Uro i flokken

Der er uballance i min flok bestående at 5 katte. 3 voksne kastrater og 2 5-mdr’s hankillinger, som også skal neutraliseres.

I efterårsferien fik jeg de 2 killinger hjem, hvilket selvfølgelig gav lidt betænkeligheder ved de 3 voksne katte. Husmissen og hankastraten blev meget hurtigt dus med de små nye, men Camma reagerer desværre stadig negativt på dem.

Jeg har brug for at høre hvad I tænker om situationen, ser det håbløst ud,
har I gode idéer, eller ser det normalt ud osv.

De små flyttede som sagt ind i efterårsferien og efter 2-3 dage havde husmissen og Cæsar accepteret de små og leger fint med dem. Camma var meget negativ, hun brummede og hvæssede meget så snart hun så dem, men var aldrig fysisk aggressiv på dem.
Så satte jeg en Feliway op, og hun blev mere rolig, blev igen kontaktsøgende, men hvæsede når de små ville lege med hende og fangede hendes hale eller løb efter hende. Feliwayen løb ud, og hun blev igen som i starten - dog knap så sur, men tiltagende hvæsende og urolig.
En ny feliway blev sat op, der er igen mere ro på, men det nye er så at hun ligesom har set sig ekstra sur på den ene killing (jeg kan ikke se nogen forklaring). Hun er begyndt at virke aggressiv overfor ham og kan gå truende og knurrende hen til ham og daske ud efter ham - han provokerer hende ikke op til sammenstødene, som jeg har set det.

Andre gange kan hun godt ligge i samme sofa og sove (hver sin ende), eller når der kommer vådkost, så kan hun stå tæt og spise - i hvert fald med den killing, hun er mindst sur på.
Ellers er hun snaksagelig og kontaktsøgende, som hun altid har været, så jeg tror ikke hun har ondt eller på anden måde fysisk utilpas.

Jeg overvejer zyklene, for jeg vil jo gerne have en harmonisk flok!
Ellers er de små killinger meget veltilpasse og i godt humør.

Hvad tænker I om denne sammenføring?

Nogle ældre katte kan bare ikke vænne sig til killinger…

jeg ville lade dem gro til og blive voksne og hvis det stadig er et problem når de ikke længere er ungkatte så ville jeg tage affære - men det lyder som en sur gammel dames reaktion på uvorne unger…

Rita jeg kan se at vores katteflok er temmelig ens. Jeg har osse tre ældre kastrater, og to killinger som snart bliver 5 måneder.

Min ældste kastrat kan godt nok heller ikke li’ de sprælske killinger …Hvis de kommer lidt for tæt på hendes usynlige grænser, så både hvæser og brummer hun osse af dem. Det er ikke noget der gør mig urolig, jeg lader hende ha’ hendes ‘særheder’ og synes egentlig det er iorden, hvis hun stikker killingen en pote …Hun har jo advaret om, hertil og ikke længere :-). Og det må killingerne lære og respektere. Noget andet vil det være, hvis hun jagtede dem, og gennembankede dem, det gør hun bestemt ikke, de må bare ikke være tæt på hende …Hun har altid været sådan, og det plejer at ebbe ud, når killingen bliver mere voksen og fornuftig :slight_smile:

Synes tit det er tøserne det er galt med. Det tog vores gamle Molly 8 år at acceptere Somalierne :høhø: I starten skældte hun dem ud, men gjorde dem ikke noget. Da de blev ældre syntes de det var sjovt at drille hende, for hun hylede altid op. Alle lærte at bo sammen for Molly havde sin bror hun kunne putte og hygge med. Men da Molly’s bror var væk, så var Somalierne ok for hende at snakke med :høhø:
Tror simpelthen bare ikke hun kunne lide deres duft, for de dufter anderledes - sådan en lidt mere “vild” duft end vores andre misser :slight_smile:

Synes bare du skal lade tingene være og håbe hun ikke er så længe om at besinde sig.

Jeg ville hurtigst muligt får killingerne neutraliseret.

Det tror jeg hjælper.
Det er før set.
Held og lykke Rita…:wehuu:

[quote=Mona Jensen;297811]Jeg ville hurtigst muligt får killingerne neutraliseret.

Det tror jeg hjælper.
Det er før set.
Held og lykke Rita…:wehuu:[/quote]
Tror du det gør nogen forskel, de virker jo ikke fertile endnu da? Jeg har for noget tid siden bestilt tid til neutralisering midt i december, så passer det nemlig med en fridag…

Uro? Ja hvornår er det uro og hvornår er det adfærdsproblemer.

Det vil ALTID tage en given tid at sammenføre en etableret flok med nye individer. Hvor lang tid er så spørgsmålet.

Vi plejer at give en ny killing en uge, max. til at blive accepteret. Men jeg må også sige, at det ikke altid holder.

Det er træls, når de ikke bare elsker hinanden efter et par dage, og jeg kan godt se din hunkat er lidt på tæerne.

Vi har lige måttet beslutte at omplacere én af vores hunkatte, da hun efter vores sidste kuld simpelthen var bange for killingerne, hvilket resulterer i, når hun knurrer og hvæser ad de små (dvs. de er 13 uger nu, så vi har givet det den tid, vi syntes det skal have), helt naturligt i at mormissen beskytter killingerne og så har vi balladen. Denne hunkat er nu bange for killingerne, fordi hun ved hun får “bank” af deres mor. Så her er ingen tvivl. Hun skal ikke blive her som avlskat, er nu neutraliseret og skal flytte om 14 dage. Det vil være synd for hende at blive her, for når vi opdrætter, vil situationen bare gentage sig. Og avle videre på så sart et gemyt, nej det vil vi ikke. Jeg vil så også sige, at bare en uge efter hun er blevet neutraliseret, er det allerede blevet bedre, så det er nok løsningen med dine misser.

Men igen, de få gange vi har omplaceret en kat, har vi sagt at hvis det ikke går nogenlunde efter 14 dage- 3 uger, så kommer det ikke til at gå.

Med killinger, syntes jeg tiden er lidt kortere. Det længste vi har oplevet var 8 dage med en sur hunkat på toppen af et skab. Hun nægtede simpelthen at komme ned, indtil hun hørte Moren (Mig) ringe til dyrlægen og bede ham om at komme og give hende væske, da jeg ikke havde set hende spise og drikke i de 8 dage. Men det hjalp åbenbart at true med dr. dyr og sprøjter, for hun spankulerede lige forbi mig og drak mens jeg talte i tlf.

Krydser fingre for et godt resultat.

Hilsen
birthe & co

Kære Rita…
Det er jo også snart;
men de kan godt være lige på vippen…:slight_smile:

Jeg tvivler på at det er det i den alder - jeg ville godt mene at du kunne vente til december med at få dem kastreret… Din pige bliver sikkert alligevel ikke begejstret for at de kommer hjem og lugter forkert :wink: Sådan plejer det i hvert fald at være herhjemme.