Tynd mave

Min voksne hunkat har igennem et stykke tid haft tynd mave. I første omgang gav jeg hende Zoolac som virkede rigtig fint. Hendes afføring var normal et stykke tid. Nu har hun så igen fået tynd mave og denne gang er det virkelig tyndt.

Jeg har købt Zoolac igen men har desuden læst at det måske er foderallergi ? Hvad er jeres erfaringer med skånekost som ris, kogt fisk, yoghurt osv ?

Det skal siges at grunden til jeg ikke har været til dyrlæge, er at hun er frisk og spiser og drikker som normalt, hun er aktiv og social, så derfor tænkte jeg at det ikke var alvorligt. Hun har heller ikke smerter.

Hvilket foder får hun?

Hvilken farve har afføringen?
Lugter det?

[QUOTE=DK Blackangel;689081]Hvilket foder får hun?

Hvilken farve har afføringen?
Lugter det?[/QUOTE]

Hun har hele tiden fået tørkost fra Fakta - og ja, jeg ved godt det nok ikke er det bedste, men det er det eneste hun har ville æde. Jeg planlægger dog at skifte snarest alligevel.

Afføringen er sådan lys brun i det. Der er ikke blod i eller noget og det lugter ikke specielt meget. Mest lugter det lidt sødligt i det.

Hvis det lugter sødligt i det, ville jeg få afføringen tjekket for Giardia.

Uhm min har det på samme måde her, men hans det stinker men det er sådan en blanding mellem normal og tynd

Giardia har sådan en rigtig grim sur/sød lugt, og har de haft det længe nok, bliver afføringen oftest karrygul.

Hvad fodrer du med?

Hvis det lugter sødt og tilmed har en karry-orange farve, vil jeg også fået et tjek hos dyrlægen for Giardia, evt. Tritrichomonas Foetus.

En anden idé var at finde et mere lødigt foder, og du vil muligvis blive tilbudt at købe Hills i/d (tørfoder og vådfoder) gennem din dyrlæge for at afhjælpe afførings-problemet. Det bruger jeg selv lige pt. da min Sphynx har haft rigtig dårlig mave. Ellers fodrer vi normalt med Porta 21 Grain Free (ganske udmærket for pengepungen, især når man er på SU) og skal til at afprøve N&D Grain Free.

Foderallergi viser sig ikke typisk ved tynd mave - det er kløende sår, der er det hyppigste tegn.

Dårlig mave kan være mange ting. Zoolac har sjældent den store effekt.
Har mine dårlig mave, prøver jeg at sætte dem på skånekost et par dage: Kogt kylling og intet andet. Skal der gives tørfoder skal det være meget fiberrigt - fx Iams Hairball.

Hjælper det ikke i løbet af nogle dage, tager jeg en afføringsprøve og beder dyrlægen teste den for sygdomme.

Er glad for ikke at få en masse negative svar, som at jeg er en skidt person fordi jeg ikke har været til dyrlæge. Men som sagt har hun det ellers rigtig fint.

Det lugter ikke så sødligt igen, en smule men ikke meget. Og det er ikke gult, bare lysebrunt. Jeg tror jeg vil prøve at sætte hende på skånekost lidt. Hvad er jeres erfaringer med at give naturel yoghurt ?? Læste i en kattebog at det kunne hjælpe, men jeg tænker at det måske er alt for surt til hendes mave ?

A38 kan man i hvert fald bruge. Jeg ved ikke, hvad forskellen er på det og yoghurt. Men som Vivi skriver - det nemmeste er bare at koge noget kylling til hende. Hvis hun er kræsen, er der nok større chance for, at hun vil spise kyllingen uden yoghurt end med. Og kylling er meget skånsomt for maven. Det anbefales også af dyrlæger. I hvert fald min :slight_smile:

Hvis det ikke hjælper, er det jo nok en god idé at få det undersøgt. Dyrlægen har så også specialfoder som Hill’s i/d, der er lavet specielt til katte med maveproblemer, og som mine katte i hvert fald alle har været glade for at spise, da de her for nylig havde ballade med maven.

Hvis jeg skal give hende A38, hvordan skal hun så have det ? Altså jeg kan nok ikke regne med hun selv spiser det mener jeg. Så skal jeg “made” hende eller hvordan ?

Bland det sammen med noget kogt kylling eller fisk eller noget torskerogn.

Da mine to misser fik dårlige maver brugte vi også kun kogt kylling. Forsøgte med A38, men ikke tale om at de ville spise det og de to spiser ellers alt. Men det virkede altså rigtig fint med kogt kylling i en uge ca og så blandede jeg forsigtigt deres foder i igen og siden har der ikke været noget. Så kyllingen alene kan gøre underværker.

kogt kylling (uden salt) og gerne lidt af kogevandet… tynd mave kan dehydrere missen :slight_smile:

Giardia har en cyklus - hvor det i perioder er bedre …

http://www.felisdanica.dk/upl/files/7/237.pdf