Underlig adfærd 2 katte imellem

Som flere af Jer ved fik jeg aflivet mine 2 hunde for et stykke tid siden. Efter de er væk, har jeg opdaget at adfærden imellem kattene, har ændret sig.

Det er især imellem Baloo og Whisky og jeg ved ikke rigtig hvordan jeg skal tolke det?

Baloo har altid været “hygge-onklen” som altid kunne sammen med de 4 andre. Han blev stort set aldrig sur og var altid god for en hyggestund. Det er han såmænd stadigvæk, men han er meget efter Whisky synes jeg. Baloo og Whisky lå ofte sammen med hundene, hvor de 3 andre sjældent gjorde.

Baloo kan jage Whisky rundt i huset og såmænd også i haven. Det er ikke fordi han decideret angriber ham og det er sjældent der er lyd på, dog kan Whisky godt finde på at hvæse og knurre når han bliver jaget afsted. Jeg opfatter det ikke som leg. Baloo jager Whisky ind under sofaen (tror Baloo er for “tyk” til at mase sig under den, eller også bliver Whisky jaget ind under min seng (der ville Baloo sagtens kunne komme under, men gør det ikke).

Så kan Baloo sidde og bare glo ind under sofaen eller sidde i gangen og holde øje med/stirre på Whisky, som også kan stirre tilbage.

Omvendt kan det også ligge og sove sammen kind mod kind, vaske hinanden, spise sammen osv. der er bare perioder i løbet af dagen, jeg har observeret at Baloo jagter Whisky afsted, hvilket jeg synes er lidt frustrerende, men tilsyneladende kan “uvenskabet” vel ikke bunde så dybt, når de kan ligge og hygge og sove sammen.

Whisky virker ikke utryg så han kravler/sniger sig rundt, men jeg føler han er lidt mere på “vagt” end han normalt har været.

Jeg har forsøgt en kort periode at give dem Zylkéne for at dæmpe Baloo ned og for at Whisky ikke skulle blive utryg, men føler ikke det har hjulpet så meget.

Er der nogen der har en idé om hvad der foregår imellem Baloo og Whisky??

Jeg tror, at de er ved at finde ud af, hvem der nu bestemmer, efter at
hundene er væk :slight_smile: Jeg tror nemlig ikke, at man skal undervurdere dyrs
interpersonelle (hedder det nok ikke mellem dyr :tihi:) relationer på tværs af
racer.

Det lyder lidt som om de prøver at etablere en ny form for rangfølge…

Nu hvor hundene ikke længere er der, så har dynamikken i gruppen ændret sig og det kan godt give sammenstød som dem du beskriver…

Det du skal holde øje med er at det ikke eskalerer og at de holder op igen efter noget tid…

Men det lyder ikke unormalt det du beskriver :slight_smile:

Jeg tror ikke på rang, men det er en lang snak, som jeg ikke orker:-)

Jeg tror i stedet på uro internt som følge af ændringer i miljøet - to dyr er væk, og ejer opfører sig anderledes plus dagligdagen er anderledes på mange punkter.

Og det reagerer alle dyr på. Især sensitive katte

Jeg er enig med Helle.

Når der sker ændringer i flokken, har mange katte tendens til at være meget mere “udfarende” - og det går så ud over de andre.

Fx har jeg normalt en meget velfungerende flok uden nogle skærmydsler kattene imellem. Men når der så kommer killinger, kan jeg mærke, at nogle af katten har en meget kortere lunte - dvs at det somme tider kommer til mindre sammenstød.

Problemet kan være det samme, hvis der flytter en kat eller kommer en ny kat i huset.

Nu ved jeg ikke, hvor længe siden det er du mistede hundene?
Dit problem kan blive, at hvis den ene er meget udfarende og den anden bliver bange, kan du få et problem, der kan være rigtig svært at løse.