Udstilling i FIFE og TICA

Jeg løber lidt vild i det med Tica og fife eller hvad pokker det altsammen betyder, hvor kan man læse om alt dette?? hvis nu jeg på et tidspunkt kunne få lyst til at udstille min Bamse, som blandingskat/huskat, det lyder altså så hyggeligt :slight_smile:

Læs om TICA på www.tica,org eller www.viking-cats.dk
Læs om FIFe på www.fifeweb.org eller www.felisdanica.dk

[QUOTE=dkkorat;969041]Læs om TICA på www.tica,org eller www.viking-cats.dk
Læs om FIFe på www.fifeweb.org eller www.felisdanica.dk[/QUOTE]

Og det ser jo meget forvirrende ud med det hele på én gang - men det er udmærket til at give et første overblik. Du vil så sikkert stå med en masse spørgsmål - og det kan Kattegale klare.
Hvis du beslutter dig for at prøve, vil der også være hjælp at hente med praktiske ting fra de erfarme her - og du kan også bede om at få bur ved siden af én du kender. Vasken plejer at skræmme folk lidt på forhånd, men hvis Bamse skal have bad, har du da den fordel, at han ikke er vandskrækker… :smiley:

Nu ved jeg ikke hvor i landet du bor, eller hvor langt du vil køre for at udstille :slight_smile:
Men Tica har ikke mange udstillinger i jylland :slight_smile: Bare lige en info :slight_smile:

Du kan læse om at udstille huskat i FIFe på www.gizzemissen.dk og www.thunderstone.dk :slight_smile:

Hvis du vil udstille ham vil jeg råde dig til ikke at vente for længe med at komme i gang.

Jo ældre de bliver, jo større er chancen for at de ikke bryder sig om det. De skal helst vænnes til det fra de er små.

What?? Kan man udstille katte uden stamtavler?? Det troede jeg helt ærligt ikke…

Det lyder da helt vildt hyggeligt!

[QUOTE=Annika;969449]What?? Kan man udstille katte uden stamtavler?? Det troede jeg helt ærligt ikke…

Det lyder da helt vildt hyggeligt![/QUOTE]

Ja, det er ikke noget problem :slight_smile: Eller - det er i hvert fald ikke den manglende stamtavle, der kan give problemer, kun kattens eventuelle manglende lyst :wink:

Jikes, det anede jeg ikke. Det kunne være SÅ sjovt at prøve.

Hvor tidligt bør man starte? Og hvornår kunne det tænkes at være for sent at starte? Altså, jeg tænker på kattens alder.

Det er individuelt - jeg har med succes udstillet katte, der har været mere end 1 år første gang og jeg mener ikke, at Finn Frodes kat, Rags, havde været udstillet før han flyttede hjem til Finn Frode i en alder af (så vidt jeg husker) 4 år :slight_smile:

Iiihhh jeg skal så meget prøve det!! :slight_smile:

Mange mange tak for de gode svar, og jeg vil fluks gå ind og læse om det på de links I har givet :slight_smile: he he…nej, Annika jeg troede også kun det var for racekatte, og det lyder nemlig rigtig hyggeligt…

[QUOTE=Annika;969458]Jikes, det anede jeg ikke. Det kunne være SÅ sjovt at prøve.

Hvor tidligt bør man starte? Og hvornår kunne det tænkes at være for sent at starte? Altså, jeg tænker på kattens alder.[/QUOTE]

Det er rigtig hyggeligt :slight_smile: Men så tidligt som muligt, giver bedst chancer for resultat…
Min huskat Mea var lige knap 3 år da hun var afsted første gang, og det gik faktisk fint. Her ses hun på sin 2. udstilling til sceneshowet

Og Tina Gizzemissens Gizmo, som var en af DKs mest populære og mest showede huskatte, var første gang med da han var 5 år, og han var bare fantastisk til det :slight_smile:

Men generelt så er det virkelig, at man skal have dem afsted som killing for at opnå en kat der kan lide det bedst muligt :slight_smile:

du kan også læse mere om Tica / Viking Cats her, der er en artikel sidst i bladet :slight_smile:

Viste du at blandt de 20 mest vindende katte uden stamtavle er de 6 danske? Vi klare os faktisk ret godt :slight_smile:

Vi er åbenbart gode til at producere flotte huskatte :slight_smile:

Dumt spørgsmål måske… Men når der indenfor huskatte ikke findes nogen form for racestandard - hvad bliver der så kigget på og vurderet ud fra? :slight_smile:

iih, jeg må hellere til at melde mig til en af klubberne. Kan se, at TICA bliver anbefalet - er det en generel holdning? :slight_smile: Det bliver dog først i det nye år, at der bliver tid og penge til den slags show, men så har jeg da masser af tid til at forberede :slight_smile:

Annika - Hos FIFe er det groft sagt harmoni, kondition og temperament der vurderes på :slight_smile: Og så også hvad lige den dommer opfatter som “en rigtig huskat” :slight_smile:

Og med kondition mener du passende muskel- og fedtmasse osv?

Ja, og hvor flot pelsen står :slight_smile:

du kan læse hvad Tica dømmer efter her

Ingen døve katte :slight_smile: Og alle hvide katte skal have hørecertifikat :slight_smile: