U-skik

Hvilke udtryk synes du er en u-skik :?

Jeg har oplevet, når en person er harm eller vred over et eller andet.
Så er der blevet svaret:
Den slags er mit liv for kort til.

Jeg kan ikke lide udtrykket;
da jeg opfatter det som nedladende:(

Hvilke udtryk…tager I afstand til :confused:
For mig tegner sproget personen.

Tak for at I vil deltage…

Hmm… sjovt nok så bruger jeg udtrykket “Det er mit liv for kort til” på en (IMO) anden måde - positiv hvis du spørger mig :wink:

Jeg kan feks. finde på at sige at “Det er mit liv for kort til” om sladder og andet negativt - for dét er mit liv virkelig for kort til at bekymre mig om :wink:

Jeg synes gennerelt det er en uskik at bruge “kraft udtryk”. Ikke så meget bandeord (det er jeg desværre meget dum til selv) men mere når (især den unge del af befolkningen) nogen kalder hinanden for “Ho”, “Kælling”, “Bitch”, “Perker” osv. osv. osv. - ja I kender dem sikkert…

/Mette

jeg bliver rigtig irriteret når jeg hører især midaldrende kvinder tiltale ekspedienter der faktisk prøver at hjælpe dem:

i bauhaus idag:

“ej så vil jeg virkelig ikke have den for det er den jo slet ikke værd”
“hvorfor viser du mig den når jeg lige har sagt at jeg KUN vil have ting der er pengene værd”

jeg var lige ved at blande mig og give hende besked på at tale ordentligt da hun blev så smækfornærmet over at den arme ekspedient ikke havde præcis det hun ville have at hun bare gik midt i at han var ved at forklare om en vare… han blev rigtig ked af det…

så valgte jeg at trøste ham i stedet… for han havde virkelig gjort sig umage og vidste faktisk rigtig meget om varerne - og det er ellers sjældent i Bauhaus

Jeg er også en dem der bruger sætningen “det er mit liv for kort til” men ikke når jeg er harm eller vred.

En vending/ord jeg ikke kan tage alvorligt er når folk siger “puha jeg er bare så stresset”. JEg syntes lige frem folk kaster om sig med ordet stresset uden i de egentlig er stresset.

et udtryk der irriterer mig er, hvad så…

HA HA HA Gitze, stakkels mand :S

Stod en dag i føtex og skulle lige til at antaste en dame som jeg kendte der stod et par kunder før mig i køen men var glad fordi at jeg ikke gjorde det.

Da hendes vare blev kørt igennem havde næste kunde ikke lagt den skilledims op så den stakkels kassedame fortsatte med at køre vare igennem.

Damen som jeg kendte blev så sur og skældte vildt ud på den stakkels kassedame selvom hun var helt uforskyldt.

HOV HOV de der lille dame, hvad tror de at de har gang i. Jeg skal jo ikke betale for alle kunderne i denne forretning…osv

Jeg kan kun sige at jeg var glad for at jeg ikke havde vist at jeg kendte damen, tænk sig at skulle sættes i forbindelse med en sådanne person.

Da det blev min tur gav jeg kassedamen en undskyldning på personens vegne og sagde ‘‘det skal du ikke tage dig af, sådanne er hun altid’’.

Er det en veninde? Nej, det var en venindes mor og det er mange år siden det skete.

Jeg synes også sproget betyder meget, folk som bander meget er virkelig noget jeg tager afstand til. Jeg bryder mig overhovedet ikke om det…

Bryder mig heller ikke om sætningerne:
“Så skrider jeg bare”
eller “nå så gider jeg ikke være med til at diskutere” fordi det ikke lige gik som personen vil… Sådan noget forstår jeg bare ikke… Det er for barnligt.

Det tager jeg afstand til på et forum :slight_smile:

Er der noget jeg kan blive arrig over, så er det når folk siger: Hav en forsat god dag… De kan altså ikke vide noget om hvordan min dag har været. Hvis de derimod siger, hav en god dag, så takker jeg pænt og siger i lige måde.
For kort tid siden så jeg en ung pige komme gående sammen med sin far og jeg tænkte på hvor sød og yndig hun så ud. Det forsvandt så samtidig med hun åbnede munden, for mere beskidt sprog skulle man da lede længe efter. Nej hvor blev hun grim.
Jeg siger ikke noget til folk bander lidt, det kan jeg også selv finde på, men dette var altså så slemt, det kunne få den mest hærdede havnearbejder til at rødme.

Knus Elin

[QUOTE=Leopolds mor;176098]Er der noget jeg kan blive arrig over, så er det når folk siger: Hav en forsat god dag… De kan altså ikke vide noget om hvordan min dag har været. Hvis de derimod siger, hav en god dag, så takker jeg pænt og siger i lige måde.
For kort tid siden så jeg en ung pige komme gående sammen med sin far og jeg tænkte på hvor sød og yndig hun så ud. Det forsvandt så samtidig med hun åbnede munden, for mere beskidt sprog skulle man da lede længe efter. Nej hvor blev hun grim.
Jeg siger ikke noget til folk bander lidt, det kan jeg også selv finde på, men dette var altså så slemt, det kunne få den mest hærdede havnearbejder til at rødme.

Knus Elin[/QUOTE]

Min kæreste gør det HELE tiden og jeg skælder ham ud hver gang… han siger bare: jamen det er da ren høflighed… NEJ, det er ikke - for du ved altså ikke hva der er sket i den persons liv tidligere på dagen, altså: du ved ikke om personen har haft en indtil videre god dag… ARGH

En anden ting: Jeg kan ikke lide at blive kaldt for “Dame” når jeg er på arbejde… Jeg er 23år og mener altså en dame er noget helt andet… En dame er for mig en “fin”, velhavende ældre/midaldrende kvinde… Jeg kan virkelig ikke lide det :frowning:

[quote=Lena S;176119]Min kæreste gør det HELE tiden og jeg skælder ham ud hver gang… han siger bare: jamen det er da ren høflighed… NEJ, det er ikke - for du ved altså ikke hva der er sket i den persons liv tidligere på dagen, altså: du ved ikke om personen har haft en indtil videre god dag… ARGH

En anden ting: Jeg kan ikke lide at blive kaldt for “Dame” når jeg er på arbejde… Jeg er 23år og mener altså en dame er noget helt andet… En dame er for mig en “fin”, velhavende ældre/midaldrende kvinde… Jeg kan virkelig ikke lide det :([/quote]

Ja og havde de sagt undskyld frøken og du havde været gift, så var den også gal -høhø

I forretninger siger jeg altid ‘‘undskyld, har du tid til at hjælpe mig’’ så skal jeg nemlig ikke tage stilling til om det er fru eller frøken, mand eller kvinde -høhø

[QUOTE=birtheras;176120]Ja og havde de sagt undskyld frøken og du havde været gift, så var den også gal -høhø

I forretninger siger jeg altid ‘‘undskyld, har du tid til at hjælpe mig’’ så skal jeg nemlig ikke tage stilling til om det er fru eller frøken, mand eller kvinde -høhø[/QUOTE]

Det ligeså meget når kunderne snakker indbyrdes: “Pas på - der kommer lige en dame der skal forbi”, “der kommer en dame - hun kan nok hjælpe”

Det har jeg aldrig tænkt på. Øver mig generelt i ikke at dømme andre, så det er heldigvis ikke et emne i mit liv…

Helle…nu handler emnet ikke om at “dømme andre” :?

Jeg har heller ikke lige tænkt så meget over diverse udtryk, men den med, at det er livet for kort til bruger jeg da af og til.
Husker især udtrykket ifm. livet er for kort til offentlig transport. :tihi: Nok lidt en hentydning til dsb og deres ventetider ind imellem.

Anyway- livet er jo kort og man er nødt til, at leve her og nu og ikke spilde det.

Den med ha`en fortsat god dag, kan så også irritere mig lidt.

Ang. dame, kan jeg huske engang da mine forældre fik deres badeværelse lavet. Der var en håndværker som råbte “DaaaammEEEEEE” efter min mor, når han var færdig med dagens arbejde.
Det var så super underligt, når han vrælede sådan. Meget underligt. -LOL

Mht “dame”, når man arbejder i butik - jeg accepterede det bare. Folk kalder een for ‘dame’ når de har brug for ens hjælp som butiksmedarbejder.

Og mht “hav en fortsat god dag”, så havde jeg det også svært med den i starten af samme grund, som er nævnt tidligere i tråden. Men nu tænker jeg ikke over den mere. Gider ikke ødelægge en god stemning, hvis jeg kan se at det blev sagt velmenende. :tihi: Tror faktisk selv jeg er kommet til at bruge udtrykket en gang eller to - men da sparkede jeg godt nok også migselv hårdt over benet. :ups:

Og mht Bauhaus - De er da også for dyre! Jeg har uendelige eksempler på det. Køb kun gode tilbud i Bauhaus. Men derfor bør man selvfølgelig opføre sig ordentligt. -engel

Noget der rigtig for alvor kan bringe mit urin op omkring 100 grader er den der med når folk siger vi, når de stiller mig et spørgsmål.

Jeg var for mange år siden indlagt, jeg havde aborteret, fået en udskrabning, og lå nu og var ret ked af det.
Ind på stuen træder en læge, som kigger på mig og siger:*nå, lille du, hvordan har VI det så?

Jeg blev simpelthen så stiktosset, at jeg brølede af ham, at jeg fandeme havde det ret skidt, men jeg da aldeles ikke vidste hvordan han havde det.

Det var selvfølgelig en overreaktion, fordi jeg var meget følelsesmæssigt hudløs lige der, men det var nu rart.

Siden har jeg altid brugt den med at jeg sådan og såadan, men jeg ved jo ikke hvordan du sådan og sådan, hver gang folk har brugt den der.

Jeg har for mange år siden været på et utrolig godt kursus.
Der lærte vi bl.a. at det heller ikke hedder man synes.

Det hedder jeg.

Den har jeg aldrig glemt.
For jeg :slight_smile: kan jo kun tale for mig selv…:slight_smile:

Mona, jeg bruger meget MAN fordi at jeg ikke vil pådutte personen min mening, blot fortælle om den.

Jamen Birthe…når du siger man.:slight_smile:
Tager du jo netop alle andre til indtægt for den mening, du har.

Hvis du siger jeg: Så er det din mening.
Og det er faktisk den, jeg gerne vil høre :slight_smile:

[quote=Mona Jensen;176210]Jamen Birthe…når du siger man.:slight_smile:
Tager du jo netop alle andre til indtægt for den mening, du har.

Hvis du siger jeg: Så er det din mening.
Og det er faktisk den, jeg gerne vil høre :)[/quote]

Ikke enig, men det betyder heller ikke så meget :slight_smile: