Vi har, ligesom rigtig mange andre, vitrineoverskabe ude i vores køkken... sådan nogle med en ramme og så en stor rude.
I formiddags skulle jeg have et glas inde i et af vitrinerne… åbnede derfor lågen… og nåede heldigvis at tage fra, da hele ruden løsnede sig fra rammen og faldt ud!!! -what
Der skete intet - bortset fra at vi nu har en ramme uden rude…
Nogen som har et bud på, hvordan vi kan få ruden til at sidde fast igen? Det ser ud som om, man oprindeligt har brugt en eller anden form for silicone(???) som lim…
Eller er vi nødt til at sende dørrammen til en prof?
**Det ser ud som om, man oprindeligt har brugt en eller anden form for silicone(???) som lim… **
Sikkert siliconelim (og ikke bare tætningssilicone), bruges til at lime glas (akvarier fortrinsvis), men det har den egenskab, at efter nogen år holder det ikke og glasset går løs
[quote=Camischa;433846]Kit, skal der bruges [/quote]
Næppe indendøre I et køkken…
[quote=Felis;433848]**Det ser ud som om, man oprindeligt har brugt en eller anden form for silicone(???) som lim… **
Sikkert siliconelim (og ikke bare tætningssilicone), bruges til at lime glas (akvarier fortrinsvis), men det har den egenskab, at efter nogen år holder det ikke og glasset går løs[/quote]
Tak… Har du så evt et bud på, hvad jeg skal bede den søde ekspedient i byggemarkedet om i morgen???
Og hvordan man afrenser inden ruden sættes fast igen?
Meget gerne forklaret i formen “højtlæsning for dværge” da jeg under ingen omstændigheder ved noget som helst om dette - selv om jeg faktisk har kittet et af vores vinduer engang
Okay, der er kit nok lige i overkanten - mindre kan gøre det
[quote=Ann K;433855]Tak… Har du så evt et bud på, hvad jeg skal bede den søde ekspedient i byggemarkedet om i morgen???
Og hvordan man afrenser inden ruden sættes fast igen?
Meget gerne forklaret i formen “højtlæsning for dværge” da jeg under ingen omstændigheder ved noget som helst om dette - selv om jeg faktisk har kittet et af vores vinduer engang :D[/quote]
Spørg hvad du skal bruge til at lime en rude på en ramme og til at rense den af inden! Jeg vil dog tro, at du kan klare afresning af ruden ved at skrabe med en stanleykniv/skraber til glaskeramisk kogeplade og måske noget opløsende at rense efter med, men jeg ved ikke hvad … det må de kunne klare i byggemarkedet! Og rammen kan vel også skrabes ren - dog nok bare med en alm. spartel, så du ikke kommer til at skrabe (for meget) maling af også?
mod ikke du gør sætte en modhage på glasset også som ekstra sikring. Kan f.eks være 4 “skæve” søm så faldet det ikke ud men ligger stadig i spænd hvis limen svigter
Er det ikke Dorte Birkedal, vi skal have fat i - hun må da om nogen vide alt om det her
Og det kan gå meget værre: En ældre bekendt af mig havde også et vitrineskab med glas ophængt i køkkenet. En dag kommer hun hjem og finder skab og glas på gulvet, og som hun sagde: "Jeg er da ked af at have mistet alle mine fine glas, men tænk, hvis det var sket, mens jeg stod og lavede mad ".
Jeg har fået repareret ruden… med noget så prosaisk som en speciel form for sekundlim (Der naturligvis kostede en mindre formue)
Så håber jeg bare at det er det rigtige…
Har haft kontakt til et køkkenfirma + naturligvis den søde ekspedient i Silvan - begge steder anbefalede man sekundlimen…