Uro i stor kastratflok

Nogen af mine killingekøbere har ialt 10 kastratbirmaer i alle aldre. De har det som blommen i et æg med 4000 m2 indhegnet skov og tons af legetøj og en madbuffet det kunne få selv et menneske til at dåne.

Men her i tidlig forår, havde de i området en fertil herreløs kat som bla markerede langs hegnet. Der har siden været uro i flokken, hvor en af de mest usikre katte er begyndt at skabe en masse uro og strinte.

Jeg syntes jeg har prøvet at komme med alle mine gode råd ( Jeg har bare mest erfaring med fertile grupper - og her hjælper en neutralisering jo gevaldigt ). Problemet er der KUN når kattene er inde i huset - aldrig når alle er ude i det fri.

Jeg har absolut ingen erfaringer, jeg kan bidrage med, men kom straks til at tænke på om det er det meget store areral de har ude, der er årsagen til at der ikke er problemer der…
Indenfor kan der jo ikke være så meget plads, dvs de har ikke samme mulighed for at undgå hinanden indenfor, som de har udenfor.
Ikke at det kan umiddelbart kan hjælpe at be- eller afkræfte dette, men kan det ikke være årsagen til forskellen?

[QUOTE=danpia;608550]Jeg har absolut ingen erfaringer, jeg kan bidrage med, men kom straks til at tænke på om det er det meget store areral de har ude, der er årsagen til at der ikke er problemer der…
Indenfor kan der jo ikke være så meget plads, dvs de har ikke samme mulighed for at undgå hinanden indenfor, som de har udenfor.
Ikke at det kan umiddelbart kan hjælpe at be- eller afkræfte dette, men kan det ikke være årsagen til forskellen?[/QUOTE]
bestemt.

Ejeren har feliway i kontakterne, og jeg har foreslået Zylkene til de mest stressede i flokken…men de er selfølgelig dødulykkelige over deres harmoniske flok nu åbenbart ikke trives helt godt mere.

Fremmede katte kan desværre ødelægge en harmonisk flok - det kender jeg selv til.
Hvis det drejer sig om en enkelt kat, der skaber uroen, ville jeg i en periode give fx Zylkene og holde dem adskilt indendørs. Måske længere tid uden konflikter indendørs, kan give den gode stemning tilbage.

De er også sikre på, at der ikke er en af kattene, der er syg?
Det kan jo godt give uro og ændre i rangordenen. Blot en tanke…

[QUOTE=Vivi_Fletcher;608566]Fremmede katte kan desværre ødelægge en harmonisk flok - det kender jeg selv til.
Hvis det drejer sig om en enkelt kat, der skaber uroen, ville jeg i en periode give fx Zylkene og holde dem adskilt indendørs. Måske længere tid uden konflikter indendørs, kan give den gode stemning tilbage.[/QUOTE]
De har haft dem opdelt om aftenen når de er inde…men det er jo ikke det man ønsker sig i mange måneder.

Mht til sygdom - det vil jeg lige nævne for ejeren. kan jo være den usikre kat i flokken går og putter med noget, som den først viser da den følte sig truet af den fremmede.

Jeg tænker på, om den fertile herreløse kat evt. har været inde i haven.
Måske har den oven i købet haft et sammenstød, af en eller anden art, med den kat der nu laver uro og strinter ?

For hvis en sund og rask kat pludselig ændrer adfærd, så kan det være fordi den har haft en eller anden ubehagelig oplevelse.
Jeg vil også anbefale Zylkéne, eller et alternativ beroligende middel, i en overgang, samt masser af kæl, ros og opmærksomhed.

[QUOTE=Lindvig;608686]Jeg tænker på, om den fertile herreløse kat evt. har været inde i haven.
Måske har den oven i købet haft et sammenstød, af en eller anden art, med den kat der nu laver uro og strinter ?

For hvis en sund og rask kat pludselig ændrer adfærd, så kan det være fordi den har haft en eller anden ubehagelig oplevelse.
Jeg vil også anbefale Zylkéne, eller et alternativ beroligende middel, i en overgang, samt masser af kæl, ros og opmærksomhed.[/QUOTE]
Skoven er indhegnet topprofessionelt, så jeg tror ikke den fremmede hankat har været inde. Hankatten er indfanget - men jeg har bedt ejere om at være obs på om det er den rigtige vild/herreløse kat de har fanget. Der kunne jo være en mere derude som ikke sådan lige viser sig for mennesker.

jeg tænker det samme som Charlotte - en af dem kan være syg…

katte kan fornemme det sikker som ammen i kirken og kan få nogle af dem til at reagere aggressivt overfor den/de syge individer…

er det primært en kat der står for skud ? hvor flere deltager i jagten og derved stresser de andre også ?

En agressiv kat, kan også være den der er fejler noget… Det kan få dem til at lange ud mere og nemmere… Har jeg oplevet flere gange herhjemme