Tv

Jeg har lige siddet og set et program på DR2 om voksne mennesker i England der ikke kan læse og det fik mig til at tænke på min egen situation, jeg kan godt læse, men lige som at de havde rigtig svært ved at læse kan jeg ikke finde ud af matematik :).

Kender i det at man føler man er det eneste der har det problem og så ser man et program, læser i avisen eller høre andre snakke om det :?.

Ville ønske de lavede sådan noget i Danmark med matematik for jeg ville virkelig kunne give alt for at kunne løse matematik lige som alle andre :kryds:

Andrea, matematik er bare gubeligok for nogle mennesker. Det er ikke kun dig der ikke kan finde ud af det.

Jeg er sikker på at der er mange andre ting du er god til, som nogle matematikere bare ikke kan finde ud af :slight_smile:

Mig og matematik er en by i Rusland … :ups:

Jeg har altid ELSKET MATEMATIK. Men… Jeg er virkelig dårlig til det. Men elsker at “forsøge”. Til stor irritation for de lærere på de skoler hvor matematik var valgfrit og jeg da skulle have det. (Ungdomsskolen og handelsskolen)

Men, hvis du føler du er dårlig til det, så ved jeg der findes kursus man kan tage.
Hvis du virkelig virkelig brænder for det - så sæt evt. en seddel op på det nærmeste lærerseminarium om at du søger undervisning i matematik! Det koster selvfølgelig lidt, men privatundervisning er også mere effektivt.:slight_smile:

Sådan har jeg det også :tihi:, den første lærer jeg havde på min gamle skole nægtede endda at hjælpe mig tilsidst :ups:

[quote=Abaddon;319993]Jeg har altid ELSKET MATEMATIK. Men… Jeg er virkelig dårlig til det. Men elsker at “forsøge”. Til stor irritation for de lærere på de skoler hvor matematik var valgfrit og jeg da skulle have det. (Ungdomsskolen og handelsskolen)

Men, hvis du føler du er dårlig til det, så ved jeg der findes kursus man kan tage.
Hvis du virkelig virkelig brænder for det - så sæt evt. en seddel op på det nærmeste lærerseminarium om at du søger undervisning i matematik! Det koster selvfølgelig lidt, men privatundervisning er også mere effektivt.:)[/quote]

Jeg kom skam på efterskole for at blive bedre til matematik blandt andet og for første gang i så lang tid jeg kan huske er det lykkeds mig at bestå en matematik opgave, godt nok kun med 02, men bedre end altid at få -3 :ups:, men har faktisk også overvejet det du nævner, kræver bare lige jeg har pengene :smiley:

[quote=birtheras;319983]Andrea, matematik er bare gubeligok for nogle mennesker. Det er ikke kun dig der ikke kan finde ud af det.

Jeg er sikker på at der er mange andre ting du er god til, som nogle matematikere bare ikke kan finde ud af :)[/quote]

Det ved jeg skam godt, men det er nederen at være den eneste i klassen, som dumpede gang på gang :S

Måske en anelse OT, men:

Jeg så også det engelske program. Det forekom mig at mange af deltagerne havde svært ved at arbejde i klassen i fællesundervisningen, fordi det var der de havde haft en masse dårlige oplevelser. Underviserens frustration og manglende viden om at undervise ordblinde var chokerende, og det forekom mig at udsendelsens publikum var de, som ikke kan forstå at andre er ordblinde. Og evt. de rester af ideer om at folk, som ikke kan læse er dumme eller dovne.

Heldigvis er vi nået længere i Danmark for længe siden - jesus det håber jeg da alle undervisere på folkskoler er klare over.

Der var et dansk program med en tryllekunstner, som skulle lære at læse, og der var altså, som jeg husker det (for kan ikke finde det) fyldt med pædagogiske værktøjer, som var milevidt længere fremme end de som blev præsenteret i det engelske program.

Hvis ti-øren ikke falder, så må læreren sgi vente til han finder et sted, hvor den gør.

Orv, må lige lægge linket til ham Kenneth Brauns hjemmeside (tryllekunstneren, der lærte at læse i programmet på DR). :slight_smile:

http://www.peter-pan.dk/foredragsholder.html

Jeg ved at der findes “matematik-blindhed” på lige fod med ordblindhed.
Kan ikke huske det præcise ord for det, men prøv evt. at google lidt…

Googlede lige selv på “talblind”, der kom fx. dette link:

Der er en del andre links også;-)

[quote=louiseogbuster;320097]Jeg ved at der findes “matematik-blindhed” på lige fod med ordblindhed.
Kan ikke huske det præcise ord for det, men prøv evt. at google lidt…[/quote]

Det hedder talblind, min mor tror jeg måske har det, mens min far siger jeg bare er mindre “fatsvag” :stuck_out_tongue:

Prøv at læse på det link jeg sendte i min næste post, der er en beskrivelse af hvad det vil sige at være talblind.
Og talblinde er normalt begavede, så det med “fatsvag” tror jeg du skal glemme. Tror din mor har ret…

[quote=louiseogbuster;320100]Prøv at læse på det link jeg sendte i min næste post, der er en beskrivelse af hvad det vil sige at være talblind.
Og talblinde er normalt begavede, så det med “fatsvag” tror jeg du skal glemme. Tror din mor har ret…[/quote]

