Urenlig kat

Jeg har en lille huskat jeg har haft fra killing, og da hun var 2 år flyttede vi i en ny lejlighed. Inden da havde hun altid været rigtig renlig, og ingen problemer haft med vægten, men da vi flyttede blev hun rigtigt tyk, og begyndte til tider at tisse både i min seng og sofa. Vægten er der kommet styr på igen, men det med tisseriet er stadig lidt problemer med, og synes ikke altid jeg kan forstå hvorfor.
Nogle gange gør hun det i protest hvis jeg har været væk for længe, men andre gange vågner jeg også af hun har tisset i min sofa og står og “graver” i den for at dække det til. Det sker ofte gerne hvis jeg har glemt en pude, trøje eller andet stykke stof i min seng eller sofa (Kan ikke have mine dyner liggende fremme når jeg ikke sover i sengen) hvilket hun åbenbart ser som en indbydelse til at tisse der. Jeg kan selvfølgelig bare lade være med at efterlade noget stof, men det glipper altså en gang imellem, og synes også det er ret irriterende - så ville høre om der måske er andre der har haft samme problem og evt har et løsningsforslag - dyrlægen har undersøgt hendes urin osv, og kan umiddelbart ikke komme med nogen løsning - diverse dufte og tilskud virker ikke. Hun har en kæmpe stor kattebakke der ikke har været beskidt når hun har tisset - så det er ikke derfor.

Og, derudover, har i så andre råd til at få en sofa ren for kattetis igen :(? Har prøvet rodalon, Eddike og Urine off, men har desværre en sofa hvor jeg ikke kan tage puderne af, så hælder det bare ned i den - er den eneste udvej så at få anskaffet sig en ny sofa :(?

På forhånd tak :slight_smile:

Det kunne være en beskrivelse af min Chili. Så ja, der er nogen, der har haft problemet før. Det er nok værd at bemærke, at det er ting og steder, der lugter intenst af dig, så det kan måske handle om tryghed.

Jeg fandt aldrig helt ud af, hvad problemet var hos mig, men måske netop noget med tryghed på grund af stress over for mange katte og uro blandt de andre. Det kunne være det, der satte det i gang. Desværre blev det så ved, og jeg var tæt på at give op på et tidspunkt, men valgte så at løse det på min måde, som ikke nødvendigvis vil være løsningen for andre.

Jeg kunne heller ikke have min dyne i fred, så det er adskillige år siden, jeg sidst har brugt sådan en. Heldigvis er hun ligeglad med vattæpper og fleeceplaids, og den model valgte jeg, fordi alternativet var, at hun ikke skulle være her længere. Hun har også tisset i sofaen, og jeg har gjort nøjagtig det samme som dig. Jeg synes, lugten er væk, men jeg er nødt til at vende puderne på en bestemt måde, for der er pletter på dem.

Hun gør det næsten ikke mere nu, men ind imellem sker det stadig. Jeg vil ikke som sådan kalde hende urenlig, for hun ved jo godt, hvad kattebakken skal bruges til og gør det 99,9 % af tilfældene. Men hun har en forkærlighed for plastik. Et stort stykke bobleplast fra en indpakning, som lå på gulvet. En plastiksæk. En plastikforlægger til kattebakken. Tilsyneladende materialeafhængigt. Og så afløbet i badeværelset (det er til at leve med) og en sjælden gang imellem køkkenvasken (det er meget mindre til at leve med - men kan dog i det mindste nogenlunde let vaskes af og steriliseres).

Men det var vanvittigt stressende, mens det var værst, og jeg har været så tæt på at give op, at det kun er, fordi det var juleferie hos dyrlægen på det tidspunkt, at hun er her endnu. Jeg endte altså i stedet med at ofre min dyne :slight_smile: Og det er jeg i det store billede ganske godt tilfreds med, for jeg knuselsker det lille væsen :hjerte:

Hej Ingrid
Mange tak for dit indlæg.
Du har ret, det er måske også forkert at kalde hende urenlig, da hun godt ved hvor toilettet er, og bruger det i langt de fleste tilfælde.
Jeg kan høre du endda nok har været en del hårdere ramt end mig, da min kun tisser i seng og sofa når det går galt - dog er det ligegyldigt hvilken type stof eller puder der ligger der, så tisser hun, så er bange for et vattæppe eller plaid ikke ville være løsningen for mig. Det går sådan set også fint nok når jeg bare pakker dynerne væk når jeg ikke ligger i den, men det største problem er også når jeg kommer til at glemme at pakke det væk, eller kommer til at ligge en trøje eller andet stykke stof på sengen eller sofaen - så er hun der bare - og kan ikke rigtigt forstå hvorfor :frowning:
Jeg har kun hende, vi kæler ret meget, og hun ligger næsten altid og sover ovenpå mig, så ved næsten ikke hvordan jeg kan give hende mere tryghed hvis det er det :frowning:

Men ja, jeg elsker jo også det lille væsen højere end noget andet, og kunne ikke finde på at skille mig af med hende - det er dog ret frustrerende at skulle skifte sofa for 3. gang uden at have fundet en løsning så den næste ikke lider samme skæbne :frowning: