder tun, der er så mange proteiner i, men det feder ikke.

Tro i skal prøve jer frem med nogen andre mærker, Der er kommet en del nye mærker de har prøve pakker med 6 på zooplus hvor man for lidt forskelligt det syntes jeg i skal prøve. Igen hold dem adskilt.