Tv

[quote=Kimilla;320213]Jeg fik heller ikke hjælp fra min matematik lærer, hun nedgjorde mig engang foran’ hele klassen. Og efter det, mistede jeg endnu mere lysten til at lære matematik. - Men hey, jeg er faktisk ligeglad. Klare mig fint uden. Kæresten klare alt med tal. :tihi:

Min far kæmpede også med mig. Han prøvede det ene og det andet, i timer flere gange om ugen. Lige lidt hjalp det. - Jeg kan bare ikke det med tal. :ups:[/quote]

Da jeg startede på min gamle skole i anden klasse var min matematisklærers yndlings beskæftigelse også at nedgøre/fortælle historier om mig og en anden pige, det var virkelig flovt!, Men han nægtede selvføgelig alt kendskab til det så er selv blevet i tvilv om det rent faktisk er sket og han mente også at jeg sagtens kunne finde ud af matematik så havde ikke brug for ekstra hjælp :(, IDIOT :doh:, ja, undskyld jeg siger det :ups:

Det er bare så ufedt når lærerne opføre sig på den måde :doh::doh::doh:

Ja, specielt når børnene er så små og ikke ved bedre :mad::thumbdown:

Jeg er overbevist om at Andrea er talblind og jeg har opgivet for lang tid siden, at hjælpe hende med matematik, for det endte altid med at vi blev rygende uvenner :doh: … og vi har så meget andet vi kan blive uvenner over :høhø:

Tegn på talblindhed:

Stærk rent sprogligt. Passer :ok:

Vanskeligheder ved basisforståelse for tal og simple regnestykker. Passer i den grad :frowning:

Problemer med tidsfornemmelsen, månedernes rækkefølge, højre-venstre, skemaer, rækkefølger. Passer i den grad :frowning:

Svært ved at huske navne, ansigter, pinkoder, telefonnumre, datoer, geografi. Passer :S

Kan lære regnestykke den ene dag og glemme alt om problemløsningen den næste dag. Passer i den grad :argh:

Forstår ikke matematisk sprog og forskelle. Hvad betyder division, hvordan siger man tallet 76453? Passer i den grad :frowning:

Motoriske problemer ved sport, dans, instrumenter. Passer i nogen grad … dog er det mere finmotorikken jeg har hæftet mig ved.

Glemmer regler i sport og spil. Ved ikke …

Kan virke ukoncentreret, uorganiseret og glemme simple processer, smider ting væk. Passer i den grad :argh:

Det er fantastisk svært at hjælpe folk der er talblinde. Ordblinde er der lavet MASSER af hjælpemidler til - men det at kunne være “talblind” er faktisk først blevet anerkendt de sidste 30 års tid.

Men der kommer skub i det nu - man mener at mellem 3 og 6 procent af alle børn lider af en form for talblindhed - og det er under 4 procent der lider af ordblindhed. Så fokus kommer nok til at flytte sig, og midlerne til talblinde vil måske udvikle sig… :kryds:

[quote=Abaddon;320349]Det er fantastisk svært at hjælpe folk der er talblinde. Ordblinde er der lavet MASSER af hjælpemidler til - men det at kunne være “talblind” er faktisk først blevet anerkendt de sidste 30 års tid.

Men der kommer skub i det nu - man mener at mellem 3 og 6 procent af alle børn lider af en form for talblindhed - og det er under 4 procent der lider af ordblindhed. Så fokus kommer nok til at flytte sig, og midlerne til talblinde vil måske udvikle sig… :kryds:[/quote]

Det kan man da håbe, for det kan da ikke passe at vi i år 2010 ikke kan hjælpe folk der har problemer med matematikken :doh:

[quote=Skattekat;320331]Jeg er overbevist om at Andrea er talblind og jeg har opgivet for lang tid siden, at hjælpe hende med matematik, for det endte altid med at vi blev rygende uvenner :doh: … og vi har så meget andet vi kan blive uvenner over :høhø:

Tegn på talblindhed:

Stærk rent sprogligt. Passer :ok:

Vanskeligheder ved basisforståelse for tal og simple regnestykker. Passer i den grad :frowning:

Problemer med tidsfornemmelsen, månedernes rækkefølge, højre-venstre, skemaer, rækkefølger. Passer i den grad :frowning:

Svært ved at huske navne, ansigter, pinkoder, telefonnumre, datoer, geografi. Passer :S

Kan lære regnestykke den ene dag og glemme alt om problemløsningen den næste dag. Passer i den grad :argh:

Forstår ikke matematisk sprog og forskelle. Hvad betyder division, hvordan siger man tallet 76453? Passer i den grad :frowning:

Motoriske problemer ved sport, dans, instrumenter. Passer i nogen grad … dog er det mere finmotorikken jeg har hæftet mig ved.

Glemmer regler i sport og spil. Ved ikke …

Kan virke ukoncentreret, uorganiseret og glemme simple processer, smider ting væk. Passer i den grad :argh:[/quote]
¨Hatten af fordi at du virkelig forstå at negle symptomerne på en prik.

Hvad er det at dem der underviser ikke forstår?

Andrea, jeg syntes at du bør sende din far på kursus og lære det som din mor allerede ved og har forstået :slight_smile:

[quote=birtheras;320479]¨Hatten af fordi at du virkelig forstå at negle symptomerne på en prik.

Hvad er det at dem der underviser ikke forstår?

Andrea, jeg syntes at du bør sende din far på kursus og lære det som din mor allerede ved og har forstået :)[/quote]

Det lyder som en god idè :thumbup:, så ville han måske forstå hvordan jeg har det når han har fortalt mig om det samme regnstyk på 25 forskellige måder :tihi:

Til jer med problemer i de forskellige fag - fortvivl ej, der er altså sket rigtig meget med forståelsen for indlæring de seneste år. Man har fået meget mere fokus på, at der findes forskellige lærings-stile - nogle mennesker kan forstå det hele med den gammeldaws rumpe-til-bænk-undervisning, mens andre for eksempel helst skal aktiveres fysisk for at lære nye ting. Konkret kan det være, at læreren inddrager legoklodser, når der skal læres om division, eller på anden måde inddrager remedier i undervisningen… Der var et program for et par måneder siden om en skole, hvor de havde testet samtlige elevers læringsstile, og så tilrettelagde undervisningen, så alle blev tilgodeset. Jeg husker især hvordan en bestemt pige med en minimal selvtillid blomstrede op - det var bare så dejligt at se :slight_smile:

Er der nogen af jer andre, der også så udsendelsen og evt. kan huske titlen? Hvis det var på DR, så ligger den sikkert på hjemmesiden …

[quote=M&M-mor;320718]Til jer med problemer i de forskellige fag - fortvivl ej, der er altså sket rigtig meget med forståelsen for indlæring de seneste år. Man har fået meget mere fokus på, at der findes forskellige lærings-stile - nogle mennesker kan forstå det hele med den gammeldaws rumpe-til-bænk-undervisning, mens andre for eksempel helst skal aktiveres fysisk for at lære nye ting. Konkret kan det være, at læreren inddrager legoklodser, når der skal læres om division, eller på anden måde inddrager remedier i undervisningen… Der var et program for et par måneder siden om en skole, hvor de havde testet samtlige elevers læringsstile, og så tilrettelagde undervisningen, så alle blev tilgodeset. Jeg husker især hvordan en bestemt pige med en minimal selvtillid blomstrede op - det var bare så dejligt at se :slight_smile:

Er der nogen af jer andre, der også så udsendelsen og evt. kan huske titlen? Hvis det var på DR, så ligger den sikkert på hjemmesiden …[/quote]

Jeg kan godt huske den udsendelse, som du snakker om, så dog ikke noget af den selv :D.

Tænkte nemlig selv på den gang om jeg ville have nemmere ved at lære på den måde :tihi:.

Det allerførste du gør, når du har læst mit indlæg er at finde din far og give ham et ordentligt gok i nødden… bare sig det er fra mig - jeg forsvarer mig gerne :wink:

Ingen forældre vil indse, at deres barn ikke kan noget :slight_smile: Deres børn er pr definition perfekte - og en diagnose af en hvilken som helst art er en ridse i denne perfektion…

Endnu et gok i nødden til din far for ikke at kunne acceptere sin datter som hun er…
Og et kram til ham også - fordi han elsker hende så højt at han mener hun er perfekt :slight_smile:

Du kan til enhver tid bede om hjælp hos skolepsykologen… Efterskoler har også sådan et tilbud, så det er bare at spørge efter det!
En skolepsykolog vil ikke lægge dig på en briks og analysere dit forhold til livet, forældre, verden - de kan i nogle tilfælde godt, men det er jo ikke det du har brug for! - men forsøge at hjælpe dig med nogle tilbud så din indlæring blive lettere…

[quote=En forhenværende bruger;320132]Jeg håber at kunne skubbe den op på et 4 tal :tihi:, men problemet er at jeg glemmer de ting jeg lærer :ups:, faktisk hænder det også at jeg ikke kan huske hvordan man plusser og minusser ! :ups:.

Nej, men matematik er bestemt ikke alt, men det er alligevel rart at kunne det og have nogle pæne karakter at fremvise :p:tihi:[/quote]

Hold op med at tænke karakterrer, når det gælder regning… tænk i stedet at det vil være dejligt at kunnelægge to og to sammen uden at få fem ud af det :wink:
Karakterræs dur ikke for en som dig i det fag du har svært ved… du bliver ked, skuffet og stresset - i stedet for at glæde dig over de ting som lykkes…

[quote=Skattekat;320331]Jeg er overbevist om at Andrea er talblind og jeg har opgivet for lang tid siden, at hjælpe hende med matematik, for det endte altid med at vi blev rygende uvenner :doh: … og vi har så meget andet vi kan blive uvenner over :høhø:

Tegn på talblindhed:

Stærk rent sprogligt. Passer :ok:

Vanskeligheder ved basisforståelse for tal og simple regnestykker. Passer i den grad :frowning:

Problemer med tidsfornemmelsen, månedernes rækkefølge, højre-venstre, skemaer, rækkefølger. Passer i den grad :frowning:

Svært ved at huske navne, ansigter, pinkoder, telefonnumre, datoer, geografi. Passer :S

Kan lære regnestykke den ene dag og glemme alt om problemløsningen den næste dag. Passer i den grad :argh:

Forstår ikke matematisk sprog og forskelle. Hvad betyder division, hvordan siger man tallet 76453? Passer i den grad :frowning:

Motoriske problemer ved sport, dans, instrumenter. Passer i nogen grad … dog er det mere finmotorikken jeg har hæftet mig ved.

Glemmer regler i sport og spil. Ved ikke …

Kan virke ukoncentreret, uorganiseret og glemme simple processer, smider ting væk. Passer i den grad :argh:[/quote]

Du har lige beskrevet mig! :slight_smile:

[quote=Abaddon;320349]Det er fantastisk svært at hjælpe folk der er talblinde. Ordblinde er der lavet MASSER af hjælpemidler til - men det at kunne være “talblind” er faktisk først blevet anerkendt de sidste 30 års tid.

Men der kommer skub i det nu - man mener at mellem 3 og 6 procent af alle børn lider af en form for talblindhed - og det er under 4 procent der lider af ordblindhed. Så fokus kommer nok til at flytte sig, og midlerne til talblinde vil måske udvikle sig… :kryds:[/quote]

