Tycho Brahes dag

Øv da…

Det har bare været én af de der dage.

Jeg startede dagen med at skolde mig på 2 fingre, på min the…
Så så man lige mig stå der og udstøde eder og forbandelser, med fingrene i vand…

Så måtte vi have fat i dyrlægen, da den ene killing fik en klo i øjet…
de er lige ved at være pæne ovenpå øjenbetændelsen, og så sker det selvfølgelig…
Den har fået en rift, så nu må vi se om der er sket større skade. umidelbart mener dyrlægen ikke at det er så slemt, men det så bare så voldsomt ud…

Han mente forøvrigt at de 2 mindste af killingerne med sikkerhed led af dværgvækst. (de vejer nu 319 og 327 g. og de er 8 uger) Men han syntes de var kvikke nok…

Så vrikkede jeg om på foden, og forstuvede den.
Nu var jeg ellers lige sluppet af med en forstuvning i venstre fod, og nu var det så åbenbart på tide at forstuve den højre…

Som toppen slap Maggie ud, da datterens veninde glemte at lukke døren, og hun er blevet ganske og aldeles “lyksaliggjort” af en usselt udseende halvvild hankat.
Så nu er tiden for hendes neutralisation rykket frem, så hun skal under kniven i næste uge…
Lidt synd, for killingerne dier jo stadig, og det gør nok ondt, men bad luck, når den “liderlige so” ikke viser hun er i løb, før hun ligger og vrider sig lystent under en hankat.

Så nu venter jeg på, hvad aftenen vil bringe???

Uha Dorte det er en af de dage hvor man ville ønske at man aldrig var stået op:S

-what

-kramer

dorte du må lære at se tegnene om morgenen der fortæller at du ikke skal stå op…

:kram: sikke en lortedag du har haft…

Ejjjjj hvor uheldig har man lov til at være?

Håber dagen bliver MEGET bedre i morgen :slight_smile:

-what-what-what-what

Sikke da en dag… håber bestemt, at din aften bliver tifold bedre.

:kryds:

Hvis du har lyst til at fortælle (mig) lidt om dværgvækst hos katte, vil jeg blive glad.

Jeg mangler så meget viden om de lidt mere specielle ting hos katte - og jeg er vild med at lære nyt.

:tak:

Øvs Dorte, nu må dit uheld da snart slutte

-kramer

[quote=Therese;193118]-what-what-what-what

Sikke da en dag… håber bestemt, at din aften bliver tifold bedre.

:kryds:

Hvis du har lyst til at fortælle (mig) lidt om dværgvækst hos katte, vil jeg blive glad.

Jeg mangler så meget viden om de lidt mere specielle ting hos katte - og jeg er vild med at lære nyt.

:tak:[/quote]

Jeg ved ikke ret meget.

Er igang med at se hvad jeg kan finde på nettet.
jeg kan sende dig link hvis jeg finder noget?

[quote=alleos7;193125]Jeg ved ikke ret meget.

Er igang med at se hvad jeg kan finde på nettet.
jeg kan sende dig link hvis jeg finder noget?[/quote]

:tak::tak:

Tak, det må du meget gerne - eller måske poste noget om det her ??

Måske er der andre videbegærlige ??

Brug nu ikke for meget tid på det - det haster ikke, blot gør det en dag hvor du har tiden og lysten.

:slight_smile:

Åhh du kan da også rage alle ulykker til dig i øjeblikket - du har sikkert heller ikke tålmodighed nok til at holde fingrene længe nok i koldt vand.

To med dværgvækst, underligt ikke, med to skulle man mene det nærmest var arveligt - og udavl var det vel? - selvom det er ukendt hvad forældrene måtte bære på.

[quote=Lis Dahlstrøm;193344]Åhh du kan da også rage alle ulykker til dig i øjeblikket - du har sikkert heller ikke tålmodighed nok til at holde fingrene længe nok i koldt vand.

To med dværgvækst, underligt ikke, med to skulle man mene det nærmest var arveligt - og udavl var det vel? - selvom det er ukendt hvad forældrene måtte bære på.[/quote]

Jo, det må siges at være udavl.
Moren er coon/huskat og faren var nfo

Jeg skal have ringet til dyrlægen og høre hvad det er med dværgvækst.

For når jeg leder på nettet, kan jeg kun finde en masse om at det er, men der står at killingerne har korte ben, og ellers ser helt normale ud.
Mine er forholdsvis velproportinerede, de er bar små.

Hvis jeg antager at det er genfejl, så er det jo arveligt, men så vidt jeg kan finde på nettet, så er hverken coon eller nfo, bærere af genet…

Men nu må vi se hvad der sker.
De 3 andre killinger er også små, dog slet ikke på samme måde.

Dværgvækst findes i flere former - der findes ganske meget om “dwarfism” på nettet, bl.a. denne side om “dwarf cats” DWARF, MIDGET AND MINIATURE CATS (TEACUP CATS)

Dwarfism and chondrodystrophic disorders

Dwarf or very smaller cats can arise for several reasons - genetic, hormonal or environmental. Some of these cats are very small but in normal proportion; these may either have a hormone deficiency (lack of growth hormone) or have been selectively breed from progressively smaller cats in the modern trend for miniature cats. Disproportionate dwarfs have a normal sized body but have short legs; they can be arise in any breed of cat and can result from many different gene defects. However, because of their short legs they are very prone to joint problems, joint pain and arthritis. Many cases are familial and in some cases heritability has been shown to be autosomal recessive. Unfortunately, modern desire for unusual cat breeds has resulted in more and more of breeds with this trait e.g. Munchkin.

Gunn-Moore, D.A., Hagard, G., Turner, C., Duncan, A.W., Barr, F.J. (1996) Unusual metaphyseal disturbance in two kittens, Journal of Small Animal Practice 37:583-590
Hegreberg, G.A., Norby, D.E., Hamilton, M.J. (1974) Lysosomal enzyme changes in an inherited dwarfism of cats, Federation Proceedings 33:598
Nolte, M., Nolte, I., Werner, M., Georgii, A. (1995) Cytogenetic Findings in an Oriental Shorthair Cat with Congenital Dwarfism, Kleintierpraxis 40:57
Saperstein G, Harris S and Leipold HW (1976) Congenital defects in domestic cats. Feline Practice July: 18-43

Hos hunde er dværgvækst ganske velbeskrevet: http://www.petplace.com/dogs/dwarfism-hypopituitarism/page1.aspx

Tak Camilla.

Specielt den første side ser lovende ud.

Jeg har også været en skovl, og søge på dansk (dværg istedet for dwarf)

:):slight_smile:

Hvem af dem er det der er dværge ??

Vil du poste et par billeder, så jeg/vi kan se forskellen på dem og de andre ??

:kryds:

[quote=Therese;193528]:):slight_smile:

Hvem af dem er det der er dværge ??

Vil du poste et par billeder, så jeg/vi kan se forskellen på dem og de andre ??

:kryds:[/quote]

Ja, hvis jeg kan…

De er p*ssesvære at få billeder af, for de har altså lopper i rumpetten…

Jeg har efterhånden flere 100 billeder med halve og kvarte katte…

(nu spiller det måske ind at jeg er enormt dårlig fotograf, men det siger jeg ikke til nogen)

[quote=alleos7;193532]Ja, hvis jeg kan…

De er p*ssesvære at få billeder af, for de har altså lopper i rumpetten…

Jeg har efterhånden flere 100 billeder med halve og kvarte katte…

(nu spiller det måske ind at jeg er enormt dårlig fotograf, men det siger jeg ikke til nogen)

[/quote]

:klapper::klapper::klapper:

Kender det… kender det… lige som de er der - så er de psssstttt væk…men jeg mener nu, at det er kameraet, der ikke virker optimalt

:wehuu:

Her er billeder af de SMÅ vidundere.

ORLA & NORA:

set fra oven:

Ved siden af hinanden;

Selv om de er små, så er de jo fantastiske…
Og dygtige…
Og dejlige…
Og smukke…
Og lækre…
Og frække…

Fik jeg nævnt at jeg er ret glad for dem???

[quote=alleos7;193549]Her er billeder af de SMÅ vidundere.

ORLA & NORA:

set fra oven:

Ved siden af hinanden;

Selv om de er små, så er de jo fantastiske…
Og dygtige…
Og dejlige…
Og smukke…
Og lækre…
Og frække…

Fik jeg nævnt at jeg er ret glad for dem???[/quote]

:hjerte::hjerte::hjerte::hjerte::hjerte:

Næ… det fremgår ikke helt tydeligt om du kan lide dem eller ej…:stuck_out_tongue: …men JEG kan lide dem begge…

Kors i skuret, hvor er de skønne - beholder du dem - selvom det er meget imod din vilje ??

-høhø

Næ… det fremgår ikke helt tydeligt om du kan lide dem eller ej…:stuck_out_tongue: …men JEG kan lide dem begge…

Kors i skuret, hvor er de skønne - beholder du dem - selvom det er meget imod din vilje ??

-høhø[/quote]

Ja, jeg beholder dem vel nok…

De er jo bærere af herpes…
Og de 2 er dværge.
Deres far blev aflivet p.gr.a. FIP, som jo kan være noget med arvelige tendenser…
De får semilang pels ser det ud til, og så kan man jo risikere at folk køber dem som et “modelune”, og det går da virkeligt ikke…

Så jeg kan nok ikke være bekendt at sælge dem…

Kan jeg vel?

Nårh ja, forresten.

Orla er den store og Nora er dværg.

Hvis i lige skulle være i tvivl.