Missebarnet har det klart bedre. Det er en god ting.
Søde lille Missebarn
Men Askja er konstant efter hende
Jeg tror egentlig bare at hun vil lege med Missebarnet, men Missebarnet hvæser og knurrer af hende. Og så løber hun væk. Og når hun løber, så løber Askja efter. Hun sidder også tit og bare kigger på Missebarnet.
Gakke er også efter Missebarnet
Her tidligt i morges bankede han hende i badekarret Han er som sådan ikke ond, han er bare stor og voldsom og vil så gerne lege.
Hun kan bare næsten ikke være i fred for de to slyngler.
Umiddelbart tror jeg ikke du skal betragte det som leg.
Missebarnet er svag i øjeblikket - og katte, der viser svaghed, bliver ofte kanøflet af de andre.
Hvis det er noget der er kommet mens hun har været syg, ville jeg helt sikkert overveje at skille dem ad for en periode. Ellers kan du ende med hun bliver bange for dem, og så bliver det et større problem at løse.
Du skal undersøge, hvad der opretholder adfærden - herefter aktivt gå ind og ændre på den ting - årsagen - hvis du ønsker at træne det væk - ikke alle vil det, og det er altid ejers valg.
Med adskille mener jeg ikke isolere, men beskytte mod flere angreb, da flere angreb opretholder adfærden. Herefter kan du få ro til at overveje hvorfor og sætte ind der.
I dette tilfælde tror jeg Vivi har ret i, at hendes svaghedstegn gør de andre usikre på hende og starter angrebene.
Adskil og sæt sammen, når du er der til at føre opsyn - og gør samværet til en fest af mad, gode oplevelser og leg - så bør du kunne vende de andres idéer til nogle mere fornuftige
Jeg har (også) en NFO, som af og til bliver kanøflet af vores andre katte. De hvæser ad hende, og nogle gange jagter de hende.
Det varer ca. 30 sekunder ad gangen og sker i snit 1 gang om ugen.
Der er som regel 2 mulige udgange på denne konflikt. Enten ender det i “kamp”, hvor der kan flyve et par totter, ellers ender det med, at hun vender sig om, lægger sine ører ned og hvæser igen. Så stopper “legen”.
Indtil nu har jeg ikke kunne greje hvorfor det sker, idet der intet mønster er i “angrebene”
Katten har et godt temperament. Hun opfører sig altid pænt overfor de andre katte og overfor os er hun både kælen og snakke-salig, men samtidig “selvstændig”.
Så er der måske nogle der tænker, hun er nederst i hirakiet.
Det tror jeg nu ikke. Bl.a. fordi hun tit ligger foran vores kattelem, hvor der er et rend ud og ind af de andre katte.
Var hun bange for de andre katte, ville hun nok gemme sig langt væk - det gør hun ikke.
I mit stille sind er jeg kommet frem til, at hun nogle gange må udsende nogle signaler.
Signaler, som jeg/vi ikke opfatter, men som tricker de andre katte.
Jeg har prøvet at give hende “Nervosyl”, som er nogle hømopatiske, beroligende dråber.
Tak Hanne, det minder en del om vores situation - og så alligevel ikke helt.
Her er det Missebarnet der hvæser og er i forsvar så snart de ser på hende.
Hun virker ikke bange - bare generet af de to andre NFO’er. Især hendes 5 måneder gamle datter.
Gakke er bare en efteraber, og gør hvad Askja gør.