Urolig kat

Hej allesammen

Så er jeg tilbage med endnu et spørgsmål. I har været så fantastiske til at hjælpe de forrige gange, så nu håber jeg I kan hjælpe mig igen.
Misty og Maizie (M&M) er nu blevet 6 mdr og er voksne katte. Misty har det med at miave en del, hun er hele tiden sulten (men ikke tyk) og hun får små sammentrækninger i ryggen mange gange om dagen. Efter en sammentrækning vasker hun sig meget. Hun er også meget kontaktsøgende og vil være hos mig hele tiden. Hun sidder ved siden af laptoppen, imens jeg skriver nu.

Jeg googlede mig frem til det måske var hyperesthesia (selvom det plejer at ramme ældre katte) eller hud irritation. Dyrlægen kiggede på hendes hud og sagde den var fin. Hun havde aldrig hørt om hyperesthesia.

Selvom dyrlægen sagde hendes hud var fin, vil jeg købe noget Royal Canin beauty (til pels og hud) og se om det hjælper. Har i været ude for noget lign. og har i nogle anbefalinger?

(De får Royal Canin til steriliserede katte og Wilderness kiks - jeg supplementere indimellem med Topic)

På forhånd tak <3

Jeg tænker altid på lopper eller tør hud/pels, når jeg ser det hos en kat :slight_smile:

Så en loppekur og kig på fedt procenten i foderet (skal være over 20%) vil være mit råd :slight_smile:

3 Synes om

syntes at mindes jeg hørte om det i et katteprogram, at det er for at sætte hårene på plads, når de føler pelsen er i uorden.
jeg oplever det jævnlig hos vores og de har hverken lopper eller andre pels/hudproblemer.

Mange tak. De er indekatte og har ikke lopper, men jeg vil kigge efter det rigtige foder. Jeg er stadig ved at lære om ingredienser og er lidt forvirret over fedtprocentet i Royal Canin intense beauty. Er fedtsammensætningen nok?

Sammensætning: kød og animalske biprodukter, korn, fisk og fiskeprodukter, olie og fedtstoffer, vegetabilske biprodukter, vegetabilsk proteinekstrakt, mineraler, sukker.

Tilsætningsstoffer (pr. kg): Tilsætningsstoffer med ernæringsmæssige egenskaber: D3-vitamin: 95 IE, E1 (Jern): 10 mg, E2 (Jod): 0,34 mg, E4 (Kobber): 2,7 mg, E5 (Mangan): 3 mg, E6 (Zink): 30 mg.

Analytiske Bestanddele: Protein: 12 % - Råfedt: 3,7 % - Råaske: 1,3 % - Træstof: 1,1 % - Vand: 78 % - Omega-3 fedtsyrer: 0,18 % - Omega-6

Hun har kort pels, men jeg vil begynde at børste hende og se om det gør en forskel.

1 Synes om

Jeg læste ovenstående og troede det var tørfoder indtil jeg kom til vandindholdet - jeg var ved at tabe kæben, og tænkte at det da var det dårligste foder jeg nogensinde har set! :joy: :grimacing:

1 Synes om

Det lyder ikke lovende. Kan du anbefale noget godt?

1 Synes om

Hun skriver jo “indtil jeg kom til at se vandindholdet” - hun troede det drejede sig om noget andet :slight_smile:
VH
Susanne

1 Synes om

Det ser ganske normalt ud for vådfoder, så vidt jeg kan se. Jeg har ikke lige prøvet at omregne det.

1 Synes om

Ok, er der nogen der kan råde til et godt vådfoder til hud og pels?

Præcis! Det er jo tydeligvis indholdsfortegnelsen for et vådfoder. Og så er det sikkert fint. Jeg troede bare det var tørfoder. :laughing:

1 Synes om

Du har næppe behov for specielt foder til hendes hud og pels. Bevægelserne er helt normale. Det er ved at være fældetid, så der skal under alle omstændigheder ske noget i forhold til klø lidt, vaske lidt og fælde lidt pels. Alle katte laver fra tid til anden de små ryk i huden på ryggen - det er HELT normal adfærd og har intet med hyperæstesi at gøre :slight_smile: (Du kan sikkert også godt nogle gange have en lille plet der klør lidt, uden at du er blevet stukket eller der sidder noget og kildrer)
VH
Susanne

1 Synes om

Det kan der være noget om. Men jeg er vokset op med katte og har haft 4 tidligere. Jeg har set dem allesammen have ryk i pelsen nu og da, men aldrig så voldsomt og så tit. Jeg har heller aldrig været ude for en 6 mdr gammel kat der miaver og spiser så meget, uden grund. Men de er jo individuelle, så man ved aldrig. Jeg vil i hvert fald prøve at gøre noget for hendes pels og se om det hjælper.

En 6 måneder gammel kat er ikke fuldt udvokset og har brug for næring. Ungdyr er per definition altid sultne, er min erfaring :slight_smile:

Så længe de stadig vokser/udvikler sig, skal du ikke tage foderanvisninger alt for nøje. Hvis du portionsfodrer med vådfoder, kunne du eventuelt prøve at have tørfoder stående fremme, som hun selv kan få lov at administrere. Det kan jo være, hun faktisk ER meget sulten, og det er derfor, hun er urolig.

3 Synes om

Det er selvfølgelig rigtigt. Det plejede bare at være hendes søster der spiste mere (hun er også større). Jeg fodrer hende, hver gang hun beder om det (jeg havde nemlig samme tanke). Men hun spiser hele tiden (meget mere end den store) og bliver ikke tykkere af det. Jeg har altid tørfoder fremme (wilderness kiks). Jeg har altid haft indtryk af at katte ikke miaver og spjætter uden grund, så nu prøver jeg mig frem med noget federe (hvis hun ikke får nok i næring foderet til steriliserede katte).

1 Synes om

Miaver hun med et forhold, eller snakker hun? Jeg har en kat der snakker, og råber, men han miaver faktisk ikke ret meget. Han kan bare godt lide at gå rundt og snakke, både med sig selv men også til/med mig.

Typisk er savsmuld mere nærende end de typer til steriliseret kat…

Hvilken variant bruger du?
Men jeg ville selv aldrig fodre ungkatte med foder til steriliserede, det er simpelthen alt for næringsfattigt

2 Synes om

Hun miaver når hun er sulten eller vil lege. Hun gør det også når jeg aer hende og rammer et sted over halen eller nakken. Jeg er ikke helt sikker, men jeg har indtryk af at hun ikke kan lide det.

1 Synes om

De spiser Royal Canin til steriliserede killinger (jeg har ikke købt den til voksne endnu). Det var den dyrlægen anbefalede. Men jeg var i tvivl om det havde nok næring. Nu har jeg været i maxi zoo og købt royal canin intensive beauty (til hud og pels). Jeg håber det mætter mere (og hjælper på hud irritation, hvis det er det der gør hun sitrer på ryggen). Men du må endelig sige til, hvis du kender et godt mærke.

prøv lige at tage et billede af ingredienserne på de to, så skal jeg nok lige regne efter hvordan det ligger med dem