ja nu er det sådan at jeg overvejer et nyt hovedfoder, og har både fertile og kastrater/neuter til at gå sammen, og jeg KAN bare IKKE finde de værdier på kalcium og fosfors max værdier, mht at undgå foder relaterede urinvejsproblemer.
Magnesium og aske kender jeg, men ikke de to andres max værdier, ligeledes, hvordan er det med surhedsgraden, og hvordan finder jeg så den udfra værdierne?? Og jeg taler her om tørfoder…
Kalk:fosfor-forholdet skal ligge imellem ca. 1,1:1 og 1,4:1, så f.eks. 1,6% kalk og 1,3% fosfor vil være fint. Du kan jo prøve at se hvad der er i de produkter, du er interesseret i, og så evt. fravælge dem, med de højeste værdier, hvis du er nervøs. F.eks. er 2% og 1,6% også fint forholdsmæssigt, men det er nogle lidt højere værdier.
pH kan du langt fra finde i alle produkter. Hvis du fodrer med gode mængder vådfoder ved siden af, bør du heller ikke være så nervøs omkring disse værdier, når det i øvrigt er et godt foder.
Urinvejsproblemer er i øvrigt mere et hankatteproblem, end et kastratproblem. Altså hankatte, både fertile og kastrater, er mere disponerede end hunkatte, både fertile og kastrater. Der er ikke videnskabeligt belæg for, at man engang troede, at det havde noget med kastration at gøre.
Ja jeg ved godt drengene er mere “udsatte”, da pasagen gennem deres urinrør er meget mindre og derfor nemmere dannes lukket/delvist lukket passage, men tusind tak for svar. Men fosfor og kalcium kan vel også blive for lavt, ikke?
I alle velafprøvede fodermærker ville jeg ikke bekymre mig om, at værdien kan blive for lav.
Super, tusind tak.
Jeg har haft lidt kig på bl.a. Farmina, men der er magnesiumen på 0,09, på et par af de kornfriprodukter, hvad siger i så til det???
[QUOTE=Prestige;797223]Super, tusind tak.
Jeg har haft lidt kig på bl.a. Farmina, men der er magnesiumen på 0,09, på et par af de kornfriprodukter, hvad siger i så til det???[/QUOTE]
Det ville jeg ikke bekymre mig spor om
Tusind tak for svar:ok:, dejligt i gider svare:)