Udvikling af foster?

Er der nogen der ved hvornår man i drægtigheden med en scanning kan se killingens hjerte slag?
Spørger fordi vi er lidt i tvivl om parrings datoen, og da vi var til scanning første gang kunne dyrlægen se hjertet slå og der sagde hun at hun var over 3 uger henne for først der kunne man se hjerte slag.

Nogen der ved noget om det?

Du kan muligvis se lidt her

og læse lidt her om forstres udvikling i livmoderen…

Mange tak, tror aldrig jeg får læst mig igennem det :frowning:

Jeg har ingen idé om hvornår man kan høre hjerteslag - jeg har kun fået scannet en kat een gang, og det var fordi killingen var død, så der var ikke noget hjerteslag …

Ud fra billedet kan du måske se, at 3-4 uger henne i drægtigheden, er det nemmest at skille fostrene fra hinanden og derved tælle dem. Om man kan skelne hjerteslag, har jeg aldrig spekuleret på.

Har lige kørt artiklen igennem lidt hurtigt. Omkring 14-15 dage udvikles hjerte og forskellige blodkar, men de er ikke adskilte/differentieret, det sker først v. 19-21 dage :slight_smile:

Tusind tak for de mange svar :slight_smile: så må fødslen ligge inde for de næste dage :slight_smile: spændende

Hjerteaktivitet kan ses ca. ved 3 uger; knogler kan ses ca. ved 7 uger. En meget dygtig dyrlæge (og jeg kender kun én, der kan det!) kan måle fosterets længde på kroppen og hovedet og også ud fra det anslå ret præcist hvor gammelt fosteret er.
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;582406]Hjerteaktivitet kan ses ca. ved 3 uger; knogler kan ses ca. ved 7 uger. En meget dygtig dyrlæge (og jeg kender kun én, der kan det!) kan måle fosterets længde på kroppen og hovedet og også ud fra det anslå ret præcist hvor gammelt fosteret er.
VH
Susanne[/QUOTE]

Jørgen Koch kan, han fandt nemlig vores L - kuld da mormissen var til HCM scanning. Vi havde på fornemmelsen at damen selv havde taget for sig af julegaverne. Vi fik endda - som andre stolte forældre :wink: - billedet med hjem af en af de små. Han målte meget præcist størrelsen på hjertet og killingen, og vi kunne så selv regne fødselsdatoen ud, som iøvrigt passede præcist!

Og Gustaf Valentiner-Branth på Bygholm i Horsens er den anden, der kan det lille julenummer :slight_smile: Har jeg også før haft fornøjelse af - han har 2 gange ramt nøjagtigt på dato! Men så tror jeg faktisk heller ikke der er andre i Danmark, der kan. Men ih hvor er det praktisk, at de kan :slight_smile:
VH
Susanne