Min talblindhed blev først konstateret i 3 G - jeg var matematisk student!!! :uha: Og jeg KÆMPEDE en kamp for at følge med - helt uden at det lykkedes! Mine lektier i matematik tog hele ugen - og havde jeg ikke klaret mig så forholdsvist godt i samtlige andre fag, så havde jeg knækket nakken på byrden… Min matematiklærer var ikke til nogen hjælp - heler ikke efter at jeg havde fået “diagnosen” talblind! Tværtimod fortsatte han i samme spor, hvor han koncentrerede sig om de dygtige, aka naturtalenterne og lod alle os andre hænge med r*ven i vandskorpen, også dem, som sagtens havde kunne forbedre sig uden speceíelle tiltag :thumbdown:
Jeg har 0.3 og 5 i min studentereksamen (gamle skala - ved ikke hvad det er idag)… de karakterer trak sammen med min karakter i fysik mit gennemsnit så langt ned, at jeg ikke kunne komme ind på mit drømmestudie…
Et års tid efter gymnasiet besluttede jeg mig derfor for at prøve at forbedre dem - og tog et HF-enkeltfagskusus i matematik og fysik (det kunne man dengang)… En ny ung lærer, der aldrig tidligere havde undervist og derfor ikke var fastgroet i nogen forestillinger om normal indlæringskurve eller lignende :thumbup:
Han lærte mig at lave en andengradsligning (pensum fra 10 kl eller 1G), vektorregning, sandsynlighedsregning, trigonomi, mængdelære osv osv osv… Han var tålmodig, inspirerende, og fremfor alt en fabelagtig pædagog!!! der formåede at fremlægge sit stof på en måde så alle forstod det…
Jeg bestod HF-enkeltfag matematik mundtligt og skriftligt med to klokkeklare 10-taller!!! :wehu: Oven i købet uden special- eller ekstraundervisning…
(At man så endnu engang havde hævet kravene på mit drømmestudie, tja… jeg blev pædagog i stedet :wink: og kunne have undværet al den fordømte matematik :høhø: )

Så kære Andea… fat i din skolepsykolog og FORLANG hjælp - allerhelst igår, men i morgen er også okay :slight_smile:
Om ikke andet… så bliver det dejligt for dig, at have en intelligenstest at kunne bonke din far i hovedet med… du vil nemlig ganske sikkert score ret højt på en sådan :wink:

[quote=Ann K;321196]Det allerførste du gør, når du har læst mit indlæg er at finde din far og give ham et ordentligt gok i nødden… bare sig det er fra mig - jeg forsvarer mig gerne :wink:

Ingen forældre vil indse, at deres barn ikke kan noget :slight_smile: Deres børn er pr definition perfekte - og en diagnose af en hvilken som helst art er en ridse i denne perfektion…

Endnu et gok i nødden til din far for ikke at kunne acceptere sin datter som hun er…
Og et kram til ham også - fordi han elsker hende så højt at han mener hun er perfekt :slight_smile:

Du kan til enhver tid bede om hjælp hos skolepsykologen… Efterskoler har også sådan et tilbud, så det er bare at spørge efter det!
En skolepsykolog vil ikke lægge dig på en briks og analysere dit forhold til livet, forældre, verden - de kan i nogle tilfælde godt, men det er jo ikke det du har brug for! - men forsøge at hjælpe dig med nogle tilbud så din indlæring blive lettere…

Hold op med at tænke karakterrer, når det gælder regning… tænk i stedet at det vil være dejligt at kunnelægge to og to sammen uden at få fem ud af det :wink:
Karakterræs dur ikke for en som dig i det fag du har svært ved… du bliver ked, skuffet og stresset - i stedet for at glæde dig over de ting som lykkes…

Du har lige beskrevet mig! :slight_smile:

