Urenlig, killing

Hej

Vi har en killing der snart er 5 måneder.
Han har haft diarre on/off siden vi hentede ham, det bliver bedre med zoolac og vådkost, så vi introducerer tørfoder langsomt igen.

Problemet er, at han en gang i mellem besørger udenfor kattebakken (kun afføring). Bakken er åben, altså ingen låg. Han sætter sig ved siden af den, hvilket gør det endnu mere frustrerende. Vi har en bakke pr. kat. Bruger samme grus som opdrætter. Rengør så snart vi opdager afføring i bakkerne. Kan ikke finde noget mønster. Nogle gange går han i bakken, andre gange ikke. Er i øvrigt tjekket af dyrlæge, ingen bemærkninger.

Nogen gode råd? :poop:

Hvilke grustyper er der prøvet?

Nogle katte er bare mærkelige, når det kommer til grus og vil kun bruge en bestemt slags - og fortæller så om det på den eneste måde de kan.
Her kan jeg være sikker på at få urenlige katte, hvis jeg forsøger at bruge for billigt eller groft grus.

Har i fået lavet en afførings prøve på ham? Med on/off dårlig mave kan man måske mistænke giardia eller tritrichomonas foetus?

Jeg ville måske prøve forskellige typer grus og både åben og lukket bakke og også at flytte bakken og give ham mindre areal at færdes på indtil at træfsikkerheden er på 100%.

1 Synes om

Groft og ultra fint… Sidstnævnte brugt hos opdrætter!

Der er tjekket for giardia, ikke tritrichomonas. Må jeg lige overveje.

Vi må prøve at lade ham være i ét rum… Synes bare det er så synd :woozy_face: Men er også lidt frustreret over at tørre op, hver dag.

Blev hans afføring sendt til test på et laboratorie, eller var det en snap test hos dyrlægen? De kan nemlig godt give falsk negative hvis man rammer uheldigt i giardia parasittens cyklus.

Ellers må der måske en katte adfærds terapeut til.

1 Synes om

Og hvilket foder bruger i? De fleste kornfri er med kartoffel i stedet og det kan nogle ikke tåle.
Jeg har en, og hun får tynd mave, i en grad så hun ikke nødvendigvis kunne nå at komme på plads i bakken

1 Synes om

Uha, den tanke har jeg slet ikke haft. Det må jeg teste!

Den sidste uge er træfsikkerheden øget væsentlig, og vi holder vejret og tør ikke ændre noget det næste stykke tid :crossed_fingers: Tak for jeres råd, det har helt sikkert givet lidt ideer til hvad vi kan gøre hvis problemet fortsætter :smiley:

1 Synes om