Udekat til indekat? HJÆLP

Hej kattegale.

I fredags havde min kæreste og jeg indbrud i vores hus. Det følte vi begge var dråben og har nu besluttet at flytte til en lejlighed i København.

Vi har en ca. 2 årig ikke kastreret hankat som er udekat, og en hunkilling som ikke har været ude endnu.

Problemet er bare at vores hankat er ude 20 timer om dagen og han har altid været sky overfor andre end os, så vi ser ham lidt som en halv “vildkat”.

Ville det være nok at kastrere ham og proppe ham i en lille københavner lejlighed? Er det synd?

Eftersom vi føler at han er en “vildkat” føler vi at det er svært at give ham væk, da han ikke har lyst til at blive nusset af andre end os. Skal vi bare aflive ham inden vi flytter eller er det også synd?

Håber i vil hjælpe og komme med gode råd, for vi vil jo helst ikke af med ham :slight_smile: men vi vil gøre alt for at han får det bedste liv.

Kastration vil helt klart hjælpe - I vil få en helt anden kat, efter hormonerne holder op med at rase i hans hjerne og krop. Når han er kastreret, vil I sandsynligvis opleve, han bliver mere kontaktsøgende og i nærområdet omkring hjemmet. Når hormonerne er faldet til ro, vil han kunne tilpasse sig lejlighedslivet.

Husk at sterilisere hunkillingen også! ellers vil hendes hormoner muligvis trigge gammel hankatteadfærd hos ham…

Jeg synes han skal kastreres uanset hvad. Jeg mener ikke man bør lade en fertil hankat rende rundt…

Men ja, hvis du tager ham med som indekat bør du også neutraliserer hunkatten for at sætte en stopper for hans adfærd.

Vil sådan en kat egentligt hungre efter at komme ud igen, såfremt der ikke er en løbegård`?

Ikke nødvendigvis. Ofte vil en kastration kombineret med en flytning væk fra miljøet, hvor katten var fertil, gøre den mere tilpasningsparat til et indeliv.

Hvis katten bliver flyttet vil den ikke vide hvad der er udenfor og derfor ikke søge det.
Hvis katten bliver boende kan det godt sætte uro i kroppen på den og man vil få en kat som konstant løber ind og ud… ud uden rigtig at vide hvad den løber ud for. (sådan en har vi)

Jeg synes helt sikkert du skal lade ham flytte med. Jeg snakkede med en katte opdrætter på et tidspunkt og hun har solgt killinger/katte til lejligheder, selvom hun selv har en aflukkede have de kommer ud i:) Så håber det bedste for jer.

Jeg syne du skal få ham kastereret og flytte ham med. Men jeg synes også du skal tænke på en plan B.
Jeg forsøgte at flytte en udekat til indekat, men det kunne hun slet ikke forene sig med, og hun måtte bo hos min ex. Det er ikke for at male en vis på væggen, men hav det alligevel i baghovedet :slight_smile:

Jeg har flere gange solgt katte, der har været vant til at komme ud (begrænset adgang til have), som lejlighedskat - og jeg har selv boet i lejlighed med et par katte, der var vant til at komme ud.
Men … min erfaring siger mig, at man helst skal højere op end en stuelejlighed.
Derudover kommer det naturligvis an på den enkelte kats sind.

Få hankatten kastreret så hurtigt som muligt - har intet med flytningen at gøre, men kan sagtens være årsag til at han foretrækker udelivet (hvor damerne er), fremfor jeres selskab.

Tak for alle jeres svar. :slight_smile: tror vi prøver at kastrere ham, og hende.
Ville det være en god idé at kastrere ham samme dag som han kommer ind i den nye lejlighed? Så det hele er nyt for ham?

[QUOTE=Loubri;687113]Tak for alle jeres svar. :slight_smile: tror vi prøver at kastrere ham, og hende.
Ville det være en god idé at kastrere ham samme dag som han kommer ind i den nye lejlighed? Så det hele er nyt for ham?[/QUOTE]

Jeg ville ikke vente med kastrationen af nogen af kattene. Det kan jeg ikke se nogen ide med.

[QUOTE=Loubri;687113]Tak for alle jeres svar. :slight_smile: tror vi prøver at kastrere ham, og hende.
Ville det være en god idé at kastrere ham samme dag som han kommer ind i den nye lejlighed? Så det hele er nyt for ham?[/QUOTE]

Nej, kastrerer ham nu, så hormonerne er ude af kroppen før I flytter - jo før des bedre, vil jeg sige.

Okay :slight_smile: super. Ringer og bestiller tid til dem begge med det samme :slight_smile:
Tak for jeres svar.

I har haft indbrud…og overvejer derfor at sætte katten i fængsel ,-))

ja sådan opfatter jeg det altså.

En sky, halvvild kat der tilbringer størstedelen af sit liv udendørs og som ikke særligt mange kan komme i nærheden af, I opfatter den endda selv som halvvildkat…nej, sådan en kat end ikke overvejer man, at gøre til inde-/lejlighedskat, det vil være dyrplageri…også selv om den kastreres…
Den der med, at kastration er det hellige middel, der fuldstændig ændrer en kats adfærd som ved et mirakel…glem det.
Jeg har selv 4 fritgående kastrater lige pt, katte der blev kastreret i voksenalder…og forskellen i deres adfærd er den eneste, at de ikke mere er i stand til at gøre en hunkat drægtig…og det er så det.

Det bedste liv for sådan en kat, det er at komme et sted hen hvor den fortsat kan leve som den gør nu…evt. som musefanger på en gård.

Hvis det ikke er en mulighed bør den, udelukkende med tanke på katten…aflives hvis I flytter i lejlighed…og nej, det er IKKE synd for en kat at blive aflivet, men det kan det så sandelig være, at den er i live…og den påtænkte situation for lige netop din kat m.h.t flytning i lejlighed, der vil det være synd

Du skal tænke på, at hovedparten af folk heinde har indekatte og ikke har prøvet andet og deres katte helelr ikke, og derfor ved de slet ikke hvor vigtigt det er for en kat der har været udekat, at kunne blive ved med det…

Jeg er enig med Felis!
Man kan altid give en kat noget - ikke tage noget fra den og især ikke et frit liv fra en halvvild udekat!

Jeg synes at til en start er det fint at du tager ansvar og får neutraliseret dine dyr. Om hankatten kan trives som indekat kan kun tiden vise. Går det ikke, er det en ny situation.
Held og lykke.

for at det måske kan blive en succes, så flyt først uden katten…tag ud og hent den, aflever den til neutralisation hos dyrlægen og tag den så hjem til lejligheden…på den måde kan det være den kan “nøjes” med indelivet…men vær beredt på evt. aflivning, hvis den ikke trives.
Held og lykke
og fortæl gerne herinde hvordan det går

Måske det vilde i katten kan skyldes fertilitet ?

Jeg har selv sådan et par halvvilde katte, der tilbringer det meste af tiden udenfor, er sky over for andre end mig…og som går totalt i panik hvis de lukkes inde og ikke kan gå frit ud hvis de vil det…det er 7½ år siden de blev steriliseret…så den teori med fertilitet holde altså ikke.

Neutralisering af en kat er ikke en mirakelkur mod voksne dyr, men det forhindrer dem i at formere sig.

Min mor flyttede for 3 mdr siden hendes 2 voksne og halvgamle ( 7-8 år og 13 år) udekatte, som har haft adgang til udelivet altid, ind i en lejlighed på 2 sal. Det er gået over AL forventning, der har ikke været nogen søgen mod dør eller udelivet. Så flyt I bare kattene med, men som de andre skriver er det en rigtig god ide at snippe dem først.