Har været inde og kigge og synes meget af det faktisk passer, men det er jo min far der altid har “hjulpet” mig med matematiken så han burde vide det :?, måske vil han bare ikke indse at jeg ikke kan :frowning:

Det kan være han ikke rigtig kender begrebet talblind, eller ikke vil acceptere at det måske er sådan det forholder sig?
Prøv at tale med lærerne på efterskolen, og hør om de kender noget til talblindhed…

[quote=louiseogbuster;320103]Det kan være han ikke rigtig kender begrebet talblind, eller ikke vil acceptere at det måske er sådan det forholder sig?
Prøv at tale med lærerne på efterskolen, og hør om de kender noget til talblindhed…[/quote]

Jeg nævnte det for min matematik lærer på et tidspunkt, men han havde kun hørt ganske svagt om det, men ville gerne testes for det, bare for at få afvide om jeg har det eller ej, men min far mener ikke jeg har brug for sådan en test, kan jg godt få den lavet uden mine forældres accept :?

Når jeg ser et program som dette så kan jeg godt i mit stille sind tænke at mennesker med den slags problemmer har haft så mange nederlage at deres største problem faktisk er at de har mistet troen på sig selv.

Jeg er selv ordblind og har oplevet folkeskolelærer der gav op og ikke gad at hjælpe mig.
Heldigvis har jeg efter skolen oplevet at få utrolig dygtige lære på HF. De troede på mig og opmundrede mig. Frem for alt blev jeg klar over at selvom jeg aldrig bliver god til at stave så har jeg mange andre evner.

Idag sidder jeg tilbage med mange gode eksamens oplevelser. Jeg gik ud af HF med karakterene 9 og 10 i alle mundlige fag og på seminaret har jeg to gange fået 12. Det værste man kan gøre er at tro på det hvis nogen behandler en somom man er dum.

[quote=Ulla;320121]Når jeg ser et program som dette så kan jeg godt i mit stille sind tænke at mennesker med den slags problemmer har haft så mange nederlage at deres største problem faktisk er at de har mistet troen på sig selv.

Jeg er selv ordblind og har oplevet folkeskolelærer der gav op og ikke gad at hjælpe mig.
Heldigvis har jeg efter skolen oplevet at få utrolig dygtige lære på HF. De troede på mig og opmundrede mig. Frem for alt blev jeg klar over at selvom jeg aldrig bliver god til at stave så har jeg mange andre evner.

Idag sidder jeg tilbage med mange gode eksamens oplevelser. Jeg gik ud af HF med karakterene 9 og 10 i alle mundlige fag og på seminaret har jeg to gange fået 12. Det værste man kan gøre er at tro på det hvis nogen behandler en somom man er dum.[/quote]

Jeg er glad for at høre det er gået dig godt :thumbup:.

Jeg havde også en matematiklærer der opgav mig da jeg ikke kunne finde ud af det, i de større klasser lavede jeg aldrig noget fordi jeg havde mistet troen på at lære det - jeg ville gerne, men nå jeg prøvede i de test og prøver vi fik dumpede jeg altid og tilsidst gad jeg ikke mere, men efter jeg er kommet på efterskole har jeg bestået 2-3 matematik opgaver, godt nok kun med 02, men jeg er stolt af mig selv alligevel :tihi:

[quote=En forhenværende bruger;320126]Jeg er glad for at høre det er gået dig godt :thumbup:.

Jeg havde også en matematiklærer der opgav mig da jeg ikke kunne finde ud af det, i de større klasser lavede jeg aldrig noget fordi jeg havde mistet troen på at lære det - jeg ville gerne, men nå jeg prøvede i de test og prøver vi fik dumpede jeg altid og tilsidst gad jeg ikke mere, men efter jeg er kommet på efterskole har jeg bestået 2-3 matematik opgaver, godt nok kun med 02, men jeg er stolt af mig selv alligevel :tihi:[/quote]

Det skal du også bare være :ok:
Du kan sagtens når at blive bedre inden afgangseksemen og heldigvis er matematik helder ikke alt. Selvom det måske aldrig bliver dit bedste fag så har du jo mulighed for at nå toppen i de andre fag :smiley:

[quote=Ulla;320129]Det skal du også bare være :ok:
Du kan sagtens når at blive bedre inden afgangseksemen og heldigvis er matematik helder ikke alt. Selvom det måske aldrig bliver dit bedste fag så har du jo mulighed for at nå toppen i de andre fag :D[/quote]

Jeg håber at kunne skubbe den op på et 4 tal :tihi:, men problemet er at jeg glemmer de ting jeg lærer :ups:, faktisk hænder det også at jeg ikke kan huske hvordan man plusser og minusser ! :ups:.

Nej, men matematik er bestemt ikke alt, men det er alligevel rart at kunne det og have nogle pæne karakter at fremvise :p:tihi:

Jeg fik heller ikke hjælp fra min matematik lærer, hun nedgjorde mig engang foran’ hele klassen. Og efter det, mistede jeg endnu mere lysten til at lære matematik. - Men hey, jeg er faktisk ligeglad. Klare mig fint uden. Kæresten klare alt med tal. :tihi:

Min far kæmpede også med mig. Han prøvede det ene og det andet, i timer flere gange om ugen. Lige lidt hjalp det. - Jeg kan bare ikke det med tal. :ups: