[quote=Ann K;329304]Tja… jeg har tidligere fået at vide, at jeg er uansvarlig og bør skamme mig over at mine hunde og katte leger sammen…
Nogle menensker aner ikke hvad de taler om - og jeg vælger at ignorere det… i hvert fald, når jeg kan mærke at det er umukligt at trænge igennem med argumenter.
Om det er uansvarligt at lade børn/unge lufte vovse… hmmm…
For mig kommer det an på hvilken hund det drejer sig om (stor og stærk, problemer med andre hunde, meget lille, bor i et område med andre måske aggressive hunde etc)…
Det kan være situationer, hvor det er urimeligt at lade en halvstor teenager stå alene med ansvaret for hunden - og ungen er altså alene på lufteturen! 
Men som hovedregel mener jeg ikke at det er uansvarligt… og jeg mener da slet ikke at det uansvarlige ligger at børn pr definition er potentielle dyremishandlere, der bare venter på at forældrene lader dem alene med dyr, så dyrene kan mishandles!!!
Sikke en tanke![/quote]
Vi er enige i, at de er alene når de går med hundene. Dog vil jeg s sige, at ham på 11 går med vores lhasa apso og ham på 13 går med vores corgi, fordi de netop skal “passe” til hunden. Giver det mening?
Emma - vores corgi - er noget stærkere end Toffie, men børnene har ingen problemer med at holde hundene.
Vi har en aftale om, at de ikke må lade dem møde andre hunde (pånær vores nabohund, som meget ofte er inde og lege med vores hunde, så de kender hinanden ganske godt), de skal ALTID have snor på hundene og de skal huske at samle efterladenskaberne op. Den aftale ved jeg med 100% sikkerhed, at børnene overholder. Når jeg er med ude, så er det en helt anden sag, for der er jeg der til at tage ansvaret.
En anden ting er, at de ture børnene går, er en kort tur rundt om vores boligkvarter, netop for at undgå at de kommer i “klemme” på nogen måde.
De går også to sammen, så skulle der ske det mindste, så kan den store uden problem holde begge hunde, mens den lille render hjem efter os, og det tager 1-2 min MAX. Dette har vi dog aldrig oplevet, men det er en aftale vi har.
Det med at alle børn er potentielle dyremishandlere mener jeg er voldsomt forkert…
Faktisk så tror jeg vi i bund og grund er meget enige