Urenlighed efter afliving af Ebony

[quote=Tea;372779]Tak for rådene. :slight_smile:

Lågen er fjernet - og jeg synes egentlig at “bakke-hygiejnen” herhjemme er i orden. Men alle tips er taget til efterretning. (Det med at fjerne låget, kræver liiige lidt overvindelse fra min side, da bakken står i køkkenet. Men jeg skal nok prøve. :))[/quote]

Tea…Jeg tænkte nu mere på, at du kunne prøve at fjerne “lemmen”
Så er bakken nemmere tilgængelig. :slight_smile:

Det er ikke sikkert, at du på sigt behøver at fjerne selve låget -
måske blot en kort overgang. :slight_smile:

[quote=Mona Jensen;372870]Tea…Jeg tænkte nu mere på, at du kunne prøve at fjerne “lemmen”
Så er bakken nemmere tilgængelig. :slight_smile:

Det er ikke sikkert, at du på sigt behøver at fjerne selve låget -
måske blot en kort overgang. :)[/quote]
Lige pt. er lemmen/lågen fjernet. Men så sent som i aften har Cæsar skidt på hoveddørsmåtten. :frowning:

Jeg må indrømme, at jeg tvivler på at det er bakken der er problemet. Cæsar har aldrig før været urenlig, så hvorfor skulle bakken netop nu være et problem?
Nå, men om et par dage (når jeg er hjemme, og har tid til de små), ryger låget af bakken. Så må vi se om det hjælper. :slight_smile:

Og så kontakter jeg i øvrigt dyrlægen på mandag, for at sikre mig, at der ikke ligger noget fysisk til årsag, for Cæsars urenlighed.

Måske kontakte en dyrlæge, der har adfærd som speciale?

Jaeh, det kunne da godt tænkes… :slight_smile: Kan du da anbefale en?

Pt. har jeg Helle Lenschow på sidelinien, på mail. (Håber hun er OK med at jeg nævner hende, ellers må admin gerne slette det, evt. på Helles opfordring. :))
Men hun er altså guld værd. :ok: Jeg har trænet og leget en del med de to, og det er som sagt “kun” Cæsars urenlighed, der er tilbage.

Men alle råd er velkomne. :slight_smile:

[quote=Tea;374259]Jaeh, det kunne da godt tænkes… :slight_smile: Kan du da anbefale en?
[/quote]

Pernille Hansen, der er på Skovlunde har en videreuddannelse indenfor adfærd.
Hun er rigtig sød og meget dygtig, synes jeg :slight_smile:

[quote=Vivi_Fletcher;374282]Pernille Hansen, der er på Skovlunde har en videreuddannelse indenfor adfærd.
Hun er rigtig sød og meget dygtig, synes jeg :-)[/quote]
Mange tak. :slight_smile:

Jeg hører lige med “min egen” dyrlæge på Søndre Fasanvej … Det er lidt bøvlet at komme til Skovlunde med offentlig transport. :S
Men er jeg ikke tilfreds med svaret/behandlingen/professionaliteten (savner ord :øhmm:) på Søndre Fasanvej, må jeg søge til Skovlunde. :slight_smile:

[quote=Tea;374239]Lige pt. er lemmen/lågen fjernet. Men så sent som i aften har Cæsar skidt på hoveddørsmåtten. :frowning:

Jeg må indrømme, at jeg tvivler på at det er bakken der er problemet. Cæsar har aldrig før været urenlig, så hvorfor skulle bakken netop nu være et problem?[/quote]

Som jeg ser det, kan bakken - det at den er overdækket eller at der kun er en - sagtens være en del af problemet. Måske er den del ikke så stor, og katten har levet med det uden problemer. Men når der så kommer noget andet OVENI, så vælter læsset - og her tror jeg, det er vigtigt at sørge for at eleminere alle potentielle problemer for at komme urenligheden til livs. Når det så er lykkedes, tror jeg, at man kan prøve at træde et skridt tilbage på forskellige fronter - blandt andet at fjerne en bakke eller at smide et låg på igen.

Jeg kan (igen - undskyld :-)) nævne Billy som eksempel. Han var urenlig på den måde, at han tissede og havde afføring i dynerne. Avler troede, at det skyldtes stress, fordi hjemmets lille pige gik og hev ham i halen og i det hele taget ikke var ret sød ved ham. Så han kom hjem til mig, hvor der var fred og ro og kun mig og en under-hunkat at forholde sig til. Her fortsatte urenligheden. Senere har det vist sig, at Billy havde ondt.

Her tænker jeg på: Gad nok vide, om han havde været urenlig, hvis han kun havde ondt. Han har sandsynligvis haft urinvejsproblemer i over et år, da hans søster, som han kom i første hjem med, fik blærebetændelse, da de var fire måneder, men urenligheden startede først, da han var halvandet år. Eller gad vide, om han var blevet urenlig, hvis det kun var haletrækkeriet, det drejede sig om? Eller om han tissede i dynen, fordi han havde problemer med blæren, og sked i den, fordi han protesterede over at blive trukket i halen? Eller om der har været noget helt andet, som vi alle har overset? (Måske var der - også - for få bakker?) Det er jo nærmest umuligt at sige noget om.

Nå, men som du kan læse i en anden tråd, så håber jeg, at Billy nu er godt på vej - med rigtig god hjælp fra Helle, så jeg vil tro, at du er i rigtigt gode hænder der :slight_smile:

mvh. tina

Jeg ved, at en del Maine Coon-ejere med held bruger murerbaljer som kattebakker, så det kunne da være en mulighed med sådan én som bakke nr. 2 :? De kan købes i byggemarkeder for “ingen penge”.

Gud ja, en murerbalje, god idé! Sådan en forsøgte jeg også med til min x’s urenlige hunkat, og det gjorde problemet lidt mindre. Jeg har faktisk en murerbalje til at stå, som du gerne må få… men den står i Kolding, og så er der jo lidt langt til Valby…

mvh. tina

En lang Bed Roller (fjern låget) har lige højden og er mere end lang nok til selv den længste kat.

Urenlighed kan have mange årsager. Og det kan faktisk være et detektivarbejde at finde ud af årsagen.

Ved pludselig urenlighed skal man altid tænke over evt. fysisk årsag. Ved urenlighed, hvor katten tisser på gulvet vil jeg altid tænke på urinvejsproblemer, enten blærebetændelse eller urinsten.
Hvis problemet er isoleret til afføring (og det ikke er betinget af at katten har diarre), så er der nok større sandsynlighed for, at det er et adfærdsmæssigt problem, hvor katten markerer, at den er utilfreds med “et eller andet”.
Men som du allerede selv har skrevet, så er det altid en god ide at få katten undersøgt ved dyrlæge for at udelukke en fysisk årsag.

Jeg tror at man skal passe på med at tro, at fordi alting tidligere har været ok med en bestemt bakke, at det så betyder, at det ikke er bakkeproblemer som kan være årsag til problemet.

Mange katte (også selvom de er alenekatte) bryder sig ikke om at urinere og have afføring det samme sted. Flere af kattene i min flok tisser i en bakke, dækker til og går derefter hen til en af de andre bakker i den anden ende af huset og lægger så sin afføring der. Jeg tror det kommer sig af et gammelt instinkt fra vildkatten med at narre fjenden.

Noget andet er, at mange katte foretrækker, at der er rimeligt fred og ro der, hvor de skal gøre deres nødtørft. For meget trafik/uro kan gøre at katten ikke bryder sig om at bruge bakken - og dermed så finder andre muligheder.

Nu skriver du, at problemet er opstået efter Ebony’s død.
Min erfaring er, at der altid i en flok er en eller anden form for hieraki - også blandt kastrater. Hendes død kan meget vel have medført, at Cæsar og Fnuggi lige skal have fundet balancen indbyrdes og have fastslået hvem der er førerkat - og der skal ikke ret mange spændinger/omvæltninger til, førend dette kan give sig udtryk i bakkeproblemer. Især hvis katten i forvejen måske ikke er helt tilfreds med bakke-løsningen. En overdækket bakke kan her også være problematisk, fordi en kat kan føle sig fanget i bakken af en anden kat, som placerer sig udenfor.

Lige et tillægsspørgsmål: Har du skiftet grus-type op til at problemet opstod? Det kan nemlig også være en årsag.

Men generelt vil jeg anbefale:

  1. Altid mere en en bakke. Evt. en murerbalje, som er en billig og god løsning (jeg har selv brugt dem).
  2. Placer bakkerne et sted, hvor der er ro omkring (dvs. ikke ret meget trafik). Og ikke samme sted.
  3. Tag låget af overdækkede bakker.
  4. Sørg for at holde bakken ren. Dvs. fjern klumper flere gange om dagen.
  5. Få katten undersøgt ved dyrlæge.
  6. Ros katten når den bruger bakken - dvs. få den til at opfatte bakken som noget positivt.

Det kunne evt. også være en mulighed af prøve en Feliway i stikkontakten. Men den vil alene ikke løse problemet.

Jeg har selv haft en kat, som fik urinsten og måtte igennem operation for dette. Han var urenlig bagefter (da urinvejsproblematikken var helbredt), fordi han simpelthen var begyndt at forbinde bakken med ubehag - det havde jo gjort ondt når han skulle tisse. Det tog mig ½ år at få ham renlig igen - og det var primært gennem ros-ros-ros når han brugte bakken, flere kattebakker rundt i huset, afprøvning af flere typer kattegrus (indtil jeg endte på et uparfumeret bentonitgrus), og ingen låg på bakkerne i en lang periode. Men det lykkedes.

Jeg håber du finder en løsning på problemet :kryds:

En bedroller!!! :thumbup: Sådan fire har jeg jo under sengen! Eller … nu står der kun tre, for den ene er lavet til bakke. :ok:

Ih, hvorfor kan jeg ikke selv komme i tanke om sådan noget? :doh::høhø:

Fnuggi har været ovre at undersøge den, mens Cæsar syntes det var for meget postyr, og hoppede ind i mit skab for at sove videre.
Jeg glæder mig virkelig til at se om det giver resultater (eller pote, om man vil. :tihi:)

Churchtown: Tak for et udførligt svar. Det hele er taget til efterretning. :slight_smile:
Og nej, jeg har ikke skiftet grus-type. Jeg har tidligere vekslet lidt mellem nogle mærker, for så at blive på det jeg fandt bedst. (Golden Grey Master, hvis nogle skulle være interesserede.)

Kom en lille smule brugt grus oven på det friske.

:ok:
Det skete helt af sig selv, da den oprindelige bakkes indhold blev tømt over i den nye (så jeg kunne vaske bakken). :slight_smile:

For en times tid siden gik Cæsar på den nye bakke og tissede en tår. Jeg roste ham selvfølgelig for at bruge bakken, men nå ja, han har jo også kunne finde ud af at tisse i den gamle. Men nu vidste jeg da så, at han var klar over formålet med bedrolleren.

Så for fem minutter siden, var det Fnuggis tur til at besøge bedrolleren, dog til en pølle. “Yes, vis du brormand hvordan det skal gøres!”, tænkte jeg. Jeg ville lige lade gruset absorbere lidt, inden jeg kom med skovlen.
Men Cæsar kom mig i forkøbet, og lavede stort i en bakke for første gang i snart lang tid!
:yah::wehu::thumbup:
Iiiih, hvor jeg krydser fingre for at den gode udvikling fortsætter!

Hvor er det godt at høre :slight_smile: Jeg krydser fingre for, at han fortsætter der!

mvh. tina

Alle tiders Tea, men jeg ville ikke rose ham, når han har brugt bakken, men totalt ignorere det. Katte er ret “blufærdige” og bryder sig ikke om opmærksomhed og “bemærkninger” til deres bakkebesøg.

Åh ja, der kan man bare se. :S

Der har stadig ikke været nogle uheld udenfor bakken. :ok:

Siden jeg stillede bedrolleren op, har ingen af dem dog brugt den gamle bakke (som nu er uden låg). Så de ville ikke have en nr. 2 bakke, de ville bare have en ny. :høhø: Begge bakker får dog lov at stå, det er bare lidt spøjst. :slight_smile: