Tydning af blodprøve svar

Hej

En killingekøber af mine har bedt mig om et råd.
Hun har været til dyrelæge med sin balineser dreng som havde det dårligt og som havde blinkhinde fremfald.

Hun fik taget denne blodprøve af ham og jeg synes jo ikke de ser særlige gode ud de svar, og jeg kan da se hans nyrer har det meget dårligt, men ellers kan jeg ikke oversætte hvad de betyder eller rådgive særlig meget
Dyrlægen vurderede det hed aflivning, men hun virkelig gerne kæmpe for ham.
Så nu spørger jeg her i håb om at @Vipstosen, @Susanne_W eller andre jeg ved der er gode til at aflæse blodprøve svar, kan hjælpe mig med at svare på om min killingekøber kan gøre noget.


Det er desværre nogle ekstremt forhøjede nyretal, tydende på stadie IV nyresvigt (det værste stadie). Både kreatinin og SDMA er ekstremt høje, urea ligeledes, og der er massivt forhøjet phosphat i blodet, betinget af nyresvigt.
Herudover er blodprocenten lav (øverst på første side). Det kan man sagtens se ved alvorlig sygdom, ment at den er ikke lav fordi katten bløder, men fordi der ikke produceres nok røde blodlegemer, fordi kroppen er så belastet sygdomsmæssigt.
Der er leverpåvirkning (betinget af manglende fødeindtag?), og forhøjet amylase, som tyder på at bugspytkirtlen også er påvirket.
Forhøjede neutrofile kan tyde i retning af infektion, men kan også ses når immunsystemet reagerer grundet voldsomt stress respons i kroppen.

De nyretal er ekstremt høje, tydende på terminal nyresvigt. Jeg er ked at skrive det, men de tal er så dårlige, at jeg tror at det er urealistisk at tro, at katten kan overleve det…

2 Synes om

Mange tak… Det er bare nogle gange virkelig rart at høre, fra nogen man ved kan tyde hvad der står, når man ikke selv kan

1 Synes om

@line_refsgaard er der en opdatering på katten?

Har ikke kommenteret på @Churchtown svar igår, eftersom hun så vidt jeg husker er læge, og selvom jeg ved en del så er jeg nu alligevel ikke på højde med en læge der er vant til at diagnosticere :wink:

Churchtown, jeg har jo selv en nyrekat, jeg er faktisk lidt nysgerrig på om et akut nyresvigt kunne give så høje værdier som i den angivne prøve? Jeg er helt enig med dig i at de er vanvittig høje de værdier, men jeg har ikke rigtig nogen fornemmelse af hvornår det er så højt at det i et akut tilfælde ville kunne lade sig gøre at vende skuden.

Ingen opdatering…

Fik min killingekøber til at læse hvad churchtown skrev, for det forklarede så godt

1 Synes om

Akut nyresvigt kan give ganske høje værdier.
Dog må jeg sige, at jeg faktisk ikke kan erindre, at jeg tidligere har set nyreprøver med så høje værdier som her…

Man skal huske at skelne imellem “rigtigt” akut nyresvigt og den akutte rapide forværring af nyrefunktion hos en kat, som reelt har gået med kronisk nyresvigt igennem tid (evt ikke tidligere diagnosticeret).

Det “rigtige” akutte nyresvigt har jo en udløsende årsag, som kan fjernes/behandles:

  • Prærenal årsag (årsag anatomisk før nyren): hypovolæmisk shock, for lavt (meget lavt) blodtryk, utilstrækkeligt blodgennemgang gennem hjertet, shock, for lav ilttilførsel. Der kan være tale om en kat med stor blødning (grundet traume, kirurgi el.lign), for lavt blodtryk under anæstesi.
  • Årsag direkte på nyren: oftest giftstoffer (fx lilje forgiftning), eller blodprop i nyren
  • Postrenal årsag (årsag anatomisk efter nyren): obstruktion af urinveje (dvs afløbsstop grundet urinsten, som forhindrer gennemløb fra nyren), tumor i blære/urinveje.

Såfremt årsagen findes til det “rigtige” akutte nyresvigt særdeles hurtigt og korrigeres meget hurtigt (den udløsende årsag fjernes!), så kan det rigtige akutte nyresvigt ofte behandles, dvs at nyrefunktionen kan bedres. Men i de tilfælde, så er man oftest meget hurtigt klar over årsagen (i hvert fald såfremt udløst af operation, større blødning el.lign.).

Nu er der jo ikke så mange oplysninger i den beskrevne anamnese, så jeg skal ikke kunne sige, om noget af ovenstående har været tilfældet. Dog beskrevet primært som dårlig kat med blinkhindefremfald.
Ved det “rigtige” akutte nyresvigt, ser man normalt ikke lav blodprocent, men det hænger sammen med den kroniske tilstand. Blodprøve analysen her viser lavt niveau af røde blodlegemer (HGB) og lav blodprocent (HCT). Størrelsen på de røde blodlegemer (MCV) og mængden af hæmoglobin i hver celle (MCHC) falder indenfor normalområdet, dvs det man kalder en normocytær, normokrom anæmi. Det er det man typisk ser ved blodmangel ved kronisk sygdom, og dette bekræftes af at ROW er lav, hvilket betyder at de røde blodlegemer er uens i størrelse, hvilket typisk ses når kroppen har svært ved at producere nok røde blodlegemer. En jernmangel anæmi (det man ser ved lav blodprocent grundet blødning) ville være med lav MCV og lav MCHC, så det passer ikke med prøven.

Så mit gæt ville fortsat være et nyresvigt betinget af kronisk nyresvigt, men hvor der sagtens kan være en rapid akut forværring. Og som allerede skrevet, ekstremt høje værdier…

Jeg ville gerne være positiv, men godt nok svært på de blodprøver.

3 Synes om

Tak - nu er jeg blevet klogere i dag.
Dejligt forståeligt svar