Udskiftning af vandet i en fontæne

Simba har fået en vandfontæne. Ser allerede ud til, at han får drukket mere end fra vandskålen.
Skal man skifte vandet i den hver dag, som i en alm. vandskål - eller er hveranden dag tilstrækkeligt pga. cirkulationen?

Vores fontæne bliver gjort ren en gang i ugen (lørdag) og derudover efterfylder jeg den bare.

Jeg skifter alt vandet 1 gang om dagen, og vasker den 1 gang om ugen… :slight_smile:

Hos er det en daglig arbejdsinsats, men “vi” er også mange der drikker af dem.
Hvis jeg af en eller anden grund får sprunget bare 1 dag over, så syntes jeg den er klam og kan mærke lidt uldent rundt om på den.
Vi har to fontæner, men det er så absolut Drinkwell 360 der står lige i flaskehalsen (der hvor alle skal ind og ud fra haven) der bliver brugt mest.
Desuden står der vandskåle med omkring 1.5 liter vand strøet rundt om i huset og i drivhuset og nederst i haven i hønsehuset (hvor der ingen høns er):slight_smile:
Hvis jeg tænker efter står der 7 vandskåle og to fontæner

Nu har jeg ikke en fontæne, men jeg synes altså, at en almindelig vandskål bliver ‘slimet’ vildt hurtigt. Jeg vasker den af hver dag i opvaskemiddel og derefter grundig afskylning. Og så bliver den afkalket efter behov.
Måske er det lidt tåbeligt at være så ‘hys’ med rengøring af vandskålen, for de drikker jo også af guldfiskedammen ude i haven, og den bliver altså ikke rengjort…eller afkalket…:høhø:

Vi har 2 Drinkwell 360 (om sommeren 3, en udenfor). Vandet bliver skiftet hver anden dag og vasket hver uge. Hver anden køre de med eddike et par timer og bliver afkalket. Derudover har de en stor glasskål, der bliver skiftet hver dag. Her er 7 katte.

I brugsforvirringen til vores står der den skal tømmes og fyldes med rent vand i hver dag, rengøring og adskilning og grundig afkalkning af pumpen og fontæne en gang ugentligt. Nyt filter hver 3-4 uge.

Og det passer meget godt med vores forhold:)

Vi har 2 raindrop fontæner og tre katte. Jeg afkalker i ret koncentreret citronsyre. Det er effektivt, ugiftigt og lugtfrit. Både kattene og jeg kan lugte eddike i dagevis - og vi hader allesammen den lugt med eftertryk :wink:

[QUOTE=Ann R;1052172]I brugsforvirringen til vores står der den skal tømmes og fyldes med rent vand i hver dag, rengøring og adskilning og grundig afkalkning af pumpen og fontæne en gang ugentligt. Nyt filter hver 3-4 uge.

Og det passer meget godt med vores forhold:)

Vi har 2 raindrop fontæner og tre katte.[/QUOTE]

Ann, hvordan er de Raindrop fontæner. Vi skal nemlig have købt en mere, og kan godt lide den pga. at den kan fås i rustfri stål
Er dog lidt bekymret for at den indholder så meget vand

/Jesper

[QUOTE=DK Ragsofsilk;1052174]Ann, hvordan er de Raindrop fontæner. Vi skal nemlig have købt en mere, og kan godt lide den pga. at den kan fås i rustfri stål
Er dog lidt bekymret for at den indholder så meget vand

/Jesper[/QUOTE]

For mig - den bedste vi har haft. Nem at tømme, nem at samle og nem at rengøre - og endda dekorativ. Jeg har den så i sort keramik. Der er lidt for meget laboratorie og skyllerum over den i stål for mig. Jeg er nok miljøskadet :slight_smile:
Vi har to, og ja, der er en del vand i - men ikke mere end i fontæner vi før har haft. Jeg tror ca 1,5 - 2 l? Man skal huske at pumpen ikke må blive blottet, så faktisk må jeg af og til efterfylde midt på dagen, når vandstanden daler for meget - og vi har som sagt to til tre katte. Men vi har også et tørt miljø, så en del fordamper også, men det er jo så også gavnligt.
Det er vigtigt at skille pumpen ad og afkalke den grundigt - for et af minusserne ved den fontæne - måske det eneste - er at det er ret svært at skaffe erstatningspumper, hvis den man har går i stykker. Og det gør den meget hurtigere, hvis den ikke bliver renset ordentligt. (Jeg har skiftet tonsvis af pumper i gamle dage, indtil jeg lærte det. Dengang brugte vi heldigvis fortæner, hvor det var meget nemmere med reservedele)
Vi har tidliger haft Drinkwell, Lucky Kitty, Fresh flow - og en mere, som jeg ikke husker navnet på. :slight_smile:

Tusind tak for jeres tilbagemeldinger.
Jeg prøver at skifte hveranden dag og rense een gang ugentlig, da vi endnu kun har een (lille) kat - og ser om det rækker.
Det er også en raindrop fontæne (dog i rustfri stål), jeg har købt. Tak for fif mht til afkalkning - men hvilke dele skal afkalkes, når man skiller den? Der står på den, at den kan tage 1.78 l., så det var meget godt gættet :smiley:

Det hele skal afkalkes - kort sagt :slight_smile: Skil pumpen helt ad.

[QUOTE=En forhenværende brugerLyngby;1052210]Tusind tak for jeres tilbagemeldinger.
Jeg prøver at skifte hveranden dag og rense een gang ugentlig, da vi endnu kun har een (lille) kat - og ser om det rækker.
Det er også en raindrop fontæne (dog i rustfri stål), jeg har købt. Tak for fif mht til afkalkning - men hvilke dele skal afkalkes, når man skiller den? Der står på den, at den kan tage 1.78 l., så det var meget godt gættet :D[/QUOTE]

Du bør skifte hver dag. Dels fordi det anbefales og dels fordi som sagt, vandstanden må ikke blive for lav. Så larmer den og så kan pumpen brænde sammen.
Den er utrolig nem at skifte vand i, Du hiver stikket ud, holder på låget med begge hænder, hælder ud (som når du hælder vand fra kartofler :wink: ) og poster frisk vand i. Det tager 2 minutter. Max! :slight_smile:

Og jeg er enig - alt der har været vådt skal skilles og afkalkes.

//youtu.be/TYyTFv_u3Sw

Takker - det skal jeg nok. Min er sat til et sted, hvor jeg ikke lige kan hive stikket ud - men jeg har i stedet indsat en afbryder på selve ledningen. Jeg skal dog nok få det skiftet :slight_smile:

Okay - den havde jeg ikke forestillet mig :smiley:

Jeg har stort set aldrig brug for at afbryde på den måde du beskriver. Men jeg har brug for at tage hele fontænen fra og hen til vasken dagligt. Hvad gør du så når du skal rense pumpen? - den sidder jo fast i ledningen? Hvordan trækker du ledningen op af fontænen ved rengøring - den skal jo kunne komme gennem den smalle kanal, og det kan jeg slet ikke forstå med en afbryder på?

Næh, måske heller ikke supersmart. Havde ikke lige gennemskuet, at pumpen skulle op på den måde. Den kan stadig komme op - men ikke så langt væk. Resten af fontænen kan jeg jo sagtens tage fra, vaske og genfylde hver dag, da ledningen ikke er trukket gennem det lille hul (men går ud langs siden). Afbryderen er sat ind på ledningen ca. 20 cm. fra fontænen. Fungerer det ikke, er det ikke værre end, at jeg må finde en alternativ placering til den - jeg vil bare gøre rigtigt meget for ikke at se en ledning :slight_smile:

Er det muligt at klippe ledningen over et sted og montere et han og et hunstik, så du nemt kan tage den fra? :slight_smile:

Men det ville jo i givet fald skulle være et stik, der var så smalt, at det kunne komme gennem det lille hul - ville det ikke? Problemet er, at min ex tog imod pakken og samlede den. Det kunne have klædt ham at kigge i vejledningen inden han gik i gang med opgaven :mad:

Jeg aner intet om hvordan den fontæne ser ud - jeg tænkte bare, at eftersom du ikke kunne løfte pumpen op og rengøre den, så var det måske en ide at lave en samling med stik midt på ledningen, så den kunne løftes op til køkkenvasken. :slight_smile: Men måske har jeg misforstået hele konstruktionen. :høhø:

Ved ikke om du kan se det - men man kan skille top og bund fra hinanden, og rengøre disse (som hos alle andre) . Min ledning stikker ud langs højre side, hvor det korrekt skulle være trukket ud gennem et hul bagi.

[QUOTE=En forhenværende brugerLyngby;1052350]

Ved ikke om du kan se det - men man kan skille top og bund fra hinanden, og rengøre disse (som hos alle andre) . Min ledning stikker ud langs højre side, hvor det korrekt skulle være trukket ud gennem et hul bagi.[/QUOTE]

Jeg kan ikke se noget :wink: men var problemet ikke, at du ikke kunne tage PUMPEN op til en vask/bord og gøre den ren, fordi den hænger fast i en ledning? Hvis ja, så kan du jo gøre som jeg skrev før. :slight_smile: Så kan pumpen jo afmonteres.