Update på Gizmos bare plet

Gizmo har som sagt et problem med at gå og slikke sig pelsløs. Det har hele tiden drejet sig om to afgrænsede områder: højre hofte og det nederste af maven. Han har ikke lavet sår på huden, kun slikket/hevet pelsen af.

Ad to omgange har han været hos dyrlægen hvor han er blevet undersøgt på kryds og tværs men ingenting er fundet. Begge gange fik han en depomedrol indsprøjtning, første gang holdt virkningen i 10 måneder, sidste gang kun i 1½ måned.

Og så var det jeg følte mig nødsaget til at tænke selv, for jeg vil ikke blive med at give ham de sprøjter, vel vidende at der ryger 1 måned eller mere af i den anden ende for hver gang.

Så jeg har været igang med alskens teorier og afprøvet forskellige ting for at hitte ud af hvad det kunne være - dyrlægen var som sagt blank (og nej, han har ikke fået taget blodprøver af nogen art, i tilfælde af nogen vil spørge).

Vi lagde ud med at prøve med en loppekur, velvidende at han ikke havde lopper, men at han har en enormt voldsom loppeallergi der måske havde reageret på en eller anden måde efter hans sidste udstilling. Ingen virkning.

Efter gode råd blev han så følt godt igennem i hofteområdet, da det kunne være smerter fra hoften i forbindelse med for eksempel gigt, der fik ham til at slikke sig i området. Kræet spandt under hele seancen og hverken nappede eller forsøgte at komme væk. Alt føltes normalt, altså ingen virkning.

Så prøvede vi Bachs nødhjælpsdråber i tilfælde af at han skulle være stresset…efter fire uger var den bare plet bare blevet større så ingen virkning.

Så hørte jeg om vidundermidlet Dermoscent og fik det bestilt hjem og begyndte straks en behandling. I dag får han sin 4. af slagsen og jeg kan klart spore en virkning…bare ikke på de bare områder. Den øvrige pels er lækker tyk og blød, han dufter godt og har generelt ikke været så lækker i pelsen i årevis. Men han er stadig pletskaldet.

I fredags da jeg ville afprøve hans Halloween-udklædning på ham (et løst halsbånd med et blinkende græskar-vedhæng) opdagede jeg pludselig at han har fået en tyndpelset plet på halsen. Her kan han ikke komme til at slikke sig, så det må være ved at klø sig med poten at han er endt sådan.

Ergo var jeg pludselig tilbage ved allergien igen, men nu kører mine overvejelser på foderallergi, selvom jeg ikke synes det på nogen måde ligner eller lyder som de eksempler på foderallergi jeg har hørt om. Junior og Niggis opdrætter fortalte mig for nogen tid siden at hun havde hørt om en del katte der blev foderallergiske efter at være fodret med Sanabelle over tid, og det har været hovedfoderet herhjemme i al den tid Gizmo har udvist problemer.

Så nyeste udvikling i sagen er at det sidste kilo Sanabelle i foderspanden er fjernet og erstattet med et andet foder og så håber jeg der viser sig en ændring snart. Jeg er ikke begyndt at kigge på bestanddele i foderet og om han kunne være allergisk overfor kylling for eksempel, men har pt. prioriteret at få et andet hovedfoder på menuen så hurtigt som muligt. Hvis det heller ikke giver et resultat må jeg i tænkeboksen igen.

Men jeg håber I vil :kryds: for at det virker og Gizmo begynder at ligne en normalpelset kat igen. Han er heldigvis så dejlig en dreng, så han finder sig i al min pillen og roden og ragen og han spinder sig igennem hele forløbet. Uvenner er vi i max. 2 minutter, så er han god igen.

Og ligegyldigt om det virker eller ej, vil interesserede kunne hilse på ham i Hobro om 2 uger, pels eller ikke pels - og med tanke på hvor langsomt pels vokser ud, så bliver det nok ikke pels, også i Rødekro om en måned :tihi:

Som vi snakkede om i lørdags så er de typiske problemer enten kylling eller korn, så et foder med f.eks. lam og ris kunne måske være det du skal prøve?

Krydser fingre for at det forsvinder. :kryds:
Men som sagt tidligere, vores Dino har også sådan et problem, og har haft det i mange år. Det er hypersoignering og kommer tror jeg af kedsomhed og bliver en dårlig vane. Efter vi fik de sorte misser er området blevet mindre, men vi lader ham hygge vaske sig hvis han vil og vil under ingen omstændigheder begynde med medicin. For den virker kun i en periode, man fjerner ikke grunden til problemet.

Har du prøvet Zylkene? Det ville jeg tro var bedre til det du beskriver

Nej, ikke endnu, men nu du skriver det, så har jeg faktisk tænkt tanken mere end en gang…

Men nu må jeg hellere give foderskiftet en chance først, ellers aner jeg i sidste ende ikke hvad det var der virkede, hvis noget altså gør det :ok:

Jeg :kryds: alt hvad :kryds: kan for Gizmo kommer sit problem til livs.

Jeg synes da lige I skal se et billede af Gizmos bare plet som den ser ud her til aften. Det skal så lige tilføjes at den ser ikke helt sådan ud med det blotte øje, men med blitz på en sort kat om aftenen kan man ikke kræve for meget :høhø:

Først “au naturel”:

Og så med lidt tegn og fortæl. Indenfor den røde markering er pelsen helt kort og nærmest karseklippet (og med mange hvide hår), indenfor den gule er han næsten helt bar så det er huden man kan se:

Ih, hvor jeg ser frem til alle de tvivlende blikke fra dyrlæge, dommere, publikummer og medudstillere næste weekend - og det var ment helt ironisk :tihi:

Hvad foder for han nu ?

Siden i onsdags har alle kattene fået NRC 2000 (et dansk-produceret foder jeg i forvejen havde overvejet at prøve) og det går stille og roligt. Ingen dårlige maver og ingen forandring - endnu - af Gizmos plet, hverken til det bedre eller det værre.

Jeg har lige fået at vide at hans plet ligner hypersoignering så derfor tog jeg en hurtig beslutning her til aften og startede ham på Bachs Nødhjælpsdråber som jeg havde tilovers fra tidligere på året hvor Devi var i behandling mod det samme. Det virkede for hende, så måske det også virker for ham…:kryds:

Plet-missen er ellers fin - selv om han misser lidt med øjnene over den der flash :slight_smile:

Jeg håber, at du finder årsagen. Min Billy havde også gang i sådan noget, og det viste sig, at der er noget antibiotika, han ikke kan tåle. Jeg havde ellers også lige købt ind til den stoooooore foderomlægning :stuck_out_tongue:

mvh. tina

Mange tak, han er nemlig rigtig fin - især “live” eller i det mindste uden blitz. Og derfor er det også det mere irriterende at han pludselig bliver skaldet når han nu oveni at være lækker, også synes det er totalt hyggeligt at komme på udstilling :argh:

Ja, jeg forsøger også lige at trække vejret dybt inden jeg kaster mig ud i de største investeringer, især fordi november og december i forvejen er ret stramme økonomisk og så ville det være surt hvis jeg bandt den sidste smule penge i det forkerte og så ikke havde råd til det der rent faktisk kunne hjælpe. Men jeg håber vi er på vej mod det rigtige nu, åh hvor jeg håber :kryds:

Det er længe siden jeg har skrevet her i tråden, der kom jo “lige” en operation i vejen der næsten tog pippet fra mig.

Men jeg tror - 7-9-13, bank under bordet - at jeg langt om længe har godt nyt.

Misserne gik over til James Wellbeloved i starten af december, først en sæk med lam og ris og nu har vi lige taget hul på 2. sæk med kalkun og ris. Heldigvis synes alle kræ at det er guf, Devi var ikke ubetinget fan til at begynde med, men hun har også overgivet sig og gnasker i sig med glæde.

Imens Gizmo havde sting i hans operationsar i nakken blev hans hofte lidt pænere, formentlig fordi det trak i syningen når han forsøgte at dreje hovedet så langt til siden. Men da stingene blev taget fortsatte han med at bide pels af.

Jeg startede så for tre uger siden en ny omgang loppekur efter anbefaling, da den første ikke blev kørt igennem fordi operationen gjorde det umuligt at give loppekur i nakken.

Han er færdig med kuren om to uger, så har han fået tre behandlinger med 14. dages mellemrum.

Udover det startede jeg ham for en uge siden op på Bachs Blomsterdråber som han synes er guf og nærmest suger direkte ud af pipetten :tihi:

Og et eller andet tror jeg altså virker, for han har pludselig ingen totalt nøgne pletter på låret, der er stikkende, karseklippede pletter og så er der store områder hvor pelsen allerede er så lang at den føles blød og ikke stikkende.

Jeg er forsigtigt optimistisk…meget forsigtig.

Nu fortsætter jeg med James Wellbeloved med kalkun og ris da alle trives rigtigt godt på det. Jeg skal have købt nogle flere blomsterdråber og så fortsætter vi med dem nogle uger endnu og så prøver jeg at stoppe og se om det gør nogen forskel.

Jeg er bevidst om at jeg ikke ved præcis hvad det er der har fået ham til at bide pelsen af sig selv og hypersoignere sig skaldet, og også at jeg ikke ved 100% hvad det er der - tilsyneladende - har fået ham til at stoppe (eller i det mindste sætte farten ned nu) - men bare han har det godt er jeg tilfreds. Og at han har det godt uden at blive proppet med medicin er simpelthen perfekt.

Hans heftige vægttab er også stilnet af igen, jeg har fået min dejlige glade dreng tilbage, der spinder så snart man ser på ham og kommer og gnubber sig op ad ens ben når han vil have kontakt. Et eller andet sted kan jeg ikke lade være med at spekulere over, om den der knude - selvom den var godartet - har lavet noget skuddermudder i hans system. Det var jo en form for indkapslet betændelse der var i den… Jeg ved det ikke. Hovedsagen er at han har det meget bedre nu :wehu:

Dejligt at høre at det går fremad :slight_smile:

Det er vist på tide med - endnu - en opdatering.

Jeg var jo så dum, at jeg var gået i gang med to ændringer på samme tid sidste gang, en intensiv loppekur og et nyt foder uden kylling. Derfor anede jeg ikke hvad det var der havde virket, da Gizmo pludselig fik flot og lækker pels, ikke slikkede pels af længere og i det hele taget virkede godt tilpas.

Det behøvede jeg jo heller ikke at bekymre mig om, for det virkede jo…

Altså lige indtil for ca. 3 uger siden, da den karakteristiske slik-slik lyd nåede mine ører igen og jeg opdagede den første kortere plet på Gizmo :argh:

Men…denne gang er jeg “heldigvis” overbevist om at det er allergi og ikke for eksempel en reaktion på en dårlig hofte, for ikke alene laver han pletter andre steder end sidste gang, han har også et begyndende milliært udslæt langs det nederste af rygsøjlen.

Så nu er vi igang med 6-ugers kuren med Advantage igen, efter Lene Boysens anbefaling, og hvis Gizmo holder op med at slikke sig igen, så ved jeg med 100% sikkerhed at han skal have forebyggende loppebehandling resten af sit liv. Det “sjove” bliver så at finde ud af hvor ofte han skal have en pipette for at holde sig selv symptomfri.

Heldigvis er han stadig glad, spindende, madglad og legesyg og elsker at putte under dynen om morgenen med motoren kørende i højeste gear.

Og lige om lidt…om 2 uger plus et par dage, bliver han 12 år :inlove:

Pyh, det er da også et bøvl med sådan noget. Jeg krydser fingre for at det med loppekuren virker… Ikke at det er sundt at give en kat loppekur konstant, men det er vel bedre end så meget andet, eller? :slight_smile:

At have en kat med loppeallergi må da være noget af en opgave. En´ inde kat som får loppemiddel med jævne mellemrum giver nul lopper og ingen symtomer, men der kan jo komme en turist-loppe og tage sig en bid. Det vil jo også få allergien til at blomstre. Hvordan klarer du den slags problemer?

Det er i hvert fald bedre end symptombehandling med prednisolon der jo efterhånden er holdt op med at virke på ham alligevel :argh:

Tydeligvis med stort besvær. Grunden til at jeg har været i tvivl om, om det var Gizmos loppeallergi der var blusset op igen, var at symptomerne viste sig på en anden måde - og at jeg ikke har set en eneste loppe på ham eller de tre andre, hverken levende eller død.

Konklusionen må derfor være, at hvis lynkuren her virker, så skal han have loppekur forebyggende kontinuerligt for det virker lidt som om at man bare skal hviske ordet loppe så begynder han at klø sig…