Ung inde hunkat, som vil være udekat

Hejsa, alle i katteglade folk!

Jeg har en ung flot maine coon/Norsk Skovkat/huskat blandings pige. Da jeg fik hende, havde hun aldrig været udenfor og det passede mig fint, så hun blev indekat hos mig.
Nu er hun så 7 måneder, i morgen, og vi kæmper nærmest med at holde hende indenfor. Hun skal steriliseres lige meget hvad, for at slippe for skaberiet mm så dette er ikke problemet.
Men mit spørgsmål er om hun kan klare sig udenfor hvis hun får lov til at komme ud?
Misha, som hun hedder, har utrolig meget energi og klatrer rundt på sine kravletræer mm. Lige så snart, at jeg ruller op om morgenen, flyver hun hen til vinduet og bruger den første halve time på at sidde og kigge ud; samtidig med at når vi går ud, så prøver hun at komme ud.
Hun er en lille kat, som kun vejer 1,9 kg. Men udover dette, så er hun ikke bange for NOGET som helst; så jeg er bange for, at hvis hun får lov til at gå ud at hun så straks vil løbe ud og lege med bilerne.
Jeg har overvejet at tage hende ud i snor til at starte med, lidt ligesom for at kunne vise hende tingene og ‘skræmme’ hende til at holde sig væk fra bilerne f.eks.

Er der nogle der evt. har en ide til hvordan jeg kan gøre hende ‘trafiksikker’? (:

og i får da lige et lille billede af lille pigen :wink:

Har I mulighed for at indhegne haven eller lave løbegård:?

Nej, det har vi ikke.
Vi bor i lejlighedskompleks og har derfor fælles have, så dette er desværre ikke nogen mulighed. ):

Hvis jeg var dig ville jeg lave en købegård til hende eller indhegne haven. Jeg ville aldrig turde at lade katten løbe frit, med mindre jeg boede langt ude på landet, hvor der ikke kommer biler. Risikoen for at katten bliver trafikdræbt er alt for stor i mine øjne. Alternativt kan du gå tur med hende i sele, hvis hun kan lide/finde ud af det.

Hvad med en legekammerat til hende? Jeg tro hun keder sig

Har I mulighed for at lave netvinduer, så vinderne kan være åbne, samtidig med der kommer frisk luft ind i lejligheden, og uden at katten springer eller falder ud af vinduet:?

jeg blev lige overhalet inden om - men så synes jeg helt sikkert at træning med sele er en god ide.

Lad endelig være med at lukke hende ud!!!
Generer hun naboerne, vil du derefter blive nødt til at holde hende inde, for du må med garanti ikke have fritgående katte, der generer andre beboere.
Og man kan ikke gøre en kat trafiksikker!

Vælger du at gå med hende i snor, skal du være indstillet på at gøre det hver dag året rundt.

Men ærlig talt … 7 mdr … hun møgkeder sig.
Få en legekammerat til hende, så hun får lidt at tage sig til :slight_smile:

Vi bor dog i et område med MASSERE af katte som render rundt; så naboerne ville nu ikke hade hende hvis der kom en ekstra kat ud. + der hvor vi bor, er der både hunde og katte som tøffer op og ned af trapperne når de skal luftes; så vi har et ret frit område.
Der er heller ikke vildt trafikeret + hvis hun lige tøffer over vejen er der et stort område, hvor der løber alle mulige dyr rundt.

En ekstra kat ser jeg ikke som en ekstra mulighed, eftersom jeg syntes der er for lidt indendørs plads til dette. Vi aktivere hende i et par timer hver dag + hun har store klatrestativer; men selvfølgelig keder hun sig nok ‘bare’.
Netvinduerne havde vi dog overvejet i fovejen; for at slippe for fluer mm; men hun vil bare gerne ud så jeg ved ikke om dette alligevel ville være en for stor fristelse for hende…

Men som sagt, har jeg tænkt på at tage hende med ud i snor så hun lige kan vænne sig til hvordan det hele foregår derude for så derefter, i sidste ende at slippe hende fri derude mens jeg er der… Stå i vinduet og kigge mm, så hun ved hvor hun skal kalde henne; for det kunne jeg med min anden kat, som desværre fik kræft. Jeg fik ham sent (omkring 7-8 måneder) og han kunne sagtens finde ud af det, selvom han kom fra at være indekat.

Katte kan sagtens finde ud af at være udekatte, forståes at de ved, hvor de bor.

Men de bliver aldrig trafiksikre, slipper for slåskampe med andre katte, hunde osv.

Jeg synes du skal overveje det en ekstra gang, for med så meget “leben” du beskriver udenfor, vil hun få kam til sit hår med at dele territorie med andre katte.

Hvor lidt plads indendørs har du da :?

Vi bor på 58 kvm.
Hun har fri adgang til ALLE rummene også soveværelset, da hun kan li’ at kravle rundt under sengen, ligge i sengen mm.
I ‘fjernsynsstuen’ har hun et højt kradsebræt som hun kan kravle op af og sætte sig op på, for derefter enten at hoppe over i sofaen til vinduet, eller op på en reol hvor hun også gerne på ligge. Den anden stue, hvor hun frit må gå på skrivebordet, vindueskammene mm. har hun også et fire etagers klatretag som hun kan styrte rundt i og hoppe over på disse ‘lovlige’ ting fra dette spot. Hun bruger meget vores spisebordsstole til at hoppe op og ned på.
Så er der selvfølgelig toilettet, hvor ja, hendes kattebakke er og køkkenet hvor hun også gerne må være, men ikke den vilde aktivitet.
Vi har mange steder snor hængende som hun kan lege med, utallige bolde muse mm. som hun selv kan lege med eller vi kan lege ‘aport’ med hende med + vi aktivere hende ved hjælp af den typiske snor på pind.
Så umiddelbart, føler jeg selv hun ikke lider med aktivering; da hjemme ved min mor har haft katte på mindre plads og med mindre mulighed for at skabe sig tosset på…

Hvorfor synes du så ikke at der er plads til en kat mere?

Det lyder da som dejlige forhold - og personligt ville jeg klart vælge en kat mere, fremfor at åbne døren til det usikre liv udendørs :slight_smile:

Enig med de to foregående :slight_smile: Jeg har pt. 4 katte på 66 m2 (dog med indhegnet udeadgang, men det er kun om sommeren, den bliver brugt)

Hmn, det ved jeg ikke rigtigt egentligt. Misha er jo en lille kat, så hun fylder jo ikke særlig meget; men hvis vi så får en stor god bamse så bliver der pludseligt bare en del mindre plads + jeg er bange for at anskaffe mig en kat som enten vil dominere hende eller de simpelthen bare ikke kan sammen.

Jeg er næsten lige flyttet hjemmefra, så jeg har aldrig prøvet at sætte to indekatte sammen, eftersom at hjemme ved min mor har alle kattene været både ude og inde katte, så der har jo intet problem været.
Kan to katte sagtens finde ud af at bruge samme kattebakke, eller skal de have en hver(selvfølgelig skal den renses en DEL mere hvis det er)? De kan sagtens have samme mad/vandskål hvis der ikke er en alfa selvfølgelig. Men kattebakken undre mig lidt, for umiddelbart er jeg ikke interesseret i at have en stående et andet sted og pladsen i badeværelset er ikke ligefrem stor.

Hmm, ja okay.
Kunne da godt være, jeg skulle prøve at drøfte det med min kæreste, om, om vi skal anskaffe os endnu en eller tage chancen. (:

Hun er jo ganske ung, så hvis du får en killing, vil de løbe og lege sammen efter et par dage - hun bliver glad for en legekammerat, er jeg helt overbevist om :slight_smile:

De kan sagtens dele bakke, vand og madskål, når først den nye er integreret.

I så fald, er det så bedst at få endnu en hunkat eller er det i bund og grund lige meget?(så længe de bliver kastreret/steriliseret selvfølgelig)

Jeg tror en hunkat vil være et godt valg - men ellers spørg, hvor du køber katten, for man kan få rolige hanner og hunner der er nogle bisser :slight_smile:

det vigtigste er at du få en med samme temperament som hende du har :slight_smile: