Udvælgelse af avlsdyr

Som kælekatteejer har jeg tænkt på, hvordan I opdrættere udvælger de killinger, I sælger videre som katte til avl. Her tænker jeg først og fremmest på de opdrættere, der ikke deltager på udstillinger og der får bedømmelser af de killinger, der er tanker om at sælge til avl. Jeg synes egentlig at det burde være et krav, at avlsdyr skulle godkendes til avl på flere punkter og et minimum krav skulle vel være, at de er så tæt på den racetypiske standard som overhovedet muligt. Jeg har på fornemmelsen, at en del opdrættere faktisk ikke selv er i stand til at vurdere dette inden de sælger katte til avl.

Eller er der noget, jeg har fået helt galt i halsen?

May-Britt jeg kan delvis give dig ret …Jeg mener dog ikke at et godt udstillings bedømmelse er nok til at betegne en god avlskat. jeg mener sundhed i linjerne, og et godt og stærk psyke er meget bedre at ‘avle’ på …

Men nu sælger jeg slet ikke killinger til avl, og kommer sikkert heller ikke til det foreløblig.

Jeg er ganske enig med dig i at det med sundhed og psyke. Det vægter jeg selv højere end noget andet - og vores katte er (udover Hjalte) bestemt ikke egnet til avl set udfra de racetypiske træk. Nu kender jeg mest til MCO og NFO og indenfor disse to racer, er der vist mange forældredyr som slet ikke burde have været forældre. Og er en opdrætter ikke dygtig nok til at udvælge racetypiske katte der sælges til avl, kan en anden opdrætter som har tillid til personen de køber af jo komme rigtig galt fra start.

jeg har kun været på en udstilling en gang, men jeg er tilmeldt til ålborg og skal nok også tilmeldes andre steder…

Jeg er ny… så jeg lytter og spørger gerne erfarne opdrætter om hvad der gør en kat god. Derudover sender jeg billeder til andre opdrætter jeg kender for at høre hvordan de vurdere mine killinger (ikke kun danske), så jeg ved hvad de ser som fejl og hvad de synes er godt… På den udstilling jeg var med på lyttede jeg nøje til hvad min mentore fortale mig om de katte der var i burerne og hvad dommerne sagde…
Ellers bruger jeg google til at se hvordan mønstre og typer skal se ud. Der er mange billeder af championskatte.

Jeg udvælger avlsdyr ud fra linjer. Jeg ved at det er nærmest umuligt at ramme standarten, med langhårede orientaler, så lige nu vil jeg helst have nogle linjer jeg kender. Jeg har fået en hollansk pige som i mine øjne er perfekt. Jeg har fået andre til at se på hende og kommentere hende. De ting der bliver sagt er tit ting jeg godt ved fordi de skiller sig ud fra billeder eller andre katte jeg har mødt…

Jeg bliver en som man kommer til at kunne se på udstillingerne, men det er mest fordi at jeg synes at det hyggeligt at møde andre opdrætter.

Jeg bliver nok nød til at sælge avldyr da der ikke er mange langhårs opdrætter, så jeg må stole på mine mentore og de erfarne opdrætter der vil købe killinger ved mig… Det vigtigste for mig er at de avlsdyr jeg sælger er stærke i psyke og fysik, er de ikke det, vil jeg aldrig sælge dem til andet end kæl

Jeg er ganske enig med dig i at det med sundhed og psyke. Det vægter jeg selv højere end noget andet - og vores katte er (udover Hjalte) bestemt ikke egnet til avl set udfra de racetypiske træk. Nu kender jeg mest til MCO og NFO og indenfor disse to racer, er der vist mange forældredyr som slet ikke burde have været forældre. Og er en opdrætter ikke dygtig nok til at udvælge racetypiske katte der sælges til avl, kan en anden opdrætter som har tillid til personen de køber af jo komme rigtig galt fra start.[/quote]

Nogle gange kan de grimmeste forældre give de smukkeste børn… Nu har jeg fået to kuld og hver gang har en af killingerne været bedre end sine forældre…

Jeg er ganske enig med dig i at det med sundhed og psyke. Det vægter jeg selv højere end noget andet - og vores katte er (udover Hjalte) bestemt ikke egnet til avl set udfra de racetypiske træk. Nu kender jeg mest til MCO og NFO og indenfor disse to racer, er der vist mange forældredyr som slet ikke burde have været forældre. Og er en opdrætter ikke dygtig nok til at udvælge racetypiske katte der sælges til avl, kan en anden opdrætter som har tillid til personen de køber af jo komme rigtig galt fra start.[/quote]

Nogle gange kan de grimmeste forældre give de smukkeste børn… Nu har jeg fået to kuld og hver gang har en af killingerne været bedre end sine forældre…[/quote:3ccf1i4d]

Ja, og i den retning er det jo så, at man skal have rigtig meget forstand på det med at granske i stamtavlerne.

Jeg kunne frygte mest, at ikke racetypiske katte bliver solgt til HELT nye opdrættere - Opdrættere som ikke har øjne og erfaring til selv at spotte hvad en god avlskat gerne udseends-mæssig bør og skal se ud …Og så kører rouletten. Jeg ville nu ALDRIG selv vælge en avlshun med godt udseende på bekostning og sundhed og psyke.

Nogle gange kan de grimmeste forældre give de smukkeste børn… Nu har jeg fået to kuld og hver gang har en af killingerne været bedre end sine forældre…[/quote:2o5mtaqn]

Ja, og i den retning er det jo så, at man skal have rigtig meget forstand på det med at granske i stamtavlerne.[/quote:2o5mtaqn]

Hvis man laver en total udparring, så er resultatet / killingerne ekstra spændende …Dvs. man her vel ikke rigtig kan regne sig frem til hvad resultatet hvad udseendet angår - Hvorimod hvis man bliver i linjerne, så ved man som regel at de positive sider bliver forstærket - Men må bare aldrig glemme, at hvis der gemmer sig noget negativt i linjerne, så kommer det jo osse tilbage med dobbelt styrke.

Min planlagte parring med Gaia, har en indavls-procent på knap 10 …Det er holdbart for mig, da de sammenfald der er i linjerne lægger langt ude. Jeg synes jo Gaia er gudesmuk og indeholder alt hvad jeg ønsker mig hvad angår type / mønster / pels …Dog er jeg godt klar over, at hun godt kunne ha’ størrer øjne for at være helt perfekt, og klart jeg så vælger en parringshan med STORE øjne, for at opveje Gaia’s ‘mangler’ på hendes kommende killinger.

Hmm jeg kan nu godt forstå hvor Maj-Britt S vil hen, det er da lidt underligt at i katte verden ER det UDENLUKKET opdrætteren der bestemmer hvilken kat der er egnet til avl og ikke er. Hvis man tager hunde (DKK) SKAL hver enklet hund leve op til standarden og derved opnå en bestemt placering på en udstilling, der er så også andre krav hunden skal opfylde. Heste skal,så vidt jeg ved kåres, for at få stambog på den på dens afkom.

Så hvorfor ikke også katte???

Hvis vi nu antager at sundhed og psyke er som det skal være, hvorfor skal typen så ikke også være der?
Hvorfor skal man kunne komme i tvivl om hvilken race det er?
Hvorfor er det KUN opdrætteren der bestemmer hvad der kan avles på?
Hvorfor er der ingen krav til katte overhovdet? Bortsetfra standraden som man kan tolke som man selv vil…

Nu er jeg selv opdrætter af MCO og hvis I tager en tur på de forskellige HP ville I kunne se der er utrolig meget forskel på de forskellige katte mht type og look, hvorfor??? jo fordi den ene opdrætter kan bedre li det ene look frem for det andet, men hvad er rigtigt???

Så hvorfor ikke lave et krav om at katten SKAL på udstilling og ex mindst få min en anden plads når den er kommet i åben.
På den måde ville vi også kunne undgå citat Alice “Jeg kunne frygte mest, at ikke racetypiske katte bliver solgt til HELT nye opdrættere - Opdrættere som ikke har øjne og erfaring til selv at spotte hvad en god avlskat gerne udseends-mæssig bør og skal se ud” Det kan godt være der kommer ikke racetypiske katte ud til nye opdrætter men men de ville ikke kunne avles på, hvis de ikke kan opnå min 2 plads på udstilling.

Ved godt at hvis vi skulle til det her ville det betyde et helt andet udstillingssystem, men helt ærlig hvorfor ikke? Hvis I sidder der ude og tænker “Nu raber det sq for hende” og “Nej det kan man ikke” Hvorfor?

Fordi en god udstillingskat ikke nødvendigvis er en god avlskat? Det kunne det blive…
Fordi så kan man ikke indføre nyt blod? Hmm kunne måske lave det sådan, at så længe det hedder F1, F2, F3 og F4 skulle de ikke på udstilling men når man er oppe på en 4 generation stamtavle burde den ligne den race man nu arbejder med, kunne også lave en kalsse helt for dem selv.

Så kom, fortæl mig hvorfor der IKKE skal være et krav til kattens type og look, andet end det opdrætteren selv sætter, ud fra standarden?

Hold da op - du rammer vist fuldstændig ind i mine tanker. Og jeg skal så lige tilføje, at mine tanker måske er præget af, at mine forældre i en lange periode opdrættede heste (Dansk Varmblod) og der skulle de jo til kåringer for at blive avlsgodkendte.

