Ulykkes dyr!

Jeg håber I kan hjælpe mig herinde, for jeg er lidt vi vildrede.

Jeg er lige flyttet med mine katte, og har fået en lille baby på 4 mrd. Katte og baby kommer heldigvis godt ud af det med hinanden.
Meeen… Katte og ny lejlighed er ikke et hit.
Det er to måneder siden vi flyttede, og jeg tror de keder sig her. Lejligheden er mindre end den vi kom fra.

Nu er de begyndt at kradse i tapetet og i babys legemåtte og i de antikke møbler :(!, vælte ting ned fra hylderne, bide mig i benene når de ligger under tæppe/dyne. Bide mig i armene når vi kæler. I nat har de kradset nogle stjerner og nogle wallstickers ned fra hans vægge. Og jeg blev så sur og ked af det. Så nu er der lukket ind til hans værelse.

De har tre kradsetræer, et kæmpestort fra gulv til loft, med en reol ved siden af de kan ligge på. Et mellemstort et der står i hoppe afstand fra vindues karmen og et lille et der ligner en mus med en “dingle hale”. Musen brugte de i den gamle lejlighed, men her bruger de vægge, møbler og legemåtte. De har fjer de hænger ned til gulvet i flere forskellige formater og højter, de har alskens legetøj, både mus og kugler i forskelligt materiale.

Jeg er begyndt at overveje om de skal finde et andet sted at bo, evt. et sted med have/en gård. Men er rigtig ked af at tænke den tanke, har bare ikke råd til katte der splitter min lejlighed og mine møbler fra hinanden.

What can I do? Jeg søger desperat råd.

Umiddelbart tror jeg, de savner opmærksomhed fra deres menneske(r). Det lyder som katte, der keder sig og derfor laver ballade for at få opmærksomhed.

Mon ikke det nærmere er baby der tager for meget opmærksomhed end den mindre plads?

Jeg tror det er meget almindeligt, at katte bliver frustrerede, når der kommer en lille ny i huset.
Nogle katte reagerer ved at tisse på babyens ting - andre ved at være nogle banditter.

Hvor gamle er kattene?
Hvilken baggrund har de? (fx gårdkatte, opvokset indendørs)

For mig lyder det også som om at de er prøver at får din opmærksomhed…

prøv at hygge om dem og lege med dem når den lille sover… og husk at også nusse om dem, selv om du sidder med den lille…

De er halvandet år og de er og har altid været indekatte, vi fik dem da de flyttede fra deres mor, da de var 13 uger.

Jeg tror ikke det er baby de er jaloux på, for de nusser også om ham og lægger tit hos os når han skal sove eller jeg ammer ham, men det kan godt være I har ret.

Rikke - Jeg tror heller ikke at de nødvendigvis er jaloux på babyen, men jeg tror de keder sig og savner den opmærksomhed de plejede at få :slight_smile:

Jeg tror desværre du har ret. Jeg har også indset at jeg er nødt til at prøve at finde et andet hjem til dem. Åh det gør ondt ): Men jeg har ikke råd til en ødelagt lejlighed og jeg giver dem al den tid jeg overhovedet kan og som de gider.

Hvorfor dog finde et andet hjem til dem?
Her på forum er der et par adfærdsdimser, som du lige kunne prøve at kontakte først… et par små justeringer i hvordan du bruger din sparsomme tid med kattene, kunne betyde hele forskellen :slight_smile:

Ayoe eller jeg kan da begge let lave en mail med aktiveringsforslag, der ikke kræver alverdens tid fra nybagte forældre…

Ayoes hjemmeside er her : http://bricksite.com/Din-Aktive-Kat/velkommen

Og min står herunder (NEMO).

Du kan også søge lidt herinde i trådene og finde tips til aktivering. Det behøver ikke tage lang tid med en kat. Jeg aktiverer 5 katte på 2-3 minutter fordelt over 2-3 gange ugentlig… Katte er ikke hunde, så de kræver ikke samme mængde (dog lidt afhængig af race og individ). Hvis jeres katte keder sig, skal I forvente at I i 3 uger skal aktivere 10 minutter dagligt i en uge, så 5 minutter dagligt i en uge, og herefter 3 minutter hver anden dag i en uge - herefter kan I gå ned i tid og antal dage hvor det er nødvendigt. Her prøver I jer frem - for det er individuelt for hver enkel kat.

De skal lige ramme balancen så at sige igen - “løbe energien af sig mentalt”.

Meget af den aktivering, der findes kræver ikke, at I deltager, men set i lyset af deres adfærd ville det nok være en fordel. Udover aktivering - mentalt - så ser det for mig ud til, at de savner jer.

Husk alt hvad katte gør er sprog - hvad er det jeres katte fortæller jer?

En omplacering af denne opførsel er svær… Hvem vil tage sådan et par banditter ind? :slight_smile:

Så hellere arbejde dem på plads, og omplacere dem uden problemer bagefter, hvis det er det I ønsker. Katte, der omplaceres med problemer har det med at ende som kastebolde fra hjem til hjem.

MVH

Kære Rikke Helene - desværre er det ikke første gang der kommer en nybagt mor ind på et katteforum og gerne vil omplacere sine katte. Nu må du ikke blive ked af det jeg skriver, men jeg tror måske det har noget at gøre med at man mangler overskud som nybagt mor. Men jeg tror bare det er en periode man skal igennem, og så bliver det ok at have kattene igen. Jeg ved godt det går lidt nært, det jeg her skriver, men jeg ved ikke rigtig hvordan man kan sige det mildt til dig uden at pointen bliver utydelig. Selvfølgelig skal kattene da blive hos jer, hvor de er.

-kramer Hang in there. :slight_smile:

Ja du har ret i at man mangler overskud, med til historien hører også at min søn er syg og har været det i tre måneder. Det er ikke fordi jeg ikke ønsker mine katte mere, overhovedet! Lige pt overvejer jeg om de skal i aflastning/på ferie, og så komme hjem igen når barnet har det bedre.

Lenschow det ville jeg blive super taknemmelig for! Min mail er [email protected].

God bedring med ham :trøste:

[quote=Rikke Helene;419739]
Lenschow det ville jeg blive super taknemmelig for! Min mail er [email protected].[/quote]

Send mig venligst en mail på [email protected] - beskriv kort problemet, så skal jeg gerne svare.

Jeg kontakter af princip ikke ejere før de har kontaktet mig - heller ikke via et forum. Og heller ikke via PBer på fora, da jeg har dårlig erfaring med det.

Okay.
Jeg har sendt dig en mail :slight_smile: