Udstilling og halefejl

Theo og Milou skal jo udstilles i Dragør om lørdagen. Jeg er kommet lidt i tvivl om hvor meget Theos halefejl (knæk på det yderste led) egentlig kommer til at betyde…
Han er jo kastrat, men en fejl er vel en fejl? Hvor højt vil han kunne placere sig? Kan han overhovedet vinde over én uden halefejl, eller hvordan?

Håber nogen kan oplyse mig:)

Det afhænger meget af dommeren, men så længe han deltager i killingeklasse er det en fejl, for der skelner man ikke mellem fertile og kastrater.
Når han bliver 10 mdr, har det ikke længere betydning.

Som Vivi siger, det tæller ikke i kastratklasserne, men afhængig af hvor emsig dommeren er kan det komme til at tælle i killinge- og ungdyrsklasserne. Det er dog meget forskelligt fra dommer til dommer hvor meget de vægter fejlen.

Okay. Tak for svar :slight_smile: Det er et MEGET lille knæk, og man kan faktisk ikke altid mærke det, så jeg må håbe på det bedste. Det skal selvfølgelig nok passe at det er ekstra tydeligt lige på en udstilling:D

Det er ikke alle dommere der mærker meget på halen for at tjekke knæk, mest for at tjekke længden, men som de andre skriver så tæller det ikke så meget i kastratklasserne

Nu stiller han op i killing, men ER jo kastreret…gør det nogen forskel?

Desværre ikke. Der skælnes ikke mellem kastrater og ikke kastrater i killinge- og ungdyrsklassen. Det er først når de er over 10 måneder det tæller.

Nej i killingeklassen er alle ens, uanset om de skal bruges i avl eller ej.

Okay :slight_smile: Mange tak for svar.

Men nu kan du jo prøve og tage ham med og se hvad dommeren siger. Opdager dommeren og dommeren dømmer ned på det så er der ikke meget at gøre. Men dommerne dømmer meget forskelligt og nogle er mere strikse end andre

Ja det er også det jeg har tænkt mig :slight_smile: Hvis det bliver et problem venter jeg bare med at udstille igen til han bliver 10 måneder :slight_smile:

[QUOTE=Vivi_Fletcher;904662]Det afhænger meget af dommeren, men så længe han deltager i killingeklasse er det en fejl, for der skelner man ikke mellem fertile og kastrater.
Når han bliver 10 mdr, har det ikke længere betydning.[/QUOTE]

Mmm ja og nej. For nej, det er ikke en diskvalificerende fejl, men det vil ofte betyde at katten ikke vinder alligevel.

Ib blev jo NOM begge dage i Vrå, trods sit kaleknæk, hans er også bare lige det yderste led, men hver gang tabte han på scenen på grund af det &%#/ knæk (til Ozzy, så det var til at bære L) - men han tabte PÅ GRUND AF knækket, for på alle andre punkter kunne dommerne bedre li’ ham end Ozzy. Ingen af de to er superstars, udstillingsmæssigt, men lige der ved jeg at det var knækket der gjorde udslaget.

Det er i øvrigt også ok i mine øjne. Hvis man har to katte der “står lige” med hensyn til point, og den ene så har haleknæk, så BØR det være de “perfekte” der vinder.

Det er i øvrigt også ok i mine øjne. Hvis man har to katte der “står lige” med hensyn til point, og den ene så har haleknæk, så BØR det være de “perfekte” der vinder.

Klart nok. Det ville også være tosset andet :slight_smile: