Tvungen GSD4 test for NFO'en

Så skete det! :slight_smile:

Den første tvungne gentest hos de Norske Skovkatte er nu vedtaget på FIFé’ generalforsamling! Det handler om tvungen GSD4 test på NFO’er, der benyttes i opdræt.

Jeg ser dette som et positivt tiltag :slight_smile: Men hvad mener du?

Knus Gitte

Jeg er enig, det er et godt tiltag.

Det er svært, når man ikke har set den vedtagne ordlyd.

Som jeg lige husker forslaget, skulle samtlige katte testes via dyrlæge?

Det svarer til, at jeg skulle få min dyrlæge til at foretage DNA-test på mine abyer - det ville jeg være meget ked af, eftersom det vil fordyre det en hel del.

Derudover mener jeg GSD4 ikke kan forekomme, hvis katten er efter 2 frie forældre?
I så fald vil man “spilde” en del test på sådan afkom - igen spild af penge for opdrætteren.

Personligt ser jeg langt hellere, at der kommer anbefalinger indenfor samtlige racer, for hvad man bør teste for inden avl. Anbefalinger, som man lige kan sende nye opdrættere hen til - og som man med rette kunne forvente, at opdrætterne følger.

Min frygt ved dette vedtagne forslag er, at vi nu skal have vedtaget noget lignende hos samtlige andre racer. For alle racer har vel efterhånden sygdomme, der kan testes for på samme vis.

Flertallet i Breed Council frarådede forslaget. Det er en besværlig løsning på et næsten ikke-eksisterende problem.

vh

Andreas

Jeg er sådan lidt både og over det. Det kommer meget an på, hvad det alt kræver. Mine bliver testede, men den ene er efter frie forældre.

Jeg synes i og for sig at det er en god idé at teste norske skovkatte for GSD4, og jeg ville sikkert selv gøre det, hvis jeg havde racen. Men jeg er ikke tilhænger af at indføre tvungne tests, og slet ikke, når de går imod racens Breed Councils anbefaling. Jeg synes, at oplysning og anbefalinger er meget bedre end tvang.

Katte efter frie forældre behover ikke at blive testet, hvis man har certificat på, at de er testet frie. Så ja, har man avlskatte, hvor forældrer ikke er testet og er med cartifikat, så vil der være en mer udgift. Men på sigt vil mer udgiften mindskes.

Mange NFO opdrættere tester jo i forvejen de katte, der benyttes i opdræt ad frivillighedensve,j og måske også fordi købere efterspørger tests. Så uanset mer udgift eller ej da ser jeg denne tvungne test som et resultat af den udvikling, der har været og stadig sker.

Knus Gitte

Gitte, har du set det ændrede forslag?

[QUOTE=Andreas;605879]Flertallet i Breed Council frarådede forslaget. Det er en besværlig løsning på et næsten ikke-eksisterende problem.

vh

Andreas[/QUOTE]

Andreas ved du hvorfor Breed Council har frarådet det?

Det er muligt at problemet er forholdsvis “lille”. Men problemet er der - så hvorfor ikke få det udryddet? NFO’ens genpulje kan jo ikke være en hindring. Den er jo stor!

Jeg ville selv som kælekatte køber være utrolig ked af det hvis jeg fandt ud af, at jeg havde købt en positiv GSD4 kat.

Knus Gitte

Ja, og det er her sakset fra et nyhedsbrev fra Norsk Skovkattering:

"NRR Proposal 1:
This proposal should be made an additional requirement to FIFe Breeding and Registration Rules Article 6.15
Norwegian Forest Cats (NFO) used for breeding shall be DNA tested at a veterinary for the GBE-1 gene (GSD IV – glycogen storage disease), unless both parents af the breeding cat are proven not to be carriers of GSD IV.
Cats to be tested after this rule must be identifiable by microchip or tattoo, and the microchip or tattoo ID number shall follow the test documentation from the veterinarian to the laboratory and be clearly stated on the test result certificate.
The following breeding principles must be observed:
Carriers must not be mated with carriers
Breeders (sellers) must inform buyers of Norwegian Forest Cats about the GSD IV disease and the registration requirements. A valid veterinary certificate regarding GBE-1 status shall accompany the cat’s pedigree."

Det der er overstreget er fjernet fra det oprindelige forslag.

Knus Gitte

Edit: overstregningen forsvandt - det er nu anført med blå tekst

Det kommer jo an på, hvad der forståes under certifikat. Jeg har blot fået tilsendt en kopi af forældrenes test på mail.

Og bliver tests uden chipnummer gjort ugyldige, vil der være en del, der skal laves om :thumbdown:

Jeg kan ikke se noget overstreget.

Er da sikker på, at dyrlægerne nu sidder og ikke kan få armene ned af begejstring …

Uanset at jeg selv bruger dna test, ville jeg absolut ikke bifalde et forslag, der i dén grad ville fordyre mine tests.

Hvis du havde købt en bærer, som ikke skulle i avl, kunne du vel være ligeglad. :? Og de afficerede killinger dør, såvidt jeg har forstået, ganske tidligt, så risikoen for, at en køber skulle få en afficeret kat er vel forsvindende lille, eller hvad? :?

[QUOTE=Vivi_Fletcher;605895]Jeg kan ikke se noget overstreget.

.[/QUOTE]

Det fandt jeg også ud af. Det der er fjernet fra det oprindelige forlag står nu med blåt :slight_smile:

Tak - det gør det lidt mere spiseligt :slight_smile:
Og dyrlægerne har så fået armene ned :wink:

Selvom du kan have en vis pointe i at en kælekat ikke kan videreføre genet, da mener jeg så absolut, at jeg søm køber burde vide hvad pakken indeholdte. Også om kælekattekillingen evt. kan være bærer.

I forhold til opdræt, der er i mogle kredse en tendens til at negliserer problemet - omend det kan synes lille. Men problemer starter som regel i det små og udvikler sig til et større problem gennem generationer. Havde ansvarsfulde opdrættere ikke testet, tror jeg GSD4 i dag ville have været et endnu større problem end tilfældet er. Men okay - hvis man bare vil opdrætte kælekatte uden viden om hvad man laver - så jo, da kan det da være fuldstændig ligegyldigt om man har viden eller ej.

Knus Gitte

Det forstår jeg simpelthen ikke. Det har jo ingen konsekvens for kælekatten at være bærer, så hvad i alverden skal ejeren bruge den oplysning til? Skal man så ikke også teste for og oplyse, om den er fortyndingsbærer; det er jo omtrent lige så relevant?

Det synes jeg heller ikke, at jeg på noget tidspunkt har givet udtryk for. Nogensinde. Overhovedet.

Jeg spurgte blot til, hvorfor du syntes, at det var vigtigt for en kælekatteejer at vide, om katten var bærer. Det har jeg så fået svar på, selvom det ikke er et svar, jeg rigtig kan forstå, men tak for det alligevel.

Ja, det er det, jeg skriver: Det er en besværlig løsning på et næsten ikke-eksisterende problem.

[QUOTE=DK Nemador;605891]
Det er muligt at problemet er forholdsvis “lille”. [/QUOTE]

Bevisbyrden burde jo ligge hos forslagsstillerne og hos FIFes flertal. Men de har ikke fremlagt nogen som helst statistik, og de diskuterer overhovedet ikke problemets størrelse. Men de tal, jeg kender, peger på, at problemet er ubetydeligt.

Når man laver regler for andre folk, så siger man jo indirekte, at man er klogere end dem. Det er hamrende arrogant, at FIFe laver regler, hvor begrundelsen fader ud i uvidenhed.

vh

Andreas

Jo - det kan have en konsekvens at katten er bærer - der er også for bærer en - omend meget lille - risiko for at sygdommen kan komme i udbrud. Tror faktisk jeg har læst det i Kattemagasinet, men er ikke sikker.

[QUOTE=holymoly;605907]

Det synes jeg heller ikke, at jeg på noget tidspunkt har givet udtryk for. Nogensinde.

Jeg spurgte blot til, hvorfor du syntes, at det var vigtigt for en kælekatteejer at vide, om katten var bærer. Det har jeg så fået svar på, selvom det ikke er et svar, jeg rigtig kan forstå, men tak for det alligevel.[/QUOTE]

Nej nej - det er jeg helt med på at du ikke har givet udtryk for :slight_smile:

Knus Gitte

[QUOTE=DK Nemador;605901]Selvom du kan have en vis pointe i at en kælekat ikke kan videreføre genet, da mener jeg så absolut, at jeg søm køber burde vide hvad pakken indeholdte. Også om kælekattekillingen evt. kan være bærer.
[/QUOTE]

Hvorfor dog det?
Mine killingekøbere får da ikke oplyst om kattene kan være bærere af divs sygdomme - det ser jeg ingen grund til. Kattene er neutraliserede, så køber kan da være fuldstændig ligeglad.

Jeg synes helt sikkert vi alle bør bruge de tests, der er - netop for at udelukke alle de sygdomme vi har mulighed for.

Men jeg forstår simpelthen ikke, hvorfor det skal være en lov?
For nu det er vedtaget med NFOs GSD4, forudser jeg desværre, at der kommer regler om alle mulige andre racer også.