Tun til katte?

Ja må de godt få det fra supermarkederne på dåse? :slight_smile:
Skal det så være i vand eller olie?

Og hvad med makral? (staves?)

Har tidligere læst noget herinde om at de ikke måtte få det for tit, pga tungmetallerne i tun… Men er en gang om ugen for tit? :?

Oliver er meget glad for fisk nemlig, og elsker hans vådfoder med tun i, så ville høre om man gerne bare måtte købe en dåse tun og så give ham det…? Eller om det skal være i vådfoder form?

jeg giver 1gang om måneden tun i vand/olie. Lidt forskelligt, olie fordi det er godt for pelsen. Og alm vand fordi de elsker det:) (Har ihvertfald bildt mig selv ind at det er godt for pelsen:) )

:tihi: Jeg stod bare og stirrede mig blind i Kiwi over hvad jeg skulle vælge, så endte med at gå uden tun eller makral:ups:

Ville jo lige høre de kloge kattedamer herinde… :smiley:

Indholdet af magnesium af mega højt i tun - kan give problemer med urin/vejene

Hmmm… Hvad med makral så?

Mine får MEGET sjældent menneske tun på dåse, og når de får, så er det altid tun i vand, da tun i olie, kan give det vildeste ‘mylder bæ’ :slight_smile:

Derimod får mine ofte tun varianterne fra Porta 21 …Efter sigende skulle der ikke være så mange tungmetaller i, og slet ikke salt i samme målestok som i menneske tun. Og ikke at forglemme, det tun man køber beregnet til katte, har tilsat vigtige mineraler /vitaminer samt det vigtige taurin. Så mit råd vil altid være at fodre med det som er forberedt til katte, og spare mest muligt på det menneske fremstillet.

Det kan du kigge på her:

http://www.rapsol.dk/Da/0319.php

Magnesium er under mineraler

Der kan altså ikke være forskel på tungmetal-indholdet i kattemadstun og menneskemadstun!

  1. Man kan ikke fjerne tungmetal fra fiskene.
  2. Tun kan ikke opdrættes i fangenskab, hvorfor man ikke kan lave tungmetal-frie omgivelser til dem.
  3. I tror da vel ikke, at de bedste tun går til kattemadsfremstilling?! Og der er faktisk ikke ret meget styr på forureningsgraden af tun. Hidtil mente man, at små tun var sikre nok, fordi de ikke når at blive så forurenet som store tun (det er små tun, der bruges til dåser), men jeg har haft fundet en test, som jeg også før har linket til herinde, hvor adskillige testede dåser faktisk gik over grænseværdierne. Og testen gjorde meget opmærksom på, at fordi der så var andre mærker, der havde lavt indhold af tungmetaller, så skulle man ikke forvente, at det var sådan altid med alle dåser af dette mærker, for det ville svinge.

Skadesvirkningerne ved kattemadstun og menneskemadstun må derfor forventes at være præcis de samme. Og man kan jo vælge en dåsetun uden tilsat salt - det skal deklareres.
Den eneste fordel der er ved at fodre med FP21 er, at der er tilsat vitaminer og mineraler.
Men mange andre kattemadsmærker med tun er faktisk ikke fuldfoder; Applaws, Almo Nature, Miamor m.fl.
Så det må være en temperamentssag og komme an på, hvor meget man fodrer med det (om man har behov for, at det er fuldfoder eller ej).

Jeg foder minimalt med tun og fisk i det hele taget - jeg mener ikke at fisk i større mængder er naturlig føde for katte.

[quote=Lis Dahlstrøm;495922]Det kan du kigge på her:

http://www.rapsol.dk/Da/0319.php

Magnesium er under mineraler[/quote]

31,9 mg. magnesium / 37,6 g tørt indhold i dåsen = 0,0848%
Det er da ikke noget særligt?

