Urenlighed hos et af plejebørnene :(

Den ene af plejebørnene (en af tøserne) er urenlig :(. Hun tisser lige ved siden af bakkerne 3 ud af 4 gange. Det er kun når hun tisser, ikke når hun laver stort.

Jeg har researchet lidt og snakket med internatslederen om hvad jeg kan gøre ved problemet. Her er hvad der er blevet snakket om/jeg selv har fundet ud af

[ul]
[li]Killingen er jo taget fra sin mor, som desværre bankede hende og søskende. Jeg kan læse mig til at dette næsten er en klassisk årsag til at de bliver urenlige.[/li][li]Ovenidet er der så alt det stress som er induceret ved at de er flyttet ind her, og derudover er hun en af dem der har haft maveinfektion så hun har derfor været en del frem og tilbage ml mig og Dr. Dyr - også stressende begivenheder[/li][li]På internatet løser de oftest problemet ved at stille ekstra bakker op de steder hvor killingerne er urenlige. Nogle gange er dette ikke nok til at løse urenligheden, og desværre udløser det så en aflivning da de ikke kan få formidlet urenlige katte ud, hvilket jo i og for sig ikke er så mærkeligt.[/li][li]jvf. ovenstående har jeg på nuværende tidspunkt 4 bakker stående i køkkenet og 1 i gangen, det har ikke løst problemet :([/li][li]jeg har også gjort rent på tissestederne når jeg har fundet dem og efterfølgende sprøjtet med UrineOff, det har heller ikke løst problemet :([/li][/ul]Jeg har også forsøgt at sætte hende op i bakken når hun laver skrabebevægelser, nogen gange får jeg hende til at tisse på den måde, andre gange tisser hun på gulvet ligesåsnart jeg vender ryggen til :frowning:

Jeg har forsøgt at lokke hende op i bakken ved at skrabbe i bakken med bakkeskeen da det tilsyneladende stimulerer alle de andre til "jamen-så-går-vi-da-lige-på-bakken-når-du-nu-alligevel-leger-med-gruset.

Hun bliver også sat på bakken når de har sovet og når de har spist eller hvis de har tonset rundt i et længere stykke tid. Virker nogen gange. Umiddelbart hælder jeg mest til at fortsætte den sidstnævnte her evt. kombineret med at klikke hende hver gang hun går i bakken af sig eller hvis hun bliver hjulpet.

Hvis du er nået hertil er jeg glad for at du er med stadigvæk. Jvf. ovenstående… ja så er jeg ved at løbe tør for løsninger. Gør jeg noget galt jvf. ovenstående :? Kan jeg gøre noget andet end de nævnte ting :? Eller er der virkelig kun aflivning tilbage for den lille misling (fordi hun så ikke vil kunne formidles ud af internatet) :?

Har du prøvet med en helt andet type grus? (groft, hvis du bruger fint eller omvendt)

prøv med aviser, jeg har en kat som kun vil tisse på avispapir :slight_smile:

Men er det ikke noget hø at vænne den til? det er vel de færreste der vil ha’ deres aviser overtissede i hjemmet, og de færreste der orker at bruge avispapir i en kattebakke. Med mindre man går hjemme og kan skifte det omgående, så stinker det altså lynhurtigt.

Hvor gamle er killingerne og hvor meget plads har de :?

Grusskifte…jeg har haft killinger der ikke ville tisse i det røde grus, og nogen der ikke ville i det grove ikke klumpende. Så snart de har fået det fine grus - vupti så har de brugt bakken til ug.

det var også det jeg tænkte … om det er grusset hun ikke kan lide !?

tja i mit tilfælde er det enten aviser eller gulvet så heller aviser. og nej han tisser kun på aviser som ligger i hans bakke jeg kan sagtens have aviser liggende på fx bordet uden af den bliver brugt :slight_smile:

Jeg har både fint og groft grus og bakkerne tømmes flere gange om dagen

Avisløsningen duer ikke mhp at de indenfor de næste 3 uger skal tilbage til internatet og formidles ud. Der duer det desværre ikke med en kat der kun vil tisse på aviser :frowning:

De er ca. 10 uger. De startede med at bo i køkkenet som er ca. 20 kvm. Det var et problem fra dag 1. Der boede de de første 3 dage, og blev introduceret til stuen dernæst (ca. 60 kvm). Urenligheden foregår kun ude i køkkenet og lige ved siden af bakkerne.

Her til aften da de havde spist og hun var færdig med at vaske sig, satte jeg hende op i bakken (både det fine og det grove), skrabede i gruset. Hun kigger og går direkte ud på den anden side og sætter sig. Jeg tager hende op i bakken igen, skraber, hun går ud og gør klar igen. Igen tager jeg hende op i bakken, skraber og der sætter hun sig og tisser. Da hun har tisset færdig roser jeg hende og nusser hende.

Jeg synes ikke at du kan gøre meget andet end det du allerede gør, så jeg har ikke rigtig nogle gode råd.
Men sender dig bare et :knuser:, for det må godt nok være svært hvis alt dit arbejde for at redde det lille pus ender med en aflivning. For jeg forstår så udemærket at en urenlig killing bliver noget nær umulig at finde et hjem til :frowning:

[QUOTE=Vipstøsen;952587]
De er ca. 10 uger. De startede med at bo i køkkenet som er ca. 20 kvm. Det var et problem fra dag 1. Der boede de de første 3 dage, og blev introduceret til stuen dernæst (ca. 60 kvm). Urenligheden foregår kun ude i køkkenet og lige ved siden af bakkerne. [/QUOTE]

Hvis hun gjorde det fra dag 1, burde hun ikke have haft mere plads.

Jeg ville indskrænke pladsen og sætte flere bakker op.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;952613]Hvis hun gjorde det fra dag 1, burde hun ikke have haft mere plads.

Jeg ville indskrænke pladsen og sætte flere bakker op.[/QUOTE]

Så det du siger er det at de kan blive urenlige af at have for meget plads?

Og I forhold til det andet du skriver… jamen så tilbage med hende i køkkenet? Så skal hun blive der til hun er renlig?

Hvad med de andre der godt kan finde ud af det… skal de så ud og holde hende med selskab?

[QUOTE=Vipstøsen;952618]Så det du siger er det at de kan blive urenlige af at have for meget plads?

Og I forhold til det andet du skriver… jamen så tilbage med hende i køkkenet? Så skal hun blive der til hun er renlig?

Hvad med de andre der godt kan finde ud af det… skal de så ud og holde hende med selskab?[/QUOTE]

Jeg har aldrig haft urenlige killinger, der har været så gamle. Men jeg giver altid meget lidt plads og udvider lidt efter lidt.

Så ja, jeg ville sætte hende retur i køkkenet (og måske lade hende løbe rundt under opsyn) - og sæt så MASSER af bakker op med forskelligt grus.

Okay tak Vivi… må prøve det af… der er ikke så mange andre muligheder

Synes bare det er vildt mærkeligt at hun gerne vil lave det store i både den ene og anden slags grus, men ikke tisse

[QUOTE=Vipstøsen;952639]Okay tak Vivi… må prøve det af… der er ikke så mange andre muligheder

Synes bare det er vildt mærkeligt at hun gerne vil lave det store i både den ene og anden slags grus, men ikke tisse[/QUOTE]

Det er meget almindeligt, at killinger kun er urenlige når de tisser.

Aha, der lærte jeg noget mere nyt!!! Derfor at KG er så genialt

Anede ikke det med at for meget plads kunne anspore til urenlighed… eller at det kun var når de tissede…

Ved man hvorfor det kun er ved tisseri?

[QUOTE=Vipstøsen;952647]
Ved man hvorfor det kun er ved tisseri?[/QUOTE]

Næh, jeg har ikke spurgt dem :wink:

Men det er mit indtryk, at det er helt generelt med urenlige katte - også de voksne man hører om.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;952651]Næh, jeg har ikke spurgt dem :wink:

Men det er mit indtryk, at det er helt generelt med urenlige katte - også de voksne man hører om.[/QUOTE]

Årh… come on Vivi… du har da masser af katte at spørge :tihi:

Men ingen urenlige :wink:

hehe… kunne jo være de vidste det alligevel :wink: