Udstil i fife, avl i tica nogen måde det kan gøres

Er der nogen som helst måde man kan få lov at udstille sin kat i Fife og have sit opdræt i Tica uden at have opdræt i Fife. Tænker her de ikke godkendte/midlertidig godkendte racer som Selkirk rex.

Er der et smart paragraf man kan bruge til dette :gruble:

Ved ikke noget om det, men hvorfor udstille i Fife, hvis din kat er reg i Tica og det er der evt afkom skal registreres? :slight_smile:

[QUOTE=tzari;953694]Er der nogen som helst måde man kan få lov at udstille sin kat i Fife og have sit opdræt i Tica uden at have opdræt i Fife. Tænker her de ikke godkendte/midlertidig godkendte racer som Selkirk rex.

Er der et smart paragraf man kan bruge til dette :gruble:[/QUOTE]

Du kan sikkert finde et hul et eller andet sted, det er før set. Men der går nok ikke længe før det er lukket og lidt til så!

Hvorfor ikke bare vælge forbund og så gøre tingene efter bogen, fremfor at lede efter smarte paragraffer :slight_smile:

Reklame for racen og samtlige hobbyudstillinger og racefremvisninger er jo i Fife regi.

[QUOTE=En forhenværende bruger;953701]Du kan sikkert finde et hul et eller andet sted, det er før set. Men der går nok ikke længe før det er lukket og lidt til så!

Hvorfor ikke bare vælge forbund og så gøre tingene efter bogen, fremfor at lede efter smarte paragraffer :-)[/QUOTE]

ja det var også min tanke… hvorfor lede efter smuthuller af den slags :? det forstår jeg helt ærligt ikke :S

Ser du det sådan, så er valget vel let? Det må jo så være FIFe du skal vælge som dit forbund :slight_smile:

Tja kort sagt sidder jeg med en langhåret huskat fordi FD er stærkt imod blodfornyelse(helt efter reglerne i de regi parringer er lavet). Som opdrætter(og kælekat ejer) er den tavle jeg sidder med ganske ubrugelig da ALT race kendetegn er systematisk fjernet. Har sat en person på sagen. Men da jeg snakker med en der måske vil starte opdræt ville jeg undersøge dette for hende.

det var noget af en udlægning :S

Jeg må tilstå at jeg bliver en anelse stød på mine manchetter af dette spørgsmål. Ja folk “snyder” og leder efter huller i reglerne, men hvorfor dog gøre det? Du har forelsket dig i Selkirk Rex - det sætter nogle begrænsninger i forhold til at konkurrere i Danmark hvor der kun afholdes 2 TICA udstillinger om året - men det må man jo acceptere og vægte kærligheden til “sin” race højere end det at konkurrere. Du kan jo stadig deltage på FIFe udstillinger og lave reklame for din race…det foregår bare udenfor bedømmelse, og det gør vel ikke reklameværdien for din race mindre eller har jeg misforstået noget?

Tja har beviset sort på hvidt på min pige. Men ville bare vide om man på nogen måde kunne undgå det. Desuden er der planer om et godkendelses show til selkirk rex. Der er det jo ret rart at vide om nogle af tica og cfa opdrætterne kan have katte med uden at disse opdrættere så SKAL have fife opdræt hvis de vil hjælpe deres race.

Jep og så skal min kat være om reg til felis danica. Havde dette så været en avls kat skulle alt avl på den dermed registreres og godkendes i Fife. Selvom jeg er uden for bedømmelse.

du kan jo udstille under op doors - men jeg ved faktisk ikke om open doors også “gælder” ved godkendelses show…

og nej - mig bekendt så står det vist ingen steder i FD vedtægter at de er mod blodfornyelse - faktisk så synes jeg da ofte at man ser præcis det modsatte i Fife og FD generelt at man i små racer kan hente “nyt” ind, når ellers argumentationen og planglægning er i orden for det!

Som sagt sidder pt med en kat der er langhåret huskat og ALT race kendetegn er systematisk fjernet fra hele tavlen og en kommentar om det er fordi der er lavet “racekryds” som det forklares.

Open door virker kun hvis jeg ikke er medlem af Fife overhoved. Folk kan jo godt have nogle godkendte racer de vil udstille i Fife selvom de har et opdræt af en ikke godkendt race i Tica.

Et råd er at finde sammen med andre selkirkopdrættere og udstillere og høre hvordan de gør…
Jeg gætter på at der arbejdes på at få Selkirk godkendt i FIFe og det betyder formenligt at man bør have kattene med på show i hvert fald i en periode inden evt godkendelse kan komme på tale… Racen bliver godt nok kun fremvist som ikke-godkendt lang/korthår, men der er jo intet som hindrer dig i at sætte et par skilte på buret til almindelig oplysning :slight_smile:
Om du vil være omfattet af reglerne for Open Doors (med mindre du da er medlem af en hovedklub under FD) ved jeg ikke - din kat kan jo netop ikke opnå certifikat… Der må du nok henvende dig til enten en af hovedklubberne under FD eller måske FDs FU, for at få en afklaring,

Du kan prøve at kontakte Conni Nissen herinde… hun har i flere år haft Singapura - og både opdrættet og udstillet disse inden deres endelige godkendelse indenfor FIFe. Hun kan sikkert komme med nogle gode råd om hvordan du kan gå frem…

Hvis du læser FIFe’s regler om godkendelse af en ny race…du kan læse dem her:

Derfor er katten stadig underlagt at vil den have kuld SKAL dette registreres og godkendes i Fife. Hvilket jeg jo kan se er ret svært med den respons jeg har fået på den “tavle” jeg har fået på min “huskat med en masse racemix”. Hende jeg snakker med havde forelsket sig i en fife godkendt race og ville da undres hvis hun ikke også får en af denne race sammen med selkirks. Hvis hun finder ud af det er det hun vil. Synes det er en interessant problem stilling for tvivler på hun er eneste der er forelsket i flere racer. Derfor jeg spørger FØR det er relevant så jeg kan guide hende lidt.

Nåja conni havde jeg da glemt tak for tippet :slight_smile:

Snip fra FU referat 26.12.2012
"Medlem ønsker at starte Toygeropdræt, men iflg FIFes regler kan denne race ikke godkendes. Et
flertal beslutter, at de dermed ikke længere kan være medlem af en FD-klub.
"

[QUOTE=milos mor;953730]Snip fra FU referat 26.12.2012
"Medlem ønsker at starte Toygeropdræt, men iflg FIFes regler kan denne race ikke godkendes. Et
flertal beslutter, at de dermed ikke længere kan være medlem af en FD-klub.
"[/QUOTE]

Ja… men det er Toyger!
Grunden til at FIFe ikke vil godkende opdræt af den race, er at de anses for at være en hybridrace fordi der er krydset bengal ind i dem,

Det forekommer ikke hos Selkirks, hvor de anerkendre udkryds er brite eller perser…

Jep og exotic.
I tica også langhårs brite(highlander) og himalaya(masket perser)

Jep, men så må man vel registrere afkom af ikke godkendte racer som XSH i FIFé og afvente et godkendelsesshow og derefter søge dem omregistreret, eller?