Bare lige et par tanker omkring dette…fra en der sjælen sælger ud til avl

Tusind tak for god information Merethe …Når du skitser det op på denne måde, så må jeg da erklære mig enig :-). Måske skal jeg lige tilstå, at jeg ikke aner en hujende fis, om hvilke krav der stilles indenfor hunde og heste racen, så derfor har jeg slet ikke anskuet tråden fra den rigtige vinkel :slight_smile:

Der har for mange mange år siden været en regel om at en kat skulle avlsgodkendes inden den kunne anvendes i avl, det er så mange år siden jeg ikke husker hvorfor det ikke blev videreført. Det var så vidt jeg husker en speciel klasse, og husker jeg ret var den ikke to potter p** værd.

Min personlige mening, jeg har avlskatte, som jeg ikke udstiller, der giver super afkom, men selv er de middelmådige. En avlsgodendelse ville have lukket for avl på de katte og de gener. Er det det vi vil - save den gren over vi selv sidder på …
Det gælder vel om at vide hvad man avler på - kender man sin stamtavler ved man nogenlunde hvad man kan forvente, også selvom katten selv ikke er et stjeneskud.

Det du her skriver Lis, det har jeg hørt andre sige og så er det, at man skal være så dygtig til at granske i stamtavlerne, så man VED hvad men har at gøre med. Det er ikke noget, en nybegynder kan dække sig ind uder. Og der ER altså mange nybegyndere … alt for mange indenfor visse racer efter min opfattelse. Noget i mig græder for at både NFO og MCO racerne kan være i fare for at blive “udvandede” på meget kort tid. Hvor er det altså trist, hvis min fornemmelse er rigtig.

Enig -thumbs

især også fordi at ikke alle katte er udstillings egnet. Og endnu mere er jeg enig fordi at man ved små racer kan være nød til at avle på noget som ikke er perfekt, fordi man ikke har andre muligheder og fordi at man mener at reesulatet af parringen vil være god…
Og hvordan vil det så ikke blive at gå på udstilling… Vil det så ikke blive sværer at kunne melde sig til fordi endnu flere vil af sted da de er NØD til det… Men jeg er alligevel også enig med Hayca, men jeg tror det vil være for svært at gennemføre så alle bliver tilfreds. For på den måde vil nogle fantasktiske avlsdyr også gå til spilde.

Hold da op - du rammer vist fuldstændig ind i mine tanker. Og jeg skal så lige tilføje, at mine tanker måske er præget af, at mine forældre i en lange periode opdrættede heste (Dansk Varmblod) og der skulle de jo til kåringer for at blive avlsgodkendte.[/quote]

Tænkte jeg nok :smiley:

Bare lige et par tanker omkring dette…fra en der sjælen sælger ud til avl[/quote]

Det du her skriver Lis, det har jeg hørt andre sige og så er det, at man skal være så dygtig til at granske i stamtavlerne, så man VED hvad men har at gøre med. Det er ikke noget, en nybegynder kan dække sig ind under. Og der ER altså mange nybegyndere … alt for mange indenfor visse racer efter min opfattelse. Noget i mig græder for at både NFO og MCO racerne kan være i fare for at blive “udvandede” på meget kort tid. Hvor er det altså trist, hvis min fornemmelse er rigtig.[/quote:388u90z8]

Jeg ville være grumme ked af katte jeg kunne se kunne bidrage mig meget i mit avlsprogram skulle kasseres fordi de skulle være avlsgodkendt. Det kunne være at lige præcis den kat var fri for et eller andet som var kedeligt at avle på men hyppigt set i racen. Ofte er det jo sådan at man nogengange af sunhedshensyn må gå på kompromis på typen og så arbejde videre derfra. Det valg syntes jeg vi stadig skal have og kan kun se det gavne racen i fremtiden.
Dem der udstiller ved, også at det ikke er helt forkert, at så vælger man bare den dag hvor lige præcis den dommer, der elsker de der f.eks. lidt mere bastande katte, skal avlsgodkende. Og hvad er det så værd?
De nye opdrættere, de har det ikke værre end vi andre havde det, faktisk har de meget nemmere ved at få fat oplysninger end jeg havde. Nogen vil få det lært, også deres stamtavler på godt og ondt, andre lærer det aldrig.
Nogen lufter FD arbejder på et mentorprogram.

Det var oz bare et ex på hvordan det bliver gjort hos hunde og heste :smiley:
Det jeg bare ikke forstår hvorfor er der ingen krav til avlskatte andet end dem vi selv sætter ud fra standarden?

Jeg snakker ikke om en avlsgodkendelse, for mig er en alvsgodkendelse en bedømmelse af kattens afkom, altså opfylder afkommet de krav der er if. standarden.
Det jeg snakker om er at, kan katten man avler på opfylde de karv der er if. standarden, Altså er det er værdig repræsentant af racen.
Kunne være dejligt at vide om også andre mener den overholder standarden :smiley: