Udstilling og vaccinationer

Hejsa

Jeg har et par spørgsmål, som jeg gerne vil høre folks erfaring og mening om:

A) Skal man udstille en avlskat?
B)Hvad er formålet med at udstille bortset fra reklameværdien? Og det, at det er sjovt for ejeren?

C)Hvilke vaccinationer osv skal være på plads før en kat kan udstilles og hvor gammel skal en killing være før den kan udstilles? (Ikke kuld men en killing -ikke neutraliseret).

D) Hvornår udstiller man et kuld? Alder… Skal alle i kuldet med? Udstiller I kuld? - hvorfor/Hvorfor ikke?

E)Hvis jeg kommer med vores snowie, hvad sker der så rent konkurrencemæssigt? Jeg mener - hvis den er eneste snowshoe på en udstilling? Er det ikke lidt tamt?

F)I TICA-regi vil vores kat så skulle konkurrere mod alle andre korthårs også og ind i mellem mod alle racer i en pærevælling? Det lyder jo umiddelbart lidt mindre tamt…

G)Findes der gode bøger/litteratur om udstillinger af katte som der gør med hunde, hvor jeg kan læse mere?

MVH

A) Skal man udstille en avlskat?

Nej

B)Hvad er formålet med at udstille bortset fra reklameværdien? Og det, at det er sjovt for ejeren?

Ja hvis katten klarer sig godt - har man killinger til salg et det oplagt at vise “flaget”

C)Hvilke vaccinationer osv skal være på plads før en kat kan udstilles og hvor gammel skal en killing være før den kan udstilles? (Ikke kuld men en killing -ikke neutraliseret).

Killingen skal være fyldt 3 måneder og have mindst een vaccine der er mindst 15 dage gammel

D) Hvornår udstiller man et kuld? Alder… Skal alle i kuldet med? Udstiller I kuld? - hvorfor/Hvorfor ikke?

Der skal være mindst 3 killinger - man behøver ikke tage alle med. Kuld kan udstilles mellem 3 og 4 måneder.

Jeg har udstillet kuld, men gør det helst ikke da de kun kan udstilles mellem 3 og 4 måneder. Immunforsvaret er ikke i top - og med en mindst 15 dage gammel vaccine er chancen for at medbringe en killing med dårlig vaccin dækning temmelig stor

E)Hvis jeg kommer med vores snowie, hvad sker der så rent konkurrencemæssigt? Jeg mener - hvis den er eneste snowshoe på en udstilling? Er det ikke lidt tamt?

Jo - katten får sikkert sit certifikat uden at have været i konkurrence med nogen

F)I TICA-regi vil vores kat så skulle konkurrere mod alle andre korthårs også og ind i mellem mod alle racer i en pærevælling? Det lyder jo umiddelbart lidt mindre tamt…

de bedste af dommerens korthår konkurrer jo med hinanden når den bedste udtages

G)Findes der gode bøger/litteratur om udstillinger af katte som der gør med hunde, hvor jeg kan læse mere?

Ikke mig bekendt

Og mine svar er vedr. FIFe udstilling

A) Jeg vil personligt foretrække et par gange eller tre, hvis kattens temperament er til det. Men nødvendigt er det jo ikke.

B) Du får (typisk) input fra andre med kendskab til racen og en kvalificeret (må man regne med) udtalelse ang. kattens type ifht. racestandarden. Man kan ofte se sig blind på nogle ting ved egne katte :slight_smile:

C) En killing skal ifølge reglerne bare være vaccineret én gang og der skal være gået 15 dage siden. Hvad der så faktisk er mere fornuftigt for killingens skyld er selvfølgelig, at den er færdig vaccineret.

D) 3-4 måneder, så vidt jeg husker. Forstår ikke hvorfor det ikke er 3-5 mdr f.eks., men sådan er der så meget ang. reglerne. Pointen med det er at have det mest harmoniske kuld, der skal være min. 3 killinger. Er faktisk i tvivl om hvorvidt alle skal med.

E) Tjaeh, du vil nok glæde mange der gerne vil se en snowshoe. Og nej, du har sikkert ikke nogen at konkurrere med i klassen, men NOM og BIS kører du jo mod andre racer. Diego har næsten altid været ene røde kastrat han i hans klasse, så det er at have en overpopulær race er ingen garanti mod konkurrence i klassen :wink:

F) TICA udstillinger er spændende, jeg har dog kun været med til en for 1 år siden, så mere erfarne må lige svare der.

G) Der findes flere gode tekster på hjemmesider rundt omkring, der er også et afsnit i FD’s racebøger (om udvalgte racer) så vidt jeg husker, om fifé udstillinger. Men det er nu ret nemt at udstille og ikke så meget noget man behøver læse om, synes jeg :slight_smile:

Tak for rigtig gode svar:-)

[quote=lenschow;248891]
A) Skal man udstille en avlskat?[/quote]

Nej, man kan sagtens have en god avlskat, der ikke er udstillingsegnet.

[quote=lenschow;248891]
B)Hvad er formålet med at udstille bortset fra reklameværdien? Og det, at det er sjovt for ejeren?[/quote]

Formålet for en opdrætter, er vel at se om katten lever op til racens standard, hvordan ens egne katte ligger i forhold til de øvrige i racen osv.

Har du en ny race, vil jeg nok mene, at udstilling er et must - et af dine hovedformål må være at udbrede kendskabet til racen.

FIFe reglerne siger min 1 vaccination mindst 14 dage før en udstilling, killingen skal være min 3 mdr gammel.

FIFe: Et kuld skal være mellem 3 og 4 mdr. Der skal udstilles min. 3 killinger, man kan godt vælge de dårligste fra, hvis man har mere end 3 i kuldet.

Jeg har selv udstillet kuld et par gange, men kun, hvis det har været for at sælge dem.

Tja … er den godkendt i FIFe eller mener du på TICA-show?
Begge steder konkurrerer den jo mod øvrige korthårsracer. I FIFe til NOM i TICA i de forskellige ringe.

Som sagt - det gør den begge steder, bare på forskellige måder.

Tror jeg ikke.

ad A+B (de hænger sammen)) som ny opdrætter og udstiller er udstilling af avlskatte for forskellige dommere et ganske vigtigt redskab at lære om sin race på - især hvis man har en ganske ukendt race. Efterhånden som man har været med i nogle år og kender sin race mere indgående, kan man godt opdrætte uden at udstille sine avlskatte - derimod er det stadig vigtigt at udstille afkom, så man kan får en fornemmelse af, hvor racen og ens opdræt er på vej hen.

C+D har andre svaret udmærket på :slight_smile:

ad E) Eftersom SNO er en godkendt race, konkurrerer den på lige fod med dommerens andre korthårskatte om NOM og evt BIS. Om det er “tamt” at udstille, fordi ens kat er den eneste i racen på en udstilling, kommer IMHO helt an på, hvorfor man egt udstiller. Jeg udstiller ofte den eneste KOR, hvilket jeg gør med glæde, da det er sjovt at vise publikum min smukke og skønne race:love: Vil jeg have konkurrence og møde ligesindede KOR entusiaster (korateers som vi kalder os), tager jeg til udlandet - det vil du sikkert også opleve at skulle.

F kan kun du svare på - hvorvidt det er mere eller mindre “tamt” at udstille i TICA end i FIFe… det er to vidt forskellige systemer IMHO.

ad G) det bedste, jeg kan anbefale dig, er at gå ind på de forskellige forbunds hjemmesider at læse om udstillingerne der.

Snowshoe er fuldt godkendt i både FIFe og TICA.

det r ikke et krav at udstille en vlskat sådan som det er med hunde- de skal ikke godkendes. men titler bliver påført killingers stamtavle- og det er jo god reklame. samtidig er det rart at få en vurdering løbende synes jeg- især hvis man er grøn. katten ændre sig meget det første 1½ år. min brune gik fra at have en lang hale til alt for kort, øjenfarven ændrer sig. og da hun var teenager lignede hun honestly en bukket sommerhat.

for mig der har en “ener” er det at udstille for at vise hende frem- min rynke kan jo ikke engang blive nomineret. men det at fortælle om hende, få hende bedømt, og vise flaget er vigtigt for mig

Jeg har en kommentar til det med sikkerhed for få certificat, det er ikke altidman kan vøre sikker på at får det, jeg har da lige været på en udstilling hvor hankatten i den gruppe min undercover er i ikke fik certificat, og det var begge dage han ikke fik det…

Så den er altså ikke sikker…
plus katten skal jo være standard for sin for atfå sit certificat

Ja, man er ikke garanteret EP/EC bare fordi der ikke er konkurrence i klassen. Katten skal jo altså opnå et vist antal point for at få cert’et (hvilket blivere højere jo længere “ned” i klasserne man rykker)

Okay… Jeg synes også det lød rimeligt uretfærdigt det andet. Så falder idéen jo lidt væk.

Men det er rart at vi ikke BEHØVER udstille, for det interessere mig desværre ikke overhovedet. Ikke en gang at prøve.

Men jeg gør det nok alligevel fordi racen er lille…

Helle - Det gjorde det nemlig. Og jeg har oplevet katten som dommeren ikke ville give cert til og andre hvor dommere har sagt - nu får du det her i denne klasse, men katten “skal” ikke rykkes op i næste klasse :slight_smile:

Jeg vil anbefale dig at udstille især som ny opdrætter, man får altså meget ud af det selvom man ikke er interesseret. Og jeg vil anbefale dig at gøre det fra mens katten er ung :slight_smile:

[quote=lenschow;249054]Okay… Jeg synes også det lød rimeligt uretfærdigt det andet. Så falder idéen jo lidt væk.

Men det er rart at vi ikke BEHØVER udstille, for det interessere mig desværre ikke overhovedet. Ikke en gang at prøve.

Men jeg gør det nok alligevel fordi racen er lille…[/quote]

Helle,
Hvordan vil du lære om din race, hvis du ikke vil udstille og dermed få en vurdering af din/e kat/te? Det er ofte på udstillinger, man skaber kontakter indenfor sin race og danner sig et indtryk af sit eget opdrætsideal indenfor racen. Billeder kan ikke gøre det alene - billeder er kendt for at “snyde”.

Jeg skulle lige til at skrive noget lignende med jer to, Eva K og dkkorat.

Jeg ville aldrig ikke udstille min første avlskat, for selvom den måske ikke vinder, så kan man stadig sammenligne med de andre i racen. Hvis der ikke er katte indenfor racen at sammenligne med, ville jeg også føle mig nødsaget til at tage til udstillinger hvor der var (evt i udlandet).

Hverken for æren, hædren eller reklamens skyld eller fordi jeg har særlig meget tillid til konkurrenceformen, men fordi JEG må se hvad der er derude, og vide hvad jeg synes om.

Jeg er ikke opdrætter - bliver det aldrig… men jeg er en af dem, som skal købe opdrætternes “produkter”… og jeg stiller krav :wink: netop pgr min erfaring i katteverdenen…

[B]A) Skal man udstille en avlskat?

[/B]Nej - man skal ikke… men for en ny opdrætter bør udstilling være et must… Det er her opdrætteren kan få en ide om, hvorvidt han/hun er på rette spor mht opdrættet og de anskaffede avlsdyr.
Selv en elendig bedømmelse hos en kvalificeret dommer er en god ting i den forbindelse… det vil give opdrætteren nogle fingerpeg om, hvad katten indeholder og mangler og måske være en hjælp mht udvælgelse af parring.

B)Hvad er formålet med at udstille bortset fra reklameværdien? Og det, at det er sjovt for ejeren?

Se mit svar ovenfor… det er efter min mening nok det vigtigste for en opdrætter. At have det sjovt er i den forbindelse en biting…
Dertil kommer muligheden for kontakt med ligesindede og andre opdrættere af ens race…
På udstilling vil man også have mulighed for at sammenligne sin egen kat med andre katte fra racen… nogle ting ses bedst med fingrene :slight_smile:

C)Hvilke vaccinationer osv skal være på plads før en kat kan udstilles og hvor gammel skal en killing være før den kan udstilles? (Ikke kuld men en killing -ikke neutraliseret).

Andre har givet svaret…

D) Hvornår udstiller man et kuld? Alder… Skal alle i kuldet med? Udstiller I kuld? - hvorfor/Hvorfor ikke?

Du skal være opmærksom på at der er forskellige regler…
I Fife kan du udstille kuld… det kan du ikke i TICA…
Nogle opdrættere udvælger omhyggeligt de bedste i et kuld, andre tager revl og krat med…
Elers har andre svaret på spørgsmålet…

E)Hvis jeg kommer med vores snowie, hvad sker der så rent konkurrencemæssigt? Jeg mener - hvis den er eneste snowshoe på en udstilling? Er det ikke lidt tamt?

Det kommer meget an på din kats udseende… altså om det bliver en tam forestilling.
Men du skal være opmærksom på at i Danmark findes nogle af Europas bedste abyer, russere, og briter… der vil være hård konkurrence både om Nomineringen og BIS! Og du skal ikke regne med noget som helst…

F)I TICA-regi vil vores kat så skulle konkurrere mod alle andre korthårs også og ind i mellem mod alle racer i en pærevælling? Det lyder jo umiddelbart lidt mindre tamt…

Det som gør TICAudstillingsformen anderledes for mig, er muligheden for at komme til flere dommere på en dag…
Jeg har udstillet en sort skovkat hos TICA… og det er pærelet at blive Best of Colour, når der ikke er andre (og ens kat ellers er pæn), ligesom der er andre kategorier, hvor jeg ikke syntes at det var vanskeligt at få et godt resultat (vi skiftedes med en hvid hunkastrat om at blive best of division, tror jeg det hedder?)… Om katten bliver udtaget til en Final - det er lige så usikkert som i FIFeregi!
Jeg er dog ikke særligt godt inde i TICAs udstillingssystem, så en reel sammenligning er jeg ikke kvalificeret til…
Dog - netop fordi der er flere ringe på en dag, så sker der mere hos TICA… men det kræver dælme en kat med et supergodt temperament!

G)Findes der gode bøger/litteratur om udstillinger af katte som der gør med hunde, hvor jeg kan læse mere?

Politikkens Kattebog har et afsnit om udstilling i FIFe… På VikingCats hjemmeside er der en forklaring ang TICAshowformen…
Og egentlig er det umuligt at forklare hvordan en udstilling foregår… det skal opleves - helst med egen kat :slight_smile:

Vi har også tænkt os at gøre det da:-) Rolig nu…

Det er bare ikke noget jeg brænder for at gå og gøre. Det er da en ærlig sag at have det sådan med en ting. I hvert tilfælde er det sådan jeg har det.

Måske ændre det sig? Det ved jeg ikke, men tænk sig: Jeg finder det at udstille dybt uinteressant og de gange jeg har været på udstillinger som hjælper har jeg kedet mig efter 2 timer:-)

Sådan forholder det sig med mig - det kan jeg ikke gøre for.

Men som jeg skriver helt i starten så kommer vi skam. Jeg skal nok også forsøge at smile:-) haha

Nej spøg til side - vi kommer for at få vurderingen og der er også planer om udlandet. Det sidste bliver vi nødt til jo. Ganske som vi besøger andre opdrættere i udlandet løbende.

Det er ren logik i min verden - men derfra også til at juble over at skulle udstille, er der langt i min verden lige nu.

Måske ændre det sig:-)

Snowshoe er kendetegnet ved en bombesikker personlighed. Den skulle være nem at udstille.

Lad os håbe det - tvinges skal den nemlig ikke:-)
Det er spændende om jeg bliver bidt af det:-)

MVH

lige en bemærkning med kuld - det går på ensartethed - altså at medbringe det der ligner hinanden mest.

Ja, det synes jeg, at man bør, især hvis man er ny.

Det kan faktisk også være sjovt for kattene. :wink: Og så er det en rigtig god måde at skabe sig et uundværligt netværk.

En killing skal være tre måneder i FIFe og fire måneder i TICA.

Man kan kun udstille kuld i FIFe. Det skal være mindst tre killinger, i alderen 3-4 måneder. Jeg udstiller sjældent kuld, fordi jeg ikke bryder mig om at udstille mine killinger, før de har fået deres anden basisvaccine. Men hvis det en gang i mellem flasker sig, så jeg kan udstille et kuld få dage inden deres 4 måneders fødselsdag, så kan det være rigtig hyggeligt. :slight_smile:

Jo, det kan godt være en lidt tam fornemmelse at mangle konkurrence, hvad forbund man end er i, men man er jo ikke herre over, hvad andre tager med af konkurrence til ens kat. :wink:

Ikke ligefrem pærevælling, nej, men jo, konkurrencen er bredere i TICA end i FIFe. Dog skal katten være fin for at gå videre i konkurrencen - man er ikke garanteret finals, bare fordi man har den eneste af en given race.

Det tror jeg ikke, men google er din ven. :smiley:

Jeg læser med og lære en masse - I skal have tusind tak alle sammen:-)

KH