Urinvejssten

He he dette er mit første tråd og kom vist til at poste den det forkerte sted, så prøver lige igen :wink:

Jeg har en kastreret main coon på 1 år og 3 mrd. = Mulle - han blev skidt her i onsdags så jeg tog ham til dyrlæge, efter undersøgelse fik han konstateret urinvejssten !
Det var en rigtig grim undersøgelse, han fik kateter op og skyllet blæren (der var 3 sten og han havde 60 ml. urin som han ikke har kunnet komme af med, så meget forståeligt han havde det skidt) Stakkels Mulle…

Det er nu fredag, han er stadig ikke helt på toppen, sover meget, har dog spist lidt, været på bakken og her til morgen lidt kræfter til at lege (liggende) med den lille…(en main coon killing på 13 uger, Pepsi)
Han får smertestillende og specialmad ( er dog ikke vild med det special tørkost R.C. til urinvejssten, lidt bedre med våd maden Hills også til urinvejssten)
Han får normalt til dagligt Main Coon mad fra Royal Canin.

Jeg vil meget gerne høre fra andre der har prøvet det samme, er jo meget bekymret for ham, han har jo stadig ondt på trods af smertestillende, specielt når han går, men han må ikke få mere i følge dyrlægen…
Hvornår kan jeg forvente han er frisk igen, har I nogen tips til hvordan det kan undgåes i fremtiden…
I det hele taget hvad er jeres erfaringer…?

På forhånd mange tak :slight_smile:

Han skal have så meget væske gennem systemet som muligt, så det bedste for ham vil være, at du skifter en stor del af tørfoderet ud med vådfoder :slight_smile:

Jeg har en hankastrat, der døjede meget med blærebetændelse (kun med små sten den sidste gang) og siden jeg har styret kosten over på mere vådt har der ikke været noget galt - og det er snart et år siden :slight_smile:

God bedring med ham :slight_smile:

Jeg har også en kastrat, som har døjet med blærebetændelse osv.

Han får masser af væske og jeg har skiftet foder til udelukkende at bruge Acana, som alle kattene trives fint på :slight_smile: Det er nu over et år siden han har haft problemer sidst.

Rigtig god bedring med din Mulle :slight_smile:

Jeg har ikke selv haft katte med urinvejs sten/grus, men alligevel noget erfaring fra min tid som udøvende veterinærsygeplejerske.

Der er forskel på blærebetændelse og urinvejs grus (der behøver ikke være grus fordi der er blærebetændelse).

Når der er konstateret grus vil man meget ofte fodre med Hills S/D den første tid (opløsning af grus/sten) og derefter gå over på en diæt der forebygger grus/sten (fx Hills C/D).

I enkelte tilfælde er kattens urinvejs sten/grus være af en (sjælden) type som C/D ikke virker på, om dette er tilfældet kan undersøges hos dyrlægen, i så fald er det en anden diæt der skal til (spørg dyrlægen).

Når han går på bakken nu, tisser han så normale mængder?
Hvis du er i tvivl om noget synes jeg du skal kontakte din dyrlæge igen og få kigget på ham endnu en gang, det er så surt at gå week-end’en i møde med en halv-sløj kat, især hvis man er usikker.

Rigtig god bedring til ham
:slight_smile:

[quote=danpia;332884]Jeg har ikke selv haft katte med urinvejs sten/grus, men alligevel noget erfaring fra min tid som udøvende veterinærsygeplejerske.

Der er forskel på blærebetændelse og urinvejs grus (der behøver ikke være grus fordi der er blærebetændelse).

Når der er konstateret grus vil man meget ofte fodre med Hills S/D den første tid (opløsning af grus/sten) og derefter gå over på en diæt der forebygger grus/sten (fx Hills C/D).

I enkelte tilfælde er kattens urinvejs sten/grus være af en (sjælden) type som C/D ikke virker på, om dette er tilfældet kan undersøges hos dyrlægen, i så fald er det en anden diæt der skal til (spørg dyrlægen).

Når han går på bakken nu, tisser han så normale mængder?
Hvis du er i tvivl om noget synes jeg du skal kontakte din dyrlæge igen og få kigget på ham endnu en gang, det er så surt at gå week-end’en i møde med en halv-sløj kat, især hvis man er usikker.

Rigtig god bedring til ham
:)[/quote]

Har du nogle anbefalinger som ikke omfatter Hills og RC?

Jeg tænker, nu du siger du er uddannet i den slags… (?)

[quote=Sheer;332887]Har du nogle anbefalinger som ikke omfatter Hills og RC?

Jeg tænker, nu du siger du er uddannet i den slags… (?)[/quote]

Desværre, det vil jeg helst ikke, jeg er ikke i faget mere og kender ikke alle de nye diæter der er kommet til. Derfor skriver jeg også spørg dyrlægen om den foder til den anden slags sten/grus, kan simpelt hen ikke huske, hvilken (Hills) det er der virker.