Min talblindhed blev først konstateret i 3 G - jeg var matematisk student!!! :uha: Og jeg KÆMPEDE en kamp for at følge med - helt uden at det lykkedes! Mine lektier i matematik tog hele ugen - og havde jeg ikke klaret mig så forholdsvist godt i samtlige andre fag, så havde jeg knækket nakken på byrden… Min matematiklærer var ikke til nogen hjælp - heler ikke efter at jeg havde fået “diagnosen” talblind! Tværtimod fortsatte han i samme spor, hvor han koncentrerede sig om de dygtige, aka naturtalenterne og lod alle os andre hænge med r*ven i vandskorpen, også dem, som sagtens havde kunne forbedre sig uden speceíelle tiltag :thumbdown:
Jeg har 0.3 og 5 i min studentereksamen (gamle skala - ved ikke hvad det er idag)… de karakterer trak sammen med min karakter i fysik mit gennemsnit så langt ned, at jeg ikke kunne komme ind på mit drømmestudie…
Et års tid efter gymnasiet besluttede jeg mig derfor for at prøve at forbedre dem - og tog et HF-enkeltfagskusus i matematik og fysik (det kunne man dengang)… En ny ung lærer, der aldrig tidligere havde undervist og derfor ikke var fastgroet i nogen forestillinger om normal indlæringskurve eller lignende :thumbup:
Han lærte mig at lave en andengradsligning (pensum fra 10 kl eller 1G), vektorregning, sandsynlighedsregning, trigonomi, mængdelære osv osv osv… Han var tålmodig, inspirerende, og fremfor alt en fabelagtig pædagog!!! der formåede at fremlægge sit stof på en måde så alle forstod det…
Jeg bestod HF-enkeltfag matematik mundtligt og skriftligt med to klokkeklare 10-taller!!! :wehu: Oven i købet uden special- eller ekstraundervisning…
(At man så endnu engang havde hævet kravene på mit drømmestudie, tja… jeg blev pædagog i stedet :wink: og kunne have undværet al den fordømte matematik :høhø: )

Så kære Andea… fat i din skolepsykolog og FORLANG hjælp - allerhelst igår, men i morgen er også okay :slight_smile:
Om ikke andet… så bliver det dejligt for dig, at have en intelligenstest at kunne bonke din far i hovedet med… du vil nemlig ganske sikkert score ret højt på en sådan ;)[/quote]

Jeg er ikke sikker på at vi har en skole pyskolog?, og hvad skal jeg med vedkommende? :smiley:

ALLE skoler har en skolepsykolog tilknyttet! Så det er bare at spørge efter vedkommende. Enten befinder han/hun sig på din skole eller også kan skolen hjælpe dig med kontakten…

Du skal bruge en skolespykolog til at blive testet for evt talblindhed :wink:
Det gøres gennem en samtale med dig (det gør ikke ondt), en intelligenstest (det gør heller ikke ondt) og formentlig andre test, som nok har ændret sig radikalt siden jeg i sin tid fik diagnosen. (Jeg er vist et par år ældre end din mor :sshh: så det forløb, jeg i sin tid var igennem, burde have ændret sig en hel del.) Glem lidt det der med “psykolog” i titlen… En skolespykolog kan skam bruges til rigtig mange ting :slight_smile:

Privatskoler og friskoler er ikke forpligtede til at have en psykolog tilknyttet, tror jeg.

Muligt… men der er altid en i et hvilket som helst skoledistrikt… skolen kan hjælpe med kontakten.

[quote=Ann K;321277]ALLE skoler har en skolepsykolog tilknyttet! Så det er bare at spørge efter vedkommende. Enten befinder han/hun sig på din skole eller også kan skolen hjælpe dig med kontakten…

Du skal bruge en skolespykolog til at blive testet for evt talblindhed :wink:
Det gøres gennem en samtale med dig (det gør ikke ondt), en intelligenstest (det gør heller ikke ondt) og formentlig andre test, som nok har ændret sig radikalt siden jeg i sin tid fik diagnosen. (Jeg er vist et par år ældre end din mor :sshh: så det forløb, jeg i sin tid var igennem, burde have ændret sig en hel del.) Glem lidt det der med “psykolog” i titlen… En skolespykolog kan skam bruges til rigtig mange ting :)[/quote]

Ja så, så må jeg finde ditektiv tøjet frem i morgen og speøge mig frem.

Må dog indrømme jeg ikke vidste en pyskolog gjorde den slags :tihi: