Urinvejssten + fremmed mad?

Vores kastrat Magnus har haft urinvejssten 3 gange nu - sidste gang for en måneds tid siden…
Han er udekat og når vejret er godt kan han sagtens rende ude i 2-3 dage…
Min bekymring er så om han spiser andet med som nogen måske sætter ud tl vildkatte og heller ikke drikker nok og det så er derfor han bliver syg??
Han får SPECIFIC STRUVIT MANAGEMENT (foder fra dyrlægen)
Vil egentlig gerne give ham BARF som vores hund, men han vil ikke spise det… øvøv
overvejer stærkt at bygge en løbegård til ham… det er så synd for ham når han bliver syg…

Godt råd søges

Mit gæt er, at såfremt det er en normalt fungerende kat, så vil han fange mus og andet naturligt bytte…og det får han ikke urinvejssten af…men det gør han af tørkost, uanset hvilken slags der er tale om, for det er tørkost i det hele taget kombineret med manglende væske der er synderen.

Den der påstand er jeg lodret uenig i; jeg har set en del eksempler på vil-kun-spise-tørfoder-katte med urinevejs sten, som fik løst problemet ved at skifte til Hills Prescription Diet S/D og efter følgende C/D.

Det er ikke mine egne katte, men katte der kom på den dyreklinik, hvor jeg arbejdede.

Han er doven så tror ikke han fanger så meget :tihi:

Det dyrlægeordinerede foder han får nu tåler han fint - men har i erfaring med barf til katte?

Hvis han får gentagne urinvejsproblemer, er der altså en stor risiko for, at han ikke tåler foderet. Ligegyldigt, hvem der producerer det og sælger det, så er det tørfoder og derfor i sagens natur ikke vandholdigt.

han fik urinvejssten fordi jeg skiftede ham over på et Hills foder købt i dyreforretningen :frowning:
Han havde 2 “anfald” sidste sommer med en uge imellem og fik specific struvit management - han fik en sæk af det (8 kilo) hvorefter jeg kørte ham over på Hills og så blev han syg igen i år… i marts april måned… afsted til dyrlægen igen, medicin og det speciel foder… nu er der ingen problemer, bortset fra jeg er nervøs for han får det igen fordi han måske ikke drikker nok + når han er ude, kan han jo spise andet kattemad, som folk stiller ud til vildkatte…

Der er meget stor sandsynlighed for, at han vil få det igen, fordi han sandsynligvis - ligesom 99% af katte - ikke drikker nok. Så mit bedste råd er at give ham vådfoder hver dag til at sikre, at han får væske nok.

Jeg har ikke sat mig ordentligt ind i BARF til at kunne råde andre i den retning, jeg bruger det kun som tandbørste til mine.

[quote=Rikke N;387334]han fik urinvejssten fordi jeg skiftede ham over på et Hills foder købt i dyreforretningen :frowning:
…[/quote]

Nej, det tror jeg bestemt ikke…det lyder mest som en salgstale fra en dyrlæge, der har en god forretning med at sælge hammerdyrt specialfoder…katte får urinvejssten p.g.a. væskemangel…hvilket fabrikat tørfoder der er tale om, betyder meget mindre i den forbindelse.

Væskeindhold i det der er kattes naturlige føde og som deres krop og fordøjelsessystem er opbygget til er ca 75-80 % .

I tørfoder er der 6-8 % væske.

Det ville for at opnå det rette væskeforhold indebære at katte ved siden af tørfoder skulle drikke en pokkers mængde vand, men det gør de bare ikke.

Og derfor får mange katte urinvejssten, fordi de ikke får væske nok når de får tørfoder og dermed skylles deres system ikke tilstrækkeligt igennem og de skadelige stoffer lejrer sig og danner stenene.

Felis - Det er nu altså ikke kun væskemangel der giver problemer. Det er også pH’en i foder. Deres urin bør være på 6,2-6,4. Hvis katte kommer over den pH de bør have, så dannes der struvitter, og kommer de under dannes der oxalater.
Så noget af problemet kan nok afhjælpes via foder. Men det vil altid tage hårdt på kattens nyre at de ikke får nok væske når man kun serverer tørfoder, det kan vi kun være enige om :slight_smile:

Jeg holder mine 2 damer ‘UVI og stenfri’ ved at foder med Hills c/d, al den vådmad de gider æde, råt kød 1 gang om dagen(det er så drengene der æder det:tihi:)…derudover får alle gærtabletter med tranebær 1 gang om ugen og den ene dame(Shady, som er mest plaget) får desuden 1 c-vitamin hver uge…

Og det har virket i et år nu:rock:

Hvordan mon jeg narrer ham til at drikke noget mere (er rimelig sikker på det er det der er problemet :()
Overvejer at køre ham over på BARF som vores hund.
Og så skal han tabe sig ca. 2 kilo (vejer 8 kilo nu) han er meget indaktiv så jeg skal igang med at aktiverer ham… pyha… nok ikke en nem opgave med en “sat Herre” på knap 4 år :tihi:
Men ved jo godt det ikke gavner ham at veje for meget…

Vådfoder og råt. :slight_smile: Det mætter mere og indeholder mere vand. Også typisk det der anbefales når katte skal tabe sig :slight_smile: Man kan så komme mere vand i vådfoderet f.eks. Jeg kommer iøvrigt også vand på deres tørkost, men bestemt ikke alle katte der vil spise det :slight_smile:
Og jeg ville da barf’e ham i det omgang du nu kan komme til :slight_smile:

hvis/når han får vådfoder - så hæld vand på - bare en ½ dl til 1 dl … så får han lidt ekstra væske den vej :slight_smile:

Katte, der får for meget korn er generelt for fede - så det lyder fornuftigt, at han er fodret “forkert” dvs med for meget tørt. Det er jo for vores skyld, at vi giver det. Det er nemt, men som Felis skriver er katte kødædere - rene kødædere endda. De burde derfor være nemmere at barfe end hunde, hvis man kan få dem til at spise det.

Kontakt Marianne og spørg hende om råd til at skifte ham - www.utika.dk. I mine øjne er hun en af dem i DK, der ved mest om at skifte katte fra tørt til råt/vådt.

Du behøver ikke købe Rigtig Kattemad hos hende for at få hjælp.

Det har jeg aldrig gjort, og hun deler gerne ud af sin viden alligevel.

KH