Udsætter vi dyreejere os dagligt for sundhedsrisici? (på engelsk)

Bamse har fra hvalp af sovet i sengen. Ville ikke begynde at forbyde ham det, dog ved han godt at hvis der er gæster, eller folk som ikke kan lide hunde er det væk fra sengen. Selv om han i løbet af natten alligevel får sneget sig under dynen.
Jeg er ligeglad, gør mine dyr mig syg, så må jeg tage det med:) Det er et valg jeg tog da jeg anskaffede dem. Har de lyst til at sove i min seng, skal de have lov:)
De dage hvor bådede kattene og hunden vælger ikke at sove i min seng, er det ret ensomt… :slight_smile:
Ligesåvel at bamse elsker at sove i sengen, elsker jeg at han gør det :slight_smile: Og at misserne holder mig vågen om natten med spinden, er meget bedre end at de holder mig vågen med at tonse rundt:)

[QUOTE=Helene;539313]Nemlig, og som amerikaner vil jeg godt påpege, at jeg IKKE er tosset, at min familie ikke er tosset, og vores venner heller ikke er det!:smiley:
Dyrlægerne er heller ikke. Og den almene amerikaner SLET IKKE.
Som jeg tidligere skrev, er det somregel udlejerne af boliger der har som krav, at katte SKAL være declawed hvis der holdes kat. Mange dyrlæger vil IKKE udføre operationen, og andre gør det KUN mod fremvisning af lejekontrakt. […snip…][/QUOTE]

Hej Helene. Jeg har mødt rigtig mange fornuftige amerikanere på diverse engelsksprogede fora, så jeg tror såmænd heller ikke at I er mere tossede end andre folkefærd. Men derfor kan jeg godt ind imellem undres over (for mig) mærkelige kulturelle forskelligheder. :wink:

Jeg har aldrig været over Atlanten, så jeg ved kun, hvad jeg har kunnet læse mig til - især på Pictures Of Cats (et engelsk site med overvægt af amerikanske brugere). Men mit indtryk er, at declawing desværre stadig er meget udbredt - og ikke kun blandt dem, der bor i en lejebolig, hvor udlejeren kræver det. Rigtig mange beretninger går på, at killingen blev declawed samtidig med vaccinationen, fordi “det plejer man at gøre”, eller fordi, det bliver solgt som en samlet pakke. Og kendskab til, hvad operationen rent faktisk indebærer, er heller ikke altid tilstede…

Dermed ikke være sagt, at alle kattejere og dyrlæger går ind for declawing - heldigvis da ikke. Det kan kun glæde mig, hvis din omgangskreds og de dyrlæger, du kender, ser anderledes på det. :slight_smile:

Hej Susanne. Jeg tror heller ikke, at declawing er accepteret blandt seriøse kattefolk og ansvarlige dyrlæger. Så vidt jeg ved, kan man i de væsentligste amerikanske forbund ikke udstille katte, der er declawed, så dermed er der jo også trukket en streg i sandet, som giver en stor tilskyndelse til at undlade det.

Men ét er katteverdenen, hvor viden og interesse er til stede, noget andet alle de mennesker, der “bare har en kat”. Igen, jeg ved kun, hvad jeg læser mig til, og det er, at mange har fortrudt, at de ikke satte sig ind i tingene først, men bare ukritisk fulgte deres dyrlæges anbefaling af declawing.

Wikipedia anslår 25%, men hvor stor andel af de amerikanske katte, der rent faktisk har været udsat for denne modbydelige lemlæstelse, er for så vidt ligegyldigt, for hver eneste kat, der bliver declawed uden virkeligt tunge helbredsmæssige grunde, er én for meget.

[QUOTE=Marianne H;539318]Efter rigtig mange år på amerikanske/internationale lister er det bestemt mit indtryk at tingene går den rigtige vej, det er ikke mere pr automatik at der bliver

declawet, og for den sags skyld debarket, rigtig mange dyrlæger siger fra, og i en af stateterne (?) er der kommet et forbud mod declawing[/QUOTE]

Hej Marianne. Der er vist endnu ingen stater, der har forbudt declawing, men det er efterhånden sket i en del enkeltbyer - deriblandt storbyerne San Francisco og Los Angeles. Så ja, tingene går den rigtige vej, men langsomt, alt for langsomt. :frowning:

Men tak for alle kommentarer. Og uanset hvor udbredt det måtte være, er det er mig stadig ubegribeligt, at nogle mennesker overhovedet kan finde på at vælge en dyr declawing frem for et kradsebræt til nogle få dollars. Personligt tror jeg, det må skyldes en blanding af, at det mange steder stadig er normen, og en forventning om en nem løsning - og sidst men ikke mindst, at man ikke ved, hvad operationen rent faktisk indebærer for katten.

Lev stærkt, dø ung! :rock:

Jeg har næsten altid en kat med i seng; ellers kan jeg slet ikke sove. (I morges havde de så selv fået åbnet døren, så jeg pludselig havde 11 katte med i seng - så kan man heller ikke sove… :tihi: )

[QUOTE=Helene;538915]
Men jeg har læst rigtig mange lejekontrakter, hvor det er udlejers krav til kattehold, at de er declawed. Så jeg er af den mening at det ikke er menneskerne som sådan der ikke tåler at kattene kradser, men at de simpelthen ikke kan holde dyr i lejlighederne/husene med mindre det er gjort.

Ofte skal man fremvise sin lejekontrakt hos dyrlægen, før dyrlægen i det hele taget vil udfører operationen. Ligesom udlejeren skal have dokumentation fra dyrlægen om, at katten ér blevet declawed.[/QUOTE]

Min kusines dyrlæge gav rutinemæssigt disse erklæringer til ejere, når der blev spurgt efter dem - men nægtede at udføre selve operationen!
Min kusine har boet fire forskellige steder med sine tre katte og aldrig fået en eneste kommentar, trods at der de tre af steder netop var krav om declawing. Hun fremviste bare sin gamle attest og så var alt i orden :wink:

Ang hund og kat i sengen… jamen selvfølgelig har jeg da det!
Lige pt har vi ganske vist kun Brian - og på mere løs basis to hunde… men jeg glæder mig til integreringen er helt overstået.
Savner simpelthen min skovpige under dynen, min aby lige bag nakken og min coon ned langs ryggen :slight_smile: Brian foretrækker heldigvis allerede nu at ligge henover mine fødder, så der bliver ikke diskussion om sovepladser, når integreringen er overstået…

Hmm jeg tror nu der findes større sundhedsrisici som vi udsætter os for hverdag en at sove med vores dyr. Så de det bliver ikke ændret på vores senge vaner her. :slight_smile:

Nu har jeg siden barns ben sovet med katte i sengen og i dag er jeg 48 år. Mine hunde sov også i sengen da jeg havde dem. Jeg er aldrig blevet smittet med hverken det ene eller det andet af mine dyr. Derimod er jeg ofte blevet smittet af andre mennesker. Mine hunde slikkede mig i ansigetet og på hænderne og det gør mine katte også.

Jeg kunne aldrig drømme om ikke at tillade mine katte at sove i sengen… .de er jo den bedste sovepille man kan få. For mig er der ikke noget mere skønt end en varm misser eller to der ligger og spinder… det er den rene “godnat musik” :).