Ugiftige planter der er lette at holde?

Gad nok vide, hvorfor det er så forskelligt, om misser gnaver i planter eller ej? :? Det har altså aldrig været slemt her i huset…

Jeg tænker, at mine måske får deres ‘gnaske-behov’ dækket ude i haven, hvor de har adskillige græstyper at mæske sig i…:høhø: Og nå ja, så har de jo også en stuebambus henne ved deres mad. :slight_smile: Men den er det nu kun Alban, der gider bide i…

[QUOTE=Diana F;911853]Gad nok vide, hvorfor det er så forskelligt, om misser gnaver i planter eller ej? :? Det har altså aldrig været slemt her i huset…

Jeg tænker, at mine måske får deres ‘gnaske-behov’ dækket ude i haven, hvor de har adskillige græstyper at mæske sig i…:høhø: Og nå ja, så har de jo også en stuebambus henne ved deres mad. :slight_smile: Men den er det nu kun Alban, der gider bide i…[/QUOTE]

Mine kommer jo ikke ud.

Nej, det er netop dét, jeg mener. :slight_smile:
Altså at misserne muligvis er lidt mere tilbøjelige til at gnave i stueplanterne, hvis ikke de har adgang til udendørs arealer. :slight_smile: Kan det mon ikke hænge sådan sammen?

Igen, tak for inputs. :slight_smile:

De to tykke er (u)heldigvis så gumpetunge, at jeg har flere steder der kan stå
planter, som de ikke kan komme i nærheden af.

Men jeg tør heller ikke giftige planter, for man ved jo aldrig - og jeg kan ikke
holde øje med dem altid.
På et tidspunkt flytter der jo forhåbentlig også en lidt mindre og adræt type
ind, og så er det rart at være på den sikre side. :slight_smile:

[QUOTE=Mega;911834]Kommer du på disse kanter, er du velkommen til at få en masse aflæggere af min Duftgeranium (Ørepineplante) at lege med.
Den skal nemlig igen, igen klippes stærkt tilbage.[/QUOTE]
Jeg tvivler på at jeg lige kommer forbi, men tak for tilbuddet. :slight_smile:

[QUOTE=Ann R;911851]Om de er pæne kan du jo kun selv bestemme :smiley: Hvus du klikker på linkene får du et billede.
Pasning er jeg ganske rigtigt ikke gået ind i - det var ikke rigtig formålet med listen at lave en dyrkningsanvisning, men det kan man som regel nemt finde ved at google navnet på planten :)[/QUOTE]
Jeg er jo lidt doven - så det var jo nemmere hvis folk her kunne komme
med anbefalinger, end at jeg selv skal gå en liste i gennem. :slight_smile:

Men listen er god - og jeg bør få den printet og ha’ i tasken.

[QUOTE=Diana F;911853]Gad nok vide, hvorfor det er så forskelligt, om misser gnaver i planter eller ej? :? Det har altså aldrig været slemt her i huset…

Jeg tænker, at mine måske får deres ‘gnaske-behov’ dækket ude i haven, hvor de har adskillige græstyper at mæske sig i…:høhø: Og nå ja, så har de jo også en stuebambus henne ved deres mad. :slight_smile: Men den er det nu kun Alban, der gider bide i…[/QUOTE]

Katte er forskellige… Bare forskelllige personligheder? Ligesom de er forskellige i deres andre vaner?
Nogle af mine har været helt ligeglade, andre har ikke kunnet modstå at bide i dem (jo, sikkert kaktus. Men jeg afskyr kaktus, så hellere undvære).
Donna var styg med at bide i planter, Ditte knap så meget. Greven gjorde det i perioder, Tullen er storslem, Creamy er ligeglad. Whiskey ved jeg ikke, for jeg har kun kattegræs nu. Men han er utrolig nysgerrig, så, mon ikke?

[QUOTE=DK Blackangel;911850]Mine orkidéer bliver spist :surrender:
Kattene slår dem ihjel :ked:

Men jeg har jo også et par stykker :tihi: (katte altså)[/QUOTE]
De blev bidt i af og til, men ikke spist. Mest nysgerrighed, tror jeg :slight_smile:
Men som sagt, de er jo forskellige, de små :slight_smile:

[QUOTE=Ann R;911865]De blev bidt i af og til, men ikke spist. Mest nysgerrighed, tror jeg :slight_smile:
Men som sagt, de er jo forskellige, de små :)[/QUOTE]

Mine får “billethuller” i bladene, og så spiser de spidsen af alle rødderne og spidsen af blomsterstænglen. Og har de nok “billethuller”, så begynder de at se ret kedelige ud, og det samme sker, når de mister en del af rødderne - møgkatte :lol:

Jeg har boet sammen med syv forskellige katte i mit liv - og ingen af dem har været slemme plantegnaskere - heldigvis. :slight_smile: Men de har godt nok også allesammen haft adgang til udendørsarealer.

Nårh jo, der er ÉN stueplante, flere af mine misser har fattet interesse for gennem tiden, da den er SÅÅÅ sjov at lege med (daske til og fange og bide i) - det er min stueasparges. Den har jo også nogle sjove, lange og pjuskede stængler. :slight_smile: Men pt. synes ingen af misserne at den er interessant…tror egentligt heller ikke, at den som sådan bliver SPIST, mere bare tygget i stykker, når det er…

Væddeløbere ville jeg ikke tage ind i et kattehjem, hvis det skulle være for at have pæne planter. Det er den eneste type, jeg har oplevet kattene spise aldeles uhæmmet af, og en potteplante med evigt nedbidte blade er ikke særlig køn (og her taler vi om udekatte, der havde adgang til alt det græs, de ville, og som ellers aldrig har spist af potteplanter).

Pt. bor næsten alle mine potteplanter på altanen - hold da op, hvor det bekommer dem vel. Min aspargesplante har ikke et eneste vissent ‘blad’ - den plejede ellers at stå og drysse i vindueskarmen - og det samme gælder den strandplante, jeg for mange år siden tog med hjem fra Tyrkiet. Så et sommerophold udendørs kan i hvert fald anbefales, hvis man vil have planterne til at trives.
Ellers kan jeg anbefale at have en fast ugedag, man vander blomster, så er det lettere at huske. Om vinteren skal de så kun have en lille slat, mens de om sommeren skal have et ordentlig skvæt :ok:

Denne her er meget nem at holde. Vi har den endnu::ok:

Se denne tråd

det er kun et spørgsmål om placering :slight_smile: alle mine er i hængeampler og får lov til at vokse uhæmmet - de er rigtig flotte og uden for misse-munde-rækkevidde :slight_smile:

Har du nogensinde set MCO i hængeampler? :lol: :lol:

Jeg har haft de der høje glasvaser til mine orkidéer, men de hopper da bare ned i vaserne :lol:

[QUOTE=Else;911891]Væddeløbere ville jeg ikke tage ind i et kattehjem, hvis det skulle være for at have pæne planter. Det er den eneste type, jeg har oplevet kattene spise aldeles uhæmmet af, og en potteplante med evigt nedbidte blade er ikke særlig køn (og her taler vi om udekatte, der havde adgang til alt det græs, de ville, og som ellers aldrig har spist af potteplanter).

Pt. bor næsten alle mine potteplanter på altanen - hold da op, hvor det bekommer dem vel. Min aspargesplante har ikke et eneste vissent ‘blad’ - den plejede ellers at stå og drysse i vindueskarmen - og det samme gælder den strandplante, jeg for mange år siden tog med hjem fra Tyrkiet. Så et sommerophold udendørs kan i hvert fald anbefales, hvis man vil have planterne til at trives.
Ellers kan jeg anbefale at have en fast ugedag, man vander blomster, så er det lettere at huske. Om vinteren skal de så kun have en lille slat, mens de om sommeren skal have et ordentlig skvæt :ok:[/QUOTE]
Dengang jeg havde mange og store potteplanter købte jeg kønne glasflasker og gemte pæne vinflasker, fyldte dem med vand og stak dem omvendt ned i jorden ved hver plante. Så tog de hvad de havde brug for i det tempo der passede dem - og jeg skulle bare fylde flaskerne igen, når de var tomme. De planter blev store som huse… de største var vel 150 m høje og de var købt som små planter på ca 20 cm :slight_smile:

Wow! Du havde godt nok højt til loftet! :p:klapper:

Jah, det var en herskabslejlighed :cool:

:stuck_out_tongue: :tihi:

Jeg husker da ellers en kat der pludselig ku’ nå en af dem da vi skulle klikkertræne… fordi der med et stod en stol under guffet" L

Sådan en her rører misserne absolut ikke…og når de ikke gør de her…så gør de det ingen steder :tihi:
Clivia hedder den.:slight_smile:
En nem plante er også Svigermors skarpe tunge…her bruger vi især alle de “tykbladede” planter, dem gider kattene ikke :slight_smile:

[QUOTE=Coon Danica;912090]Sådan en her rører misserne absolut ikke…og når de ikke gør de her…så gør de det ingen steder :tihi:
Clivia hedder den.:slight_smile:
En nem plante er også Svigermors skarpe tunge…her bruger vi især alle de “tykbladede” planter, dem gider kattene ikke :)[/QUOTE]

Jeps. Det er sådan en jeg har. Og ja, Klivia er moderat giftig, men når kattene ikke rører den (vores gør heller ikke), så er den jo ikke “farlig” :slight_smile:

Vi har citrustræer, dem lader kattene være, også ham der elsker at kysse planter.

Vi har en kumquatplante med mange frugter, og den blomster tit og det dufter så godt.