Tydelig mærke af ryGraden

Jeg har Vanilla på 16 mdr …

Hun er et lille nips, men jeg lagede mærke til at man tydeligt kan mærke hendes rygrad - Derfor blev jeg noget bekymret - skal jeg være det ?

Hun vejer 3.3 kg - men svinger dog en del …

Hun spiser, er glad, leger osv …

Men bryder mig ikke om den tydelig mærkning …

På normalvægtige katte skal man gerne kunne mærke rygraden, og man skal også kunne føle ribbenene. Måske kan du mærke den mere nu fordi hun har smidt noget pels?
Om hun er undervægtig kan jeg selvfølgelig ikke sidde her og afgøre, men hvis ikke hun har tabt sig synderligt, tror jeg ikke hun er undervægtig.

Og lige en lille observation - jeg synes ofte folk, der har været vant til huskatte, synes vores racekatte er så tynde … men det er jo i virkeligheden nok fordi deres egne katte har været for tykke eller har tillagt sig den meget tykke pels, som især udegående katte får, så man ikke rigtig lægger mærke til at katten faktisk er ganske slank.

Jeg har ikke rigtig forstand på det, men vil umiddelbart mene det virker ‘underligt’ hvis Lotte har andre katte fra samme race, der ikke har tydelig markeret rygsøjle…

Ved ikke om der kan sammenlignes, men der må vel være en form for rettesnor mht alder, vægt, størrelse og pelskvalitet:gruble:

[QUOTE=Camischa;633671]På normalvægtige katte skal man gerne kunne mærke rygraden, og man skal også kunne føle ribbenene. Måske kan du mærke den mere nu fordi hun har smidt noget pels?
Om hun er undervægtig kan jeg selvfølgelig ikke sidde her og afgøre, men hvis ikke hun har tabt sig synderligt, tror jeg ikke hun er undervægtig.

Og lige en lille observation - jeg synes ofte folk, der har været vant til huskatte, synes vores racekatte er så tynde … men det er jo i virkeligheden nok fordi deres egne katte har været for tykke eller har tillagt sig den meget tykke pels, som især udegående katte får, så man ikke rigtig lægger mærke til at katten faktisk er ganske slank.[/QUOTE]

Man kan os mærke hendes ribben, dog ikke SÅ tydeligt som rygreden … Hun tabte sig for to mdr tilbage, men har ikke gjort det siden …

Jeg har vært vant til huskatte, men de har altid vært fede… Og du har nok ret i at jeg føler racekattene er for tynde …

  • Men drengene har en fin vægt, Quinci har jeg os haft lidt bøvl med (følte jeg, opdrætter siger jeg ikke skal være bekymret)

[QUOTE=Helene;633680]Jeg har ikke rigtig forstand på det, men vil umiddelbart mene det virker ‘underligt’ hvis Lotte har andre katte fra samme race, der ikke har tydelig markeret rygsøjle…

Ved ikke om der kan sammenlignes, men der må vel være en form for rettesnor mht alder, vægt, størrelse og pelskvalitet:gruble:[/QUOTE]

Jaa, men det er så os drenge jeg har Helene …

Og de har ikke samme forældre nogen af dem …

  • Men jeg er da bekymret for Vanilla må jeg nok indrømme…

Ja, hvis det er noget der er ‘pludseligt’ opstået, så ville jeg da også være bekymret. Men har hun altid været sådan, jamen så er hun nok bare sådan og kunne trænge til mere sul på kroppen.

Når dét så er sagt, så er jeg generelt altid bekymret når katte taber sig, med mindre det er få gram der skyldes fæld og fx sommervarme.

[QUOTE=Helene;633688]Ja, hvis det er noget der er ‘pludseligt’ opstået, så ville jeg da også være bekymret. Men har hun altid været sådan, jamen så er hun nok bare sådan og kunne trænge til mere sul på kroppen.

Når dét så er sagt, så er jeg generelt altid bekymret når katte taber sig, med mindre det er få gram der skyldes fæld og fx sommervarme.[/QUOTE]

Ja, og det ved jeg ikke om det er - Men mon ikke jeg havde opdaget det noget før, hvis det havde vært sådan, synes ikke det har vært så tydeligt før, men har heller ikke tænkt over det…

Birmaerne syntes jo slankere som sommeren, når de smider pelsen. Mine er altså slankere nu end om vinteren…visuelt ihvertfald. Har lige mærket mine hunkatte igennem, og jeg kan ikke tydeligt mærke rygsøjlen på dem.

Jeg ville helt personligt ikke være specielt bekymret :slight_smile:

Jeg har 4 katte af samme race, hvoraf kun to er i tæt familie. Galliano, som er husets tynde spektakel og hvor man ikke alene kan mærke hans ribben, men også se dem, når han ligger ned, har ikke en fremtrædende rygsøjle. Sander, som er stor og kraftig og muskuløs på side og ben, har en fremtrædende rygsøjle.

Hvis de har en veludviklet rygmuskulatur, skjuler den rygraden, og man kan “kun” tilbyde dem muligheden for at udvikle den - ikke garantere noget.

Derfor - så længe hun virker frisk og rask og leger og spiser og går på bakken, som hun skal, så gør dig selv en tjeneste og lad være med at spekulere :slight_smile:

Årh for pokker …

Jeg tager et billede af hende senere, vil du så ikke lige kigge på det Camilla ?

[QUOTE=Temple Bar;633702]J
Hvis de har en veludviklet rygmuskulatur, skjuler den rygraden, og man kan “kun” tilbyde dem muligheden for at udvikle den - ikke garantere noget.

Derfor - så længe hun virker frisk og rask og leger og spiser og går på bakken, som hun skal, så gør dig selv en tjeneste og lad være med at spekulere :)[/QUOTE]

tror du har fat i noget der…mine er bestemt ikke fede, men de har mange muskler af at kravle og løbe. Måske Vanilla simpelthen er fin og iorden, men har lidt slatne muskler ?

Ja, eller endda bare ikke har en helt så kraftig rygmuskulatur som andre steder :slight_smile: Der er nemlig intet slattent over Sander - tværtimod :wink:

Hvis du synes hun virker for tynd, kan du prøve at vurdere om hendes foder er optimalt eller om hun måske kan bruge et mere kalorieholdigt foder i en periode. Et vitamintilskud i en periode kan også give et boost.
En ung fertil hunkat i vækst ville jeg ikke spekulere så meget over, men er hun neutraliseret ville jeg nok være obs på om der kunne være noget underliggende der er en medvirkende årsag.

Marina

Du har nok ret Mette - Men Vanilla er en lille fin og feminin kat - Men synes bare det voldsomt man kan mærke det …

Mariana - Hun får RC killing foder lige pt sammen med drengene, (det sidste der er tilbage i posen) også kommer de over på voksen foder …

Og hun er neutraliseret :slight_smile:

[QUOTE=Lotte;633773]Du har nok ret Mette - Men Vanilla er en lille fin og feminin kat - Men synes bare det voldsomt man kan mærke det …
[/QUOTE]

Jeg ville først reelt blive nervøs, hvis jeg kunne se det og ikke “kun” mærke det :slight_smile:

Personligt synes jeg ikke der er ret meget gods i RC killingefoder, mine begyndte først at tage ordenligt på da jeg skiftede over til Eukanuba killing og Hill’s killing (jeg mikser de to) da Eukanuba er meget mere fed. Voksen foder er endnu mindre fedtholdigt, så hold øje med om hun kommer til at tabe sig yderligere…

Så længe rygraden er markeret og maven ikke er påfaldende rund, så tror jeg ikke du skal være synderligt bekymret. Synes altid spids ryg og rund mave er et skidt tegn.

Og det kan man ikke, og det nok pga af hendes enorme pels :slight_smile:

[QUOTE=Helene;633777]Personligt synes jeg ikke der er ret meget gods i RC killingefoder, mine begyndte først at tage ordenligt på da jeg skiftede over til Eukanuba killing og Hill’s killing (jeg mikser de to) da Eukanuba er meget mere fed. Voksen foder er endnu mindre fedtholdigt, så hold øje med om hun kommer til at tabe sig yderligere…

Så længe rygraden er markeret og maven ikke er påfaldende rund, så tror jeg ikke du skal være synderligt bekymret. Synes altid spids ryg og rund mave er et skidt tegn.[/QUOTE]

Det er jeg selv OBS på - Har nemlig haft sådan en misser …

Tror helt bestemt der er noget om det Camilla (Camisha) siger angående fylde på racekatte og huskatte. Min huskat er fin og slank som mine aby’er - på alle kan jeg mærke rygrad og ribben (på to af aby’erne kan jeg også ane/se ribbenene, hvis de ligger og slanger sig). Hendes kuldsøster, som bor et andet sted vejer ca. et kilo mere, men bliver ikke betragtet som værende tyk, bare robust. Flere gæster som er vant til huskatte, synes at min huskat er meget slank, hvis ikke nærmest tynd.
De har dog alle været hos dyrlægen for et par uger siden, og fik kun ros for deres vægt/sundhedstilstand.
Tror det kan være meget individuelt fra kat til kat, hvor let det er at se/føle rygrad uanset at katten er i fin stand - netop på grund af muskelfylde, pelslængde og general kropsbygning.
Så længe katten er frisk, glad og har god appetit og afføring ville jeg ikke være nervøs.

Her er helt nye billeder af hende - Selv hendes hofteben kan man se tydeligt…