Hvis du giver tun - som godbid! - så vælg den i vand. Tun er en fed fisk, så hvis den ligger i olie vaskes fiskeolien til dels ud i den vegetabilske olie, der er hældt over - så når du hælder olie fra, hælder du også den sunde fiskeolie ud. Tun i vand, derimod, beholder fiskeolien i fisken, for olie og vand blander sig ikke. (Det gælder selvfølgelig også for menneskemad).
En anden ting er, at tun/makrel osv i olie er et glimrende afføringsmiddel til katte :lys-ide: Men hvis ikke dine har forstoppelse, så kan de få tynd mave af det. Så - vælg den i vand :slight_smile: - men kun som godbid.
Jeg er for resten enig i, at fisk umuligt kan være naturlig føde for katte :gruble:

Super, så stopper jeg da med olie … haha :stuck_out_tongue: Men de får stadig i ny og næ tun :slight_smile:

også må mine have stærke maver, for ingen af dem har på noget tidspunkt fået dårlig mave af det :open_mouth:

Tusinde tak for alle de gode råd… :slight_smile:

Så blev jeg ihvertfald en hel del klogere på tun… :tihi:

Jeg havde tænkt det skulle være som sådan en lille snack til ham, da han jo får vådfoder og tørfoder der begge er fuldfoder…

Jeg ved at få noget rigtig lækkert vådfoder på zoopuls.uk.com men har ikke været derinde og bestille noget derfra endnu, pga økonomien… Har jo hørt herinde at man godt kan blive lidt halv afhængig af det… :tihi:

Men torsdag går der penge ind, også må jeg se om jeg kan bestille lidt derfra…

Som sagt så var det ment som en lille snack og absolut ikke som erstatning for noget… Bare så ingen misforstår… :slight_smile:

Men er makral så bedre som en lille snack? :?

Jeg har også prøvet med lidt forskelligt tun.
Resultatet er, at hvis jeg kan køber de billige dåser i vand, gider de overhovedet ikke at røre det.
Hvis jeg køber de dyrere mærker a’la glyngøre eller lignende, kan de lige guffe det i sig. Men det er ikke det store hit :slight_smile:
Min dyrlæge siger faktisk, at det er bedst at anvende tun i olie, bare det ikke er for tit.

[quote=Alhela;495953]Jeg har også prøvet med lidt forskelligt tun.
Resultatet er, at hvis jeg kan køber de billige dåser i vand, gider de overhovedet ikke at røre det.
Hvis jeg køber de dyrere mærker a’la glyngøre eller lignende, kan de lige guffe det i sig. Men det er ikke det store hit :)[/quote]

Jeg synes altså også, at man kan smage forskel :muhaha:

Vores har også fået tun, men ikke så tit… Så læste jeg herinde, at det ikke skulle være så godt, så nu er vi stoppet helt med det… OG de har jo også deres vådfoder… Tror de synes det er rigeligt…

Hmm… tror jeg må se mig om efter noget andet snack til ham banditten… :slight_smile:

Det var bare så dejligt nemt hvis man kunne give ham lidt tun eller makral indimellem, for købmanden ligger 5 min fra hvor jeg bor…

Glæder mig meget til jeg får mit kørekort og bil… Nej hvor skal der handles i maxi zoo… :thumbup:

zooplus.co.uk eller zooplus.com :slight_smile:
Joeh… men til gengæld er deres priser på kvalitetsfoder og -grus ret meget lavere end en dansk dyrehandel. Og udvalget er stort. Jeg sparer f.eks. ca. det halve i forhold til hos en dansk dyrehandel, når jeg køber Hill’s Oral Care (sidst jeg chekkede, altså…). Og køber du for et større beløb, får du 10% rabat…

[quote=Ann R;496179]zooplus.co.uk eller zooplus.com :slight_smile:
Joeh… men til gengæld er deres priser på kvalitetsfoder og -grus ret meget lavere end en dansk dyrehandel. Og udvalget er stort. Jeg sparer f.eks. ca. det halve i forhold til hos en dansk dyrehandel, når jeg køber Hill’s Oral Care (sidst jeg chekkede, altså…). Og køber du for et større beløb, får du 10% rabat…[/quote]

zooplus.co.uk :slight_smile:

Ja det er jo værd at undersøge… Pt hvor jeg ingen bil har, kan jeg kun komme op i poppy dyrecenter, og de har kun Iams som vådfoder… Han elsker sin Iams, men indimellem er lageret jo tømt i butikken og så går der noget tid inden de får det hjem igen… Også har lille Oliver ingen Iams… :frowning: Også står den jo mest på Sheeba og Gold Goumét…

Så må helt sikkert ind og kigge lidt nærmere på deres vådfoder :slight_smile: