Tynd "Kylling", evt. uopdaget indre skade efter påkørsel?

Jeg har gået den seneste tid og tænkt på, at man kat Kylling ser lidt tyndere/spinklere ud end normalt. Hun er en lille fin kat, men synes efterhånden det bliver lidt for “fint”. Det er efterhånden tre måneder hun blev ramt af en bil og slap uden brækkede knogler og skader på organer - sagde dyrlægen. Hvad hvis der er sket noget med nyren eller et andet organ som de ikke har opdaget? Så bliver de jo tyndere. Det er højst sandsynligt ikke orm, for hun har for få uger siden (inden for en måned) fået ormekur imod alle almindelige typer orm. Og så har jeg naturligvis også tænkt på sukkersyge. Men det virker så underligt, for hun spiser rimelig pænt til og med god appetit, hun spæner rundt i kvarteret med brormand Bamse og de andre katte i området. Og hun får også sovet igennem! Hun får i øvrigt Royal Canin Young Male ligesom sin bror.

Er jeg bare hysterisk, eller lader det til at hun skal tjekkes? Hvad ville i gøre?

Jeg ville lade hende tjekke hos dyrlægen for en sikkerheds skyld… :slight_smile: Det kan sagtens være at hun bare brænder energi af i massevis pga. sommeren, men hvis din mavefornemmelse siger noget andet, så ville jeg lytte til den :slight_smile:

Hej 34Charlotte

Ja, det er ikke ualmindeligt at katte taber sig meget når dagene er længere. Helt op til 4-500 g for nogle.

Katte med sukkersyge vil ofte drikke og tisse mere sammen med at de spiser godt. Du kan evt. bede din dyrlæge tjekke for sukker i blodet eller i urinen. Det plejer at være sikkert tegn.

Nyreproblemer kan også undersøges med blodprøve eller ved urinprøve. Enten vil affaldsstoffer i blode hobe sig op, hvis nyrerne ikke fungere optimalt. Urinen vil også blive mere tynd og minde mere om vand.

Håber det kan bruges

Mvh Søren

Jeg har lige lagt mærke til at også min anden kat har tabt sig lidt, bare ikke helt så meget. Det er nok bare sommerperioden :slight_smile: Tusind tak for hjælpen fra jer begge - man bliver bare så hurtigt nervøs på deres vejne :ups:

En kat der spiser, er sulten og har god appetit og samtidig spæner rundt i kvarteret, og sover normalt, fejler sjældent noget alvorligt…

Begge mine har også tabt sig her i varmen, ikke meget, men nok til at jeg har bemærket det fordi de i forvejen ikke vejer et gram for meget. De orker bare ikke spise så meget for tiden, men da de begge to er præcis som de plejer, så tillægger jeg det ikke nogen større betydning…

Har man udekatte er der tydelig forskel på vinter og sommerhuld

Ja, hun var meget fin i det i forvejen, inden sommeren rigtig fik fat, så det bekræfter teorien, tak allesammen :smiley:

Alle mine 7 har tabt sig lidt og de er endda indekatte :slight_smile: det er ikke unormalt

det er kun hvis du ser unormal adfærd hos katten! stilstand, manglende appetit ect…

men er man nervøs skal man hellere tjekke en gang for meget :slight_smile:

Umiddelbart synes jeg ikke, der er noget, der får alarmklokkerne til at ringe - men…:

Hvis jeg selv er i tvivl, så øger jeg altid gerne dyrlægens omsætning og får kigget på det med andre øjne.
VH
Susanne