Spørger du fordi du er ‘imod’ Hills og RC?

Han har været på bakken 3 gange og tisset (siden onsdag aften), mængden er så vidt jeg kan se den samme som den plejer…Men han har jo heller ikke spist og drukket så meget som han plejer…

Det special mad han får er netop til at opløse sten/grus (fra Royal Canin, men da han ikke er så glad for det vil jeg prøve Hills istedet ) og det skal han have i ca 2 mrd, dyrlægen skal have en urinprøve efter 1 mrd. også skal de se hvordan det står til…

Mulle siger tak for hilsener :wink:

Mvh Marianne

[quote=danpia;332891]Desværre, det vil jeg helst ikke, jeg er ikke i faget mere og kender ikke alle de nye diæter der er kommet til. Derfor skriver jeg også spørg dyrlægen om den foder til den anden slags sten/grus, kan simpelt hen ikke huske, hvilken (Hills) det er der virker.

Spørger du fordi du er ‘imod’ Hills og RC?

Nej jeg er imod deres pris, og så går jeg ind for reel oplysning, istedet for bare mærkeanbefalinger. Mindes stadig denne tråd: http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?t=13441&highlight=barf

Jeg har selv fodret en kat ud af urinvejssten med Whiskas vådfoder, så…

Men min anbefaling til trådstarteren ville være, gå væk fra tørfoderet, find et alternativ. Evt. noget ‘urinvejsvenligt’. Men mere aner jeg ikke.

Specific har også en “sten” serie - både våd og tør.

Den plejer de fleste katte at kunne lide.

[quote=Sheer;332894]Nej jeg er imod deres pris, og så går jeg ind for reel oplysning, istedet for bare mærkeanbefalinger. Mindes stadig denne tråd: http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?t=13441&highlight=barf

Men min anbefaling til trådstarteren ville være, gå væk fra tørfoderet, find et alternativ. Evt. noget ‘urinvejsvenligt’. Men mere aner jeg ikke.[/quote]

Fint - hvad er så DIN EGEN erfaring med hensyn til den tråd du linker til? Som jeg ser det, ved godt der er nogen der finder det meget negativt, er det jo også en form for salgstale du linker til.

[quote=Sheer;332894]Nej jeg er imod deres pris, og så går jeg ind for reel oplysning, istedet for bare mærkeanbefalinger. Mindes stadig denne tråd: http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?t=13441&highlight=barf

Men min anbefaling til trådstarteren ville være, gå væk fra tørfoderet, find et alternativ. Evt. noget ‘urinvejsvenligt’. Men mere aner jeg ikke.[/quote]

Jeg er på ingen måde interesseret i en ‘religios-krig’, jeg anbefaler Hills S/D & C/D fordi jeg har set talrige eksempler på det effekten.

Jeg vil bestemt tro Whiskas er blevet bedre, end det var; da Hills kom til DK var der et reelt problem, også Whiskas katte kom gentagne gange med urinvejsgrus og undgik det da de skiftede til Hills C/D.
Før Hills kom til Danmark var den eneste mulighed at tilsætte noget (medicin) til maden til disponerede katte for at undgå urinvejsgrus. Udover mineral-indholdet i foderet er urinens pH af betydning for dannelse af urinvejs grus.

RC nævner jeg ikke før du spørger, da jeg ikke har den store erfering med det fra veterinærsygeplejerske tiden, men mine katte spiser young neutered male/female våd-mad med stor fornøjelse.

Jeg er på job nu, men vil kigge nærmere på den linkede artikel senere, tak for linket.

Jo, men jeg anbefaler det ikke.

Min erfaring er som sagt at det billigste dåsemad klarer ærterne. Det oplevede jeg med min huskat for mange år siden, tror faktisk ikke engang det var Whiskas, han blev fodret med, men Kitekat, og hvad det ellers hed.

[quote=danpia;332906]Jeg er på ingen måde interesseret i en ‘religios-krig’

Det er i øvrigt heller ikke tilladt med religionskrig her på kattegale. :slight_smile:

Skal måske lige specifisere at det er dette, som jeg stadig mindes:

[quote=lenschow;277399]
Hun fortalte, at hun arbejdede på en dyrlæge klinik, hvor hun sad med regnskaberne. 50 % af indtægterne kom fra salg af tørkost, 35 % af indtægterne kom fra behandlinger af tand og hudproblemer. Tankevækkende tal.

Hun sagde, at hun ikke vil fortælle folk, hvad de skal, men at hun opfordrer til at tænke selv. Iflg hende kanman ikke få foder-rådgivning hos de fleste dyrlæger i dag. Siden 1984 har fodringsdelen været valgfrit på studiet, og det er Hills der står for undervisningen.[/quote]

:oops: jamen så må det være godt at jeg ikke er i gang med en sådan
:runsylvester:

For at komme tilbage til Mulle drengen :wink:

Han er blevet fodret med vådmad 3 gange dagligt siden han var killing, hans tørkost har bare været til rådighed hvis han skulle blive små-sulten i mellem vådmad måltiderne…
Så i hans tilfælde tror jeg næppe jeg kan vådfodre ham ud af hans tilstand, der skal vist mere til…

Mvh Marianne

[quote=Mulle;332914]For at komme tilbage til Mulle drengen :wink:

Han er blevet fodret med vådmad 3 gange dagligt siden han var killing, hans tørkost har bare været til rådighed hvis han skulle blive små-sulten i mellem vådmad måltiderne…
Så i hans tilfælde tror jeg næppe jeg kan vådfodre ham ud af hans tilstand, der skal vist mere til…

Mvh Marianne[/quote]

Jeg tror dig. Men må bare lige tilføje at det var det samme med min huskat. Jeg måtte fjerne hans tørfoder, en enkelt gumling tørfoder, så var det tilbage, nærmest. Så han blev en gammel kat, kun på vådfoder, dog lidt for tyk.

Men igen, det er ikke en løsning jeg vil anbefale.

Citat:
Oprindelig postet af lenschow
Hun fortalte, at hun arbejdede på en dyrlæge klinik, hvor hun sad med regnskaberne. 50 % af indtægterne kom fra salg af tørkost, 35 % af indtægterne kom fra behandlinger af tand og hudproblemer. Tankevækkende tal.

Hun sagde, at hun ikke vil fortælle folk, hvad de skal, men at hun opfordrer til at tænke selv. Iflg hende kanman ikke få foder-rådgivning hos de fleste dyrlæger i dag. Siden 1984 har fodringsdelen været valgfrit på studiet, og det er Hills der står for undervisningen."

Den tror jeg ikke holder i dagens Danmark med de foderpriser vi har (måske for år tilbage hvor vi ikke havde de muligheder for at købe internationalt vi har idag). Jeg er sikker på at hovedparten af indtægterne på den klinik jeg bruge kommer fra de firbenedes konsultationer og ikke fodersalg.

Den vil jeg så gerne lige kommentere (må arbejde lidt længere i aften kan jeg se ;))
I de ‘gode gamle dage’ var der ingen der interesserede sig i kvalitetsfoder til katte og hunde, hunde var der dog lidt mere lødigt foder til. Årsagen til dette tror jeg var, at ingen så en ‘forretning’ i det. Ikke en gang på KVL blev der tilbudt ordentlig undervisning før Hills kom.
På den klinik hvor jeg arbejdede købte vi (gode) kødben med kød på hos en slagter i Holte, disse videresolgte vi til dyre-ejerne, uden den store fortjeneste.

Da Hills kom til Danmark startede vi så småt med det, ikke uden en hvis skepsis, men vi så jo positiv effekt den ene gang efter den anden, hos dyr, hvor der tidligere enten ikke var noget at gøre eller (hvis man var heldig og gudskelov oftest) medicinsk behandling.
Da jeg arbejde på dyreklinik var det ikke 50% der kom fra foder (og andet i ‘butikken’), jeg vil ikke afvise at det er det nogle steder. Men måske det kommer af, at man nu kan ‘behandle’ med foder istedet for medicin (= en del af fortjenesten lå tidligere på medicin)?

Da Hills kom (til DK) var der pludselig nogle af de andre foderproducenter, som også begyndte at gøre lidt mere ud af forskningen og fremstille foder i bedre kvalitet. Men ikke før.

Om deres priser er for høje ??? Det ved jeg ikke om jeg synes, det er jo individuelt hvad man synes. Hvis det er godt for mine dyr og jeg har tillid til det og kan spare på dyrlægeregningerne, så synes jeg det er en omkostning der er værd at tage med. Og så kom den der med de 50% af indtægterne kommer fra fodersalg ind igen, hvis dyrene i en hvis udstrækning bliver sundere af foderet er det jo noget der bider sig selv i halen…

Jeg ved at dyrlægerne ikke ‘tjener kassen’ som mange ellers tror. Det er dyrt at have en veludstyret klinik. Der hvor dyrlægerne tjener gode penge er hos medicinal-firmaerne.

py-ha en ordentlig omgang, håber jeg har husket det meste og ikke skrevet helt uforståeligt.

Hvis vi snakker blærebetændelse, tror jeg det hjælper blot at “skylle igennem” - bl.a. ved at gå over på en stor del vådfoder.
Men taler vi urinvejssten, mener jeg der skal specialfoder til at opløse de sten, der allerede er dannet - og hos mange katte, vil man skulle fodre forebyggende med specialfoder efterfølgende.
Hvis vi taler “medicinsk” foder, er jeg helt overbevist om, at Hills er noget af det bedste